Пређи на главни садржај

IDEOLOGIJA I NACIONALNE KINEMATOGRAFIJE

Oduvek mi se činila primamljivom za raspravu tema ideologija i domaći film. Ranije smo se bavili ovom temom u sklopu juguslovenskog filma, a ovog puta bi se pozabavio i nacionalnim kinematografijama na ovim prostorima nakon raspada Jugoslavija i to posebno hrvatskom i srpskom kinemagrafijom. U mom slučaju bilo je gotovo nemoguće pregledati sve filmove koji su se pojavili za ovih dvadesetak godina, stoga ćemo se mi služiti nekakvim paralelama koje će ukazivati na sličnosti ali i razlike ovih dveju kinematografija. Iako okvirno govorimo o različitim kinematografijama, treba uvek imati u vidu da se ovde radi ako ništa drugo bar o kinematografijama koje imaju zajedničkog pretka, a to je jugoslovenska kinematografija. Zapravo, pokušaj izdvajanja iz jugoslovenske kinematografije i treba da označi početak ovih zasebnih nacionalnih kinematografija. Ali, kao što ćemo ovde videti i to neće uvek biti slučaj, budući da će se mnogi vraćati i inspiraciju na nacionalnu kinemagrafiju pronalaziti upravo u onome što joj je prethodilo, a to je jugoslovenska kinematografija. Pokušaćemo nekako ovaj put i da iscrtamo na stranama koje slede. To uopšte neće biti lak zadatak, budući da se radi o veoma brojnim i raznovrsnim filmovima. Stoga će naše glavno polazište biti sukob Hrvata i Srba na filmu, sukob koji je za neminovnost imao raspad Jugoslavije, a čije reperkusije možemo da pratimo i na filmu i to paralelno u obe ove kinematografije. To znači da će i tema rata biti neminovnost i čak možda jedna od glavnih tema ovog teksta. Elem, kako početi raspravu o ovoj veoma širokoj temi? Treba reći da od 1980-ih u Jugoslovenskoj kinematografiji dolazi do nekakvog popuštanja, u ideološkom smislu, po pitanju političkih i društvenih tema na filmu, a do čega je došlo i zahvaljujući velikom uspehu domaće kinematografije na prestižnim svetskim filmskim festivalima. To je ujedno i začetak „praške škole“ kao i drugih samostalnih autorskih sineasta na ovim prostorima. Ovde ne možemo da govorimo o svima njima, ali bih naveo kao primer neke od poznatijih i uticajnijih autora: Goran Paskaljević (Čuvar plaže u zimskom periodu; 1876, Pas koji je voleo vozove; 1977, Poseban tretman; 1980, Varljivo leto ’68; 1984), Srđan Karanović (Miris poljskog cveća; 1977, Petrijin venac; 1980, Nešto između; 1983, Jagode u grlu; 1985), Lordan Zafranović (Muke po Mati; 1975, Okupacija u 26 slika; 1978, Pad Italije; 1981, Krv i pepeo Jasenovca; 1983), Rajko Grlić (Samo jednom se ljubi; 1981, U raljama života; 1984, Za sreću je potrebno troje; 1985), Goran Marković (Specijalno vaspitanje; 1977, Nacionalna klasa; 1979, Majstori, majstori; 1980, Variola vera; 1982, Tajvanska kanastra; 1985), Emir Kusturica („Sjećaš li se Doli Bel“; 1981, Otac na službenom putu; 1985), Krsto Papić (Predstava Hamleta u Mrđuši Donjoj; 1973, Izbavitelj; 1976, Tajna Nikole Tesle; 1981), Zoran Tadić (Ritam zločina; 1981, San o ruži; 1986), Bruno Gamulin i Milivoj Puhlovski (Živi bili pa videli; 1979), Dragan Kresoja (Još ovaj put; 1983, Kraj rata; 1984, Oktoberfest; 1987), Darko Bajić (Direktan prenos; 1982, Sivi dom; 1982-1984) i dr. Ovo je samo uži spisak autora koji su doprineli da izvesne teme postanu prepoznatljive na filmskom platnu. Pre svega reč je o generacijskim sukobima, ličnim i intimnim dramama, egzistencijalnim problemima i sl. U ovom periodu još uvek je reč o pojedincu koji dolazi u sukob sa