Пређи на главни садржај

O DOMAĆOJ GLUPOSTI

Nedavno sam prolazio pored jedne novoizgrađene pravoslavne crkve. Čini mi se da danas takve Crkve niču kao „gljive posle kiše“. A i ovih dana smo svedoci da je vlada donela zakon za donacije novca SPC, razumem (ali, ne opravdavam) da su izbori i da je potrebno jedan deo kolača podeliti sa SPC jer se radi o velikom broju birača koje je ponovo potrebno pridobiti i na taj način, da ne daj bože, ne bi otišli na drugu stranu, jer kako stvari kod nas stoje, „ko više plati, taj će i da se klati“ (na vlasti). Elem, naravno da mi smeta što vidim pojavu takvih Crkvi, ne samo što sam ateista, nego i zato što mi deluje da se