Пређи на главни садржај

IDEOLOGIJA I NACIONALNE KINEMATOGRAFIJE

Oduvek mi se činila primamljivom za raspravu tema ideologija i domaći film. Ranije smo se bavili ovom temom u sklopu juguslovenskog filma, a ovog puta bi se pozabavio i nacionalnim kinematografijama na ovim prostorima nakon raspada Jugoslavija i to posebno hrvatskom i srpskom kinemagrafijom. U mom slučaju bilo je gotovo nemoguće pregledati sve filmove koji su se pojavili za ovih dvadesetak godina, stoga ćemo se mi služiti nekakvim paralelama koje će ukazivati na sličnosti ali i razlike ovih dveju kinematografija. Iako okvirno govorimo o različitim kinematografijama, treba uvek imati u vidu da se ovde radi ako ništa drugo bar o kinematografijama koje imaju zajedničkog pretka, a to je jugoslovenska kinematografija. Zapravo, pokušaj izdvajanja iz jugoslovenske kinematografije i treba da označi početak ovih zasebnih nacionalnih kinematografija. Ali, kao što ćemo ovde videti i to neće uvek biti slučaj, budući da će se mnogi vraćati i inspiraciju na nacionalnu kinemagrafiju pronalaziti upravo u onome što joj je prethodilo, a to je jugoslovenska kinematografija. Pokušaćemo nekako ovaj put i da iscrtamo na stranama koje slede. To uopšte neće biti lak zadatak, budući da se radi o veoma brojnim i raznovrsnim filmovima. Stoga će naše glavno polazište biti sukob Hrvata i Srba na filmu, sukob koji je za neminovnost imao raspad Jugoslavije, a čije reperkusije možemo da pratimo i na filmu i to paralelno u obe ove kinematografije. To znači da će i tema rata biti neminovnost i čak možda jedna od glavnih tema ovog teksta. Elem, kako početi raspravu o ovoj veoma širokoj temi? Treba reći da od 1980-ih u Jugoslovenskoj kinematografiji dolazi do nekakvog popuštanja, u ideološkom smislu, po pitanju političkih i društvenih tema na filmu, a do čega je došlo i zahvaljujući velikom uspehu domaće kinematografije na prestižnim svetskim filmskim festivalima. To je ujedno i začetak „praške škole“ kao i drugih samostalnih autorskih sineasta na ovim prostorima. Ovde ne možemo da govorimo o svima njima, ali bih naveo kao primer neke od poznatijih i uticajnijih autora: Goran Paskaljević (Čuvar plaže u zimskom periodu; 1876, Pas koji je voleo vozove; 1977, Poseban tretman; 1980, Varljivo leto ’68; 1984), Srđan Karanović (Miris poljskog cveća; 1977, Petrijin venac; 1980, Nešto između; 1983, Jagode u grlu; 1985), Lordan Zafranović (Muke po Mati; 1975, Okupacija u 26 slika; 1978, Pad Italije; 1981, Krv i pepeo Jasenovca; 1983), Rajko Grlić (Samo jednom se ljubi; 1981, U raljama života; 1984, Za sreću je potrebno troje; 1985), Goran Marković (Specijalno vaspitanje; 1977, Nacionalna klasa; 1979, Majstori, majstori; 1980, Variola vera; 1982, Tajvanska kanastra; 1985), Emir Kusturica („Sjećaš li se Doli Bel“; 1981, Otac na službenom putu; 1985), Krsto Papić (Predstava Hamleta u Mrđuši Donjoj; 1973, Izbavitelj; 1976, Tajna Nikole Tesle; 1981), Zoran Tadić (Ritam zločina; 1981, San o ruži; 1986), Bruno Gamulin i Milivoj Puhlovski (Živi bili pa videli; 1979), Dragan Kresoja (Još ovaj put; 1983, Kraj rata; 1984, Oktoberfest; 1987), Darko Bajić (Direktan prenos; 1982, Sivi dom; 1982-1984) i dr. Ovo je samo uži spisak autora koji su doprineli da izvesne teme postanu prepoznatljive na filmskom platnu. Pre svega reč je o generacijskim sukobima, ličnim i intimnim dramama, egzistencijalnim problemima i sl. U ovom periodu još uvek je reč o pojedincu koji dolazi u sukob sa