Пређи на главни садржај

O TRENUTNIM GEOPOLITIČKIM PROMENAMA U ZEMLJI I SVETU

Odavno razmišljam o tome kakva je sudbina levice danas? Da li za nju dolaze bolji dani? Od početka 1990-ih i pada berlinskog zida bili smo svedoći ekspanzije neoliberalnog kapitalizma, kada je levica optuživana za totalitarizam. Tada se pojavila i floskula da kapitalizam nema alternativu. Neoliberalizam je profitirao od raspada SSSR-a, budući da je time otvoren jedan ogroban prostor novog tržišta, koji je pogodovao berzanskim malvezacijama, a što se uklapalo u strategiju neoliberalizma 1980ih, merama štednje provedenih u Velikoj Britaniji i SAD-u, strategija pretvaranja radnika u male preduzetnike, odnosno, sklapanju javno-privatnih parterstava. Ovo je paralelno sa razvojem novih tehnologija u sferi informacija i telekomunikacija omogućilo porast uslužnog sektora, koji je u velikim evropskim gradovima trebao da zameni automatizovanu intustrijsku proizvodnju, koja se sve više pomerala prema Azijskom pacifiku. To je otvorilo prostor za levicu koja sada deluje u sferi civilnog društva, unutar organizacija NVO sektora, a čiji je cilj pre svega unapređenje demokratije i zaštita ljudskih prava. Neoliberalni kapitalizam koristi mrežu civilnog društva razvijenu u doba hladnog rata da bi priširio uticaj na one države koje su nekada bile u sastavu Varšavskog pakta, a kojima obećava demokratizaciju institucija i bolju zaštitu ljudskih prava (u individualnoj i političkoj sferi) i to sve sa ciljem da bi proveo načelo deregulacije, mere štednje i fiskalne konsolidacije, a koje pretpostavljaju privatizaciju društvene imovine i uvođenje tržišnih princima u javnoj sferi društva (državi). To dovodi do niza neoliberalnih mera štednje koje uključuju privatizaciju javnih preduzeća i ukidanje monopola u sferi energetike (železnica, elektrodistribucija, naftna industrija itd.), kao i smanjenje izdataka za socijalna davanja u sferi zdravstvenog i penzionog osiguranja (pojava privatnih socijalnih fondova), a što povratno utiče i na opšte blagostanje naroda i smanjenje izdataka za komunalne usluge. Da bi mogao efektivno da provede načelo deregulacije, neoliberalizam je primoran da se koristi nevladinim sektorom, reč je o mreži uticajnih nevladinih agencija koje su razvijane u periodu hladnog rata, a sa ciljem da spolja vrše veoma jak uticaj na državu unutar socijalističkog bloka radi bolje zaštite ljudskih prava i to prvenstveno u javno-privatnoj sferi (lična i politička prava i slobode), do kojih je neoliberalnom kapitalizmu jedino i stalo. Ova razgradnja autoritarnih institucija istovremeno za pretpostavku ima uvođenje tržišnog principa (principa deregulacije) kao bitnog merila za vrednovanje demokratičnosti institucija, a u koju svrhu se i koriste nevladine organizacije koje spolja treba da vrše pritisak na državu i tako da dovedu do željeno cilja. Civilno društvo ne vrši samo spolja pritisak na državu (putem medija ili NVO-a) nego i unutar nje i to na taj način što sarađuje sa državnim institucijama u raznim projektima vezanim za borbu protiv vršnjaškog nasilja ili nasilja u porodici, bolju zaštitu ljudskih prava, rodnu ravnopravnost i sl. Ova saradnja može biti veoma široka i obuhvatati brojne sektore institucionalnog delovanja: u sfere obrazovanja i vaspitanja (od predškolskog i osnovnog, do srednjeg i visokog), zdravstva, sudstva, socijalne sigurnosti, zaštite životne sredine i sl. Sa druge strane, delovanje u nevladinoj sferi ovim organizacijama omogućava da povremeno vrše uticaj i na sam univerzitet i to tako što angažuju pojedine profesora u projektima raznih vrsta, a koji uključuju: panel diskusije, političke debade, promociju knjiga, književne večeri i sl. Specifilnost civilnog društva je u tome što je njegovo delovanje ideološki veoma raznovrsno i kreće se od krajnje desnice do radikalnih levih ideja. Osobito je levica veoma uticajna u NVO sektoru i to najviše zaslugama Nove levice sredinom 1960-ih godina, budući da je ona pored klasičnog, socijalnog i klasnog segmenta uključila u svoje rasprave i teme vezana za nove društvene pokrete: pokret za ljudska prava i rodnu ravnopravnost, pacifistički, ekološki, LGBT pokret i sl. Uticaj levice u NVO sferi od 1990-ih godina se poklapa i sa društvenim problemima toga doba, osporavanjima socijalističkih i komunističih ideja nakon iranske revolucije i kasnije, a što dovodi i do slabijeg izučavanja autora marksističke provinijencije na prestižnim svetskim univezitetima, i sve jačim uticajima desnice 1980-ih – koji dolazi iz sfere neoliberalne ekonomije, što iziskuje povlačenje levice na margine društvene lestvice i među alternativna znanja (nju-ejdž, teorije kulture, rodne teorije i sl.), a što svoju afimaciju prvenstveno dobija u NVO sektoru. To znači da levica sve više počinje da se bavi temama društvene diskiminacije koje su nastale kao proizvod dominantnom neoliberalnog kapitalizma, tražeći nekakva sistemska i zakonska rešenja unutar socijalnog inžinjeringa, zamerujući klasne problem i radikalnu kritiku postojećeg (primer: zaštita prava uslužnih radnika, problemi ekološkog zagađenja, zaštita prava nacionalnih i seksulanih manjina: Roma i LGBT populacije, ljudi