establišmentom, ali je taj sukob često prikriven raznim spletkama, manipulacijama i zaverema ljudi na visokim pozicijama. To znači da još uvek se ne dovodi u pitanje sam politički sistem, nego eventualno pojedinci koji njime upravljaju, ali je često reč o intimnim dramama, ljubavnim aferama, generacijskim sukobima, egzistencijalnim patnjama, dakle stvarima koje zaokupljaju malog čoveka u njegovom pokušaju da razreši probleme svakodnevnice. Nakon 1985. godine putem filma masovnije počinju da se eksploatišu političke teme i to uglavnom vezane za dva perioda jugoslovenske istorije: vreme nasilne kolektivizacije i doba rezolucije informbiroa. To je razlog zašto smo mi ovde filmove nekih autora podelili u dva perioda, iako ova periodizacija i nije u potpunosti dosledna, ipak treba imati u vidu da će od sredine 1980-ih godina krenuti ozbiljna filmska kritika ovog neslavnog perioda u razvoju bivše Jugoslavije, a što će za posledicu imati i stvaranje ideološke pozadine za njeno urušavanje 1990-ih godina. Taj zaokret je možda najbolje vidljiv na primerima predstavnika „češke škole“ budući da oni čine relativno heterogenu grupu autora koji se primarno bave „intimnim temama“ dok je politika u drugom planu. Naravno, pod pretpostavkom da iz tog kružoka izostavimo Zafranovića, koji se od početka bavi političkim temama, ali čak i kod njega dominira ta intimna strana, koja i čini lepotu njegovih filmova, a posebno Okupacije u 26 slika i Pada Italije. Ali, čak i kog Zafranovića će biti vidljiv taj zaokret nakon 1985. godine i to posebno u filmovima Večernja zvona (1986) i Haloa – praznik kurvi (1988). O kakvom zaokretu je ovde reč? Pre svega, filmovi poput Kusturičinog Oca na služenom putu (1985), ili Kovačevićevog Balkanskog špijuna (1982) najavljuju u kom smeru će kritika političkog sistema krenuti nakon 1985. godine, a koja će biti usmerena kako protiv socijalističkog (komunističkog) terora (totalitarizma), isto tako i protiv velikosrpske hegemonije. Pre svega, ideološki okvir će biti obrazovan po uzoru na dešavanja u Poljskoj 1980-ih godina, kada se razvio i prvi nezavisni sindikalni pokret „Solidarnost“ koji se kasnije aktivno uključio i u politički život, a što je bio uvod u raspad SSSR-a, unutar kojeg su ubrzo počeli da jačaju brojni nacionalizmi (Mađarski, Nemački, Češki, Slovački i dr.). Već je Iranska revolucija (1979) najavila jedan drugi oblik političke reakcije (teokratija), a koji je svoje pobornike imao u Bosni i Hercegovini, naročito nakon proglašenja muslimanske veroispovesti nacijom (1968) – a što je tokom 1980-ih dovelo i do jačanja bošnjačkog nacionalizma. Bujanje nacionalizama u bivšoj Jugoslaviji, kao i u sovjetskom bloku, vodilo je antisocilizmu, sa bilo koje strane da je on dolazio: od strane Srba, Hrvata, Bošnjaka, Slovenaca i sl. Film na to ne samo da nije bio imun, nego je i sam učestvovao u tim ideološkim podelama. Tako je nacionalni naboj, sa jedne strane, svhašćen kao težnja ka slobodi (samoopredeljenju), vodio poricanju slobode drugih, a što je nužno dovelo do građanskog rata i konačnog raspada Jugoslavije. Naročito je Srbija koristila svoju dominantnu poziciju u JNA, kako bi očuvala nekakav oblik okrnjene Jugoslavije i to samo kao pokušaj da se svi Srbi nađu u jednoj državi, a što je bilo gotovo neizvodljivo bez rata, naročito sa Hrvatim i Bošnjacima, budući da je mnogo manji interes postojao za Sloveniju i Makedoniju, čije je otcepljenje propraćeno u tišini. NASTAVIĆE SE...