establišmentom, ali je taj sukob često prikriven raznim spletkama, manipulacijama i zaverema ljudi na visokim pozicijama. To znači da još uvek se ne dovodi u pitanje sam politički sistem, nego eventualno pojedinci koji njime upravljaju, ali je često reč o intimnim dramama, ljubavnim aferama, generacijskim sukobima, egzistencijalnim patnjama, dakle stvarima koje zaokupljaju malog čoveka u njegovom pokušaju da razreši probleme svakodnevnice. Nakon 1985. godine putem filma masovnije počinju da se eksploatišu političke teme i to uglavnom vezane za dva perioda jugoslovenske istorije: vreme nasilne kolektivizacije i doba rezolucije informbiroa. To je razlog zašto smo mi ovde filmove nekih autora podelili u dva perioda, iako ova periodizacija i nije u potpunosti dosledna, ipak treba imati u vidu da će od sredine 1980-ih godina krenuti ozbiljna filmska kritika ovog neslavnog perioda u razvoju bivše Jugoslavije, a što će za posledicu imati i stvaranje ideološke pozadine za njeno urušavanje 1990-ih godina. Taj zaokret je možda najbolje vidljiv na primerima predstavnika „češke škole“ budući da oni čine relativno heterogenu grupu autora koji se primarno bave „intimnim temama“ dok je politika u drugom planu. Naravno, pod pretpostavkom da iz tog kružoka izostavimo Zafranovića, koji se od početka bavi političkim temama, ali čak i kod njega dominira ta intimna strana, koja i čini lepotu njegovih filmova, a posebno Okupacije u 26 slika i Pada Italije. Ali, čak i kog Zafranovića će biti vidljiv taj zaokret nakon 1985. godine i to posebno u filmovima Večernja zvona (1986) i Haloa – praznik kurvi (1988). O kakvom zaokretu je ovde reč? Pre svega, filmovi poput Kusturičinog Oca na služenom putu (1985), ili Kovačevićevog Balkanskog špijuna (1982) najavljuju u kom smeru će kritika političkog sistema krenuti nakon 1985. godine, a koja će biti usmerena kako protiv socijalističkog (komunističkog) terora (totalitarizma), isto tako i protiv velikosrpske hegemonije. Pre svega, ideološki okvir će biti obrazovan po uzoru na dešavanja u Poljskoj 1980-ih godina, kada se razvio i prvi nezavisni sindikalni pokret „Solidarnost“ koji se kasnije aktivno uključio i u politički život, a što je bio uvod u raspad SSSR-a, unutar kojeg su ubrzo počeli da jačaju brojni nacionalizmi (Mađarski, Nemački, Češki, Slovački i dr.). Već je Iranska revolucija (1979) najavila jedan drugi oblik političke reakcije (teokratija), a koji je svoje pobornike imao u Bosni i Hercegovini, naročito nakon proglašenja muslimanske veroispovesti nacijom (1968) – a što je tokom 1980-ih dovelo i do jačanja bošnjačkog nacionalizma. Bujanje nacionalizama u bivšoj Jugoslaviji, kao i u sovjetskom bloku, vodilo je antisocilizmu, sa bilo koje strane da je on dolazio: od strane Srba, Hrvata, Bošnjaka, Slovenaca i sl. Film na to ne samo da nije bio imun, nego je i sam učestvovao u tim ideološkim podelama. Tako je nacionalni naboj, sa jedne strane, svhašćen kao težnja ka slobodi (samoopredeljenju), vodio poricanju slobode drugih, a što je nužno dovelo do građanskog rata i konačnog raspada Jugoslavije. Naročito je Srbija koristila svoju dominantnu poziciju u JNA, kako bi očuvala nekakav oblik okrnjene Jugoslavije i to samo kao pokušaj da se svi Srbi nađu u jednoj državi, a što je bilo gotovo neizvodljivo bez rata, naročito sa Hrvatim i Bošnjacima, budući da je mnogo manji interes postojao za Sloveniju i Makedoniju, čije je otcepljenje propraćeno u tišini. NASTAVIĆE SE...