bez papira, imigranata i sl.). Na taj način se levica preorjentiše sa revolucionarne na reformsku strategiju, prinuđena često u političkoj sferi na saradnju sa liberalima, kako bi se suprotstavila rastućoj desnici, a što znači da često i sama pristaje na mere štednje i fiskalnu konsolidaciju koju joj nameće strukturalna kriza neoliberalnog kapitalizma: od Svetske ekomoske krize i imingrantske krize, do Velike pandemije Kovida i Rata u Ukrajini. Ono što se ovih dana menja, a što nije potpuno jasno da li je samo hir neke američke političke i poslovne elite ili ozbiljan zaokret u međunarodnoj politici SAD, jeste upravo odnos ovom NVO sektoru. Čini se da dolazi do značajnog umanjivanja sredstava, ako ne i do potpunog ukidanja finansiranja, nevladinih organizacija. Ukoliko ovde nije reč o običnom hiru poslovne i finansijske elite SAD, nego ozbiljnom zaokretu u međunarodnoj politici, a što za pretpostavku opet ima i nekakav konačni kraj „hladnog rata“ i specifičan odnos prema Ruskoj federaciji, budući da pravi neprijatelj Amerike se nalazi sa druge strane Pacifika, to onda znači i veliki problem za levicu kao takvu. A to postaje evidentno i iz iskaza značajnih američkih zvaničnika koji sada levicu optužuju za brojne ekonomske probleme i značajne odlive novca iz SAD-a, a koji su navodno bili u službi ovih nevladinih organizacija koje su promovisale levičarske ideje i rodnu ideologiju. Ne samo to, ove optužbe idu toliko daleko da levicu sada optužuju i za sve probleme koji su proizašli iz globalnog neoliberalnog kapitalizma, a koji su zaslužni za urušavanje temeljnih (razume se desničarskih) vrednosti: nacije, države, vere i porodice (vrednosti sa kojima se i fašizam svojevremeno identifikovao). Jedino što ovde nije sporno jeste kapitalizam koji i dalje nema alternativu. I to postaje sve veći problem same levice. Dok god levica nije u stanju da ponudi alternativu kapitalizmu, i to ne bilo kakvu alternativu, nego ono izvorno za šta se levica zalaže, a to je bolje i pravednije društvo, borba za globalnu emancipaciju ljudskog roda, imaćemo ovakve i slične insinuacije čija svrha nije ništa drugo nego povećanje nejednakosti u svetu i bogaćenje manine na štetu ogromne većine siromašnih i potlačenih. I to naravno neće prestati. Ali mi se čini da se ovde i nešto drugo događa: u nemogućnost da se trenutno dostigne željeni cilj, bolje i pravedno društvo, u pojedinim društvima poput našeg, koje se tradicionalno nalizi pod jakim uticajem stranog faktora i nevladinih organizacija, danas dolazi do nekakvog regresivnog kretanja i to među mladima i studentskom populacijom. Postoji taj nekakav ludički momenat, težnja da se teatralnim i krajnje iracionalnim delovanjem – čak u potpunosti i na ličnu štetu (očigledno je da studenti i mladi svojim blokadama najviše štete sebi samima) – izazove nekakva katarzu u društvu, koja bi povratno i samo društvo transformisala u nešto bolje i vrednije življenja. U tom smislu, studenti i mladi se ne razlikuju puno od savremenih terorista, za tetoriste žrtva ima nekakvu političku ili religijsku poruku, ne samo zato što svoj život izlažu opasnostima (blokada raskrsnica, dugi i naporni marševi iz grad u grad), nego i zato što poput tetoriste učestvuju u onome što se naziva savremenom depolitizacijom, a to je zapravo delovanje u jednom prostoru odsustva politike i nedostatku društvenosti, tj. svođenju populacije na samoubilačke kreature, poput savremenih vozača-samoubica, samo što u ovom slučaju studenti i mladi se nalaze u situaciji žrtve, a kao svaka žrtva ona je proizvod nekakvog ideala u ime čega je žrtva – u ovom slučaju boljeg i pravednijeg društva, pravne države i tome sl. Ono što je paradoksalno i istovremeno opasno jeste da mladi i studenti upravo u žrtvi i putem žrtve vide mogućnost za spašavanje društva, odnosno, oni svojim primerom žrtve žele da dovedu do nekakve unutrašnje katarze društva u celini i samim tim da ga učine sposobnim i zrelim za politiku. Otuda njihova identifikacijama sa žrtvama u nastrešnici nije uopšte slučajna i spontana, ona je proizvod uverenja da je do politike moguće stići putem žrtve i žrtvovanja. A to je ako mene pitate jedna opasna ideja, jer je ona daleko od nekakve emancipacije, budući da je poznato da je „kult“ žrtve prisutan ne samo u religiji, nego i u fašizmu. Bez obzira što je ovde „kult žrtve“ gotovo inverzan, dakle, namera mu nije da se žrtvuje zarad nekakvog kokretnog političkog ili religijskog cilja (kao što je to u religiji ili fašizmu), nego da putem žrtve izvrši politički egzorcizam, tj. da ljudima „putem lične žrtve“ vrati veru u politiku i bolje društvo (otuda je veoma rečita ona pesma o devojci koja umire na autoputu, usmrćena od strane nekakvog neogovornog vozača ili ostrašćenog stranačkog funkcionera). Sve u svemu, mislim da traženje politike „putem žrtve“ bila ona i inverznog tipa, nije baš najbolja ideja, i jeste naličje terorizma, odnosno, efekat depolitizacije savremenog sveta. (o problemima depolitizacije i Vučićeve politike pisao sam na drugom mestu, a što znači da studenti i mladi nisu politički odgovor na depolitizaciju (u kojoj učestvuje i sam Vučić) nego naprotiv samo njen sporedni efekat).