Коментари

Популарни постови са овог блога

O POJMU ISKUPLJENJA

Reč iskupljenje često ima moralnu konotaciju. Međutim, ako pogledamo u rečnik tu ćemo pronaći raznovrsna značenja: spasiti se, odbraniti se, izbaviti se, osloboditi se, opravdati se, popraviti, okajati, ublažiti, dobiti oprost, fig. oprati se...I samo površnim pogledom možemo zaključiti da ovde moralna konotacije nije dominantna. Moralna konotacija je naročito povezana sa religijom i to posebno hrišćansvom, a gde ovu reč srećemo u smislu okajati grehe ili dobiti oprost. Ali u kom smislu iskupljenje i oslobađanje, odnosno, izbavljenje idu skupa? Čak rano hrišćansko tumačenje ove reči polazi od predstave oslobađanja i izbavljenja. Ovde se oslobađanje tumači kao vid „slobode od okova“ i to u smislu oslobađanja od ropstva. Dakle, čak veza između slobode i ropstva, još u ovom ranom hrišćanskom tumačenju ostaje dosta jaka, iako se u sledećem koraku oslobađanje povezuje sa spasenjem. To znači da osloboditi se (okova) istovremeno znači i spasenje (duše). Gnosticizam takođe povezuje ove dve reč

O NEDAVNOJ TRAGEDIJI U ŠKOLI

Nisam planirao da se oglašavam povodom ove tragične situacije u školi, ali stvari su izgleda izmakle kontroli. Sam čin kao takav je već bio ekranizovam i ponavljan u mnogim drugim školama Amerike, Rusije, Skandinavije i o tome i nema šta novo da se kaže. Kao što tehnologija dolazi iz razvijenih zemalja tako se prepisuju i određeni modeli ponašanja, i sve to nekako izgleda samorazumljivo dok se to dešava drugima i daleko od nas. Međutim, zaista imamo problem kada se to počne dešavati i kod nas. A bilo je samo pitanje vremena. Ipak, jedan problem ovde se zaista čini obziljnim. A to je efekat bumeranga? Interesantno da je vlast do sada uspevala da spinuje sve moguće afere koje su je pogodile, a čini se da se ponekad i stvarno trudi da proizvede iznova sve veći i veći broj afera i tako jednom zatrpala drugu. Ipak, neke afere se iznova ponavljaju i ukazuju da postoji jasna sprega vlasti i kriminala: afera Savamala, afera Jovanica, afera Belivuk itd. Nemoguće da vlast nije znala – jer granič

ZA KRAJ "NOVE GODINE"

Nove godine su obično vreme za sređivanje računa. Naša očekivanja, aspiracije i nade sada postaju predmet propitivanja, a često se pitamo ima li smisla „terati po svom“ i dalje, ili treba nešto menjati u svom životu. Politička situacija u svetu nije nam išla naročito na ruku: rat u Ukrajini se nastavlja nesmanjenom žestinom, novo ratište je otvoreno i u pojasu Gaze i to sa brojnim civilnim žrtvama (uglavnom žene i deca), ali šlag na tortu su definitivno bili izbori u Srbiji od 17. decembra. Rezultat izbora je poražavajući u svakom smislu, ispostavilo se da je SNS osvojio većinu na republičkom nivou, a ima mogućnost, ukoliko grupa građana okupljena oko lekara Nestorovića da svoj pristanak, da osvoji većinu i na beogradskim izborima. Ipak, opozicija „Srbija protiv nasilja“ nije se zadovoljila takvom situacijom, oni smatraju da su izbori „pokradeni“ zbog čega su stupili u štrajk, a neki od aktivista i u štrajk glađu (Tepić, Aleksić i dr.). Opozicija je prvobitno ustala protiv beogradskih