Коментари

Популарни постови са овог блога

SUMA SUMARUM STUDENTSKOG POKRETA

Možda je došlo vreme da sumiramo utiske o studentskim protestima. Izvesno je da je prošlo 5 meseci od pobune studenata, a mi još uvek nemomo ni naznaku nekakvog političkog projekta. Ako se setimo, studentski protesti su i počinjali sa pričom da političke stranke nemaju tapiju na politiku ali se od tada nije pojavila nikakva politička alternava u Srbiji. Poslednji događaji su pokazali da studenti nisu bili nezavisni od političke ili kulturne elite iz opozicionih krugova, budući da poteze koje su studenti u poslednje vreme povlačili bili su blago rečeno fiasko. Nesumljivo da je ključan datum po tom pitanju bio 15. mart. Tada smo svedočili da se studentski protest raspao i to je moglo da se prati u direktnom prenosu. Nakon toga su studenti samo tražili izgovore da produže agoniju, ali je bilo evidetno da studenti nisu dorasli zadatku koji su im neki namenili, a to je promena aktuelne vlasti. Najgore od svega je to što studenti nisu hteli da prihvate istinu, negu su tvroglavo terali po s...

ZAŠTO NE PODRŽAVAM STUDENTSKE PROTESTE

Studentski protesti su ušli u Novu godinu sa starim zahtevima. Instini za volju, moram priznati da mi nisu najjasniji studentski zahtevi. Posebno je nejasan prvi zahtev koji se odnosi na to da je potrebno da svi odgovorni za pad nadstrešnice u Novom Sadu budu kažnjeni. Među opozicijom, istina u manjini (Narodna stranka), se pojavilo mišljenje da je istraga povodom pada nadsrešnice vođena na brzinu, i da ima ozbiljnih propusta, a što ukazuje na to da bi optužnica na sudu mogla „biti oborena“ iz tehničkih razloga. Jedan od razloga za to je i pritisak koji su studenti i celokupna javnost vršili na tužilaštvo, zbog čega je istražni postupak trajao kraće nego obično. Osim toga, druga stvar koja se pominje povodom ovog slučaja jeste problem korupcije, ali treba reći da za korupciju nije uopšte nadležno tužilaštvo koje je vodilo istragu, nego je za to potrebno da se pokrene posebni postupak – za to su nadležni sudovi posebne nadležnosti (privredni, prekšajni, upravni itd.) – koji takođe treba...

ĆACI DOKLE ĆACI

Čini se da je jedan termin skorijeg datuma izvor brojnih sporenja i diskusija. Reč je o terminu ćaci. Izvorno, termin je nastao kao neka vrsta uličnog grafita, ispisan na zidu jedne novosadske gimnazije: Ćaci idite u škole. Napisan je na ćirilici. Teško je pogoditi na koga se ovo odnosi, ukoliko nije reč o ličnom imenu, i najverovatnije da je reč o jezičkog gresci, što ukazuje da je poruku možda napisao neko ko se ne služi najbolje ćiriličnim pismom. Ono što je frapantno jeste da je ubzo ova reč postala nekakav „simbol otpora sistemu“ u stutudenskih i građanskih krugovima, tokom nedavnih protesta koji ulaze evo i u peti mesec. Postavlja se pitanje kako to da je jedna jezička greška – ako je uopšte reč o grešći, jer ljudi svašta pišu po zidu, a može se pretpostaviti da je ovo ipak bilo namenjeno đacima novosadske gimnaziji, koji su tih dana bili u obustavi nastave – mogla da izazove toliko različitih interpretacija, putem interneta su kružile fore ne ovu temu, a ova reč ubrzo je postala...