Коментари

Популарни постови са овог блога

SUMA SUMARUM STUDENTSKOG POKRETA

Možda je došlo vreme da sumiramo utiske o studentskim protestima. Izvesno je da je prošlo 5 meseci od pobune studenata, a mi još uvek nemomo ni naznaku nekakvog političkog projekta. Ako se setimo, studentski protesti su i počinjali sa pričom da političke stranke nemaju tapiju na politiku ali se od tada nije pojavila nikakva politička alternava u Srbiji. Poslednji događaji su pokazali da studenti nisu bili nezavisni od političke ili kulturne elite iz opozicionih krugova, budući da poteze koje su studenti u poslednje vreme povlačili bili su blago rečeno fiasko. Nesumljivo da je ključan datum po tom pitanju bio 15. mart. Tada smo svedočili da se studentski protest raspao i to je moglo da se prati u direktnom prenosu. Nakon toga su studenti samo tražili izgovore da produže agoniju, ali je bilo evidetno da studenti nisu dorasli zadatku koji su im neki namenili, a to je promena aktuelne vlasti. Najgore od svega je to što studenti nisu hteli da prihvate istinu, negu su tvroglavo terali po s...

ZAŠTO NE PODRŽAVAM STUDENTSKE PROTESTE

Studentski protesti su ušli u Novu godinu sa starim zahtevima. Instini za volju, moram priznati da mi nisu najjasniji studentski zahtevi. Posebno je nejasan prvi zahtev koji se odnosi na to da je potrebno da svi odgovorni za pad nadstrešnice u Novom Sadu budu kažnjeni. Među opozicijom, istina u manjini (Narodna stranka), se pojavilo mišljenje da je istraga povodom pada nadsrešnice vođena na brzinu, i da ima ozbiljnih propusta, a što ukazuje na to da bi optužnica na sudu mogla „biti oborena“ iz tehničkih razloga. Jedan od razloga za to je i pritisak koji su studenti i celokupna javnost vršili na tužilaštvo, zbog čega je istražni postupak trajao kraće nego obično. Osim toga, druga stvar koja se pominje povodom ovog slučaja jeste problem korupcije, ali treba reći da za korupciju nije uopšte nadležno tužilaštvo koje je vodilo istragu, nego je za to potrebno da se pokrene posebni postupak – za to su nadležni sudovi posebne nadležnosti (privredni, prekšajni, upravni itd.) – koji takođe treba...

ĆACI DOKLE ĆACI

Čini se da je jedan termin skorijeg datuma izvor brojnih sporenja i diskusija. Reč je o terminu ćaci. Izvorno, termin je nastao kao neka vrsta uličnog grafita, ispisan na zidu jedne novosadske gimnazije: Ćaci idite u škole. Napisan je na ćirilici. Teško je pogoditi na koga se ovo odnosi, ukoliko nije reč o ličnom imenu, i najverovatnije da je reč o jezičkog gresci, što ukazuje da je poruku možda napisao neko ko se ne služi najbolje ćiriličnim pismom. Ono što je frapantno jeste da je ubzo ova reč postala nekakav „simbol otpora sistemu“ u stutudenskih i građanskih krugovima, tokom nedavnih protesta koji ulaze evo i u peti mesec. Postavlja se pitanje kako to da je jedna jezička greška – ako je uopšte reč o grešći, jer ljudi svašta pišu po zidu, a može se pretpostaviti da je ovo ipak bilo namenjeno đacima novosadske gimnaziji, koji su tih dana bili u obustavi nastave – mogla da izazove toliko različitih interpretacija, putem interneta su kružile fore ne ovu temu, a ova reč ubrzo je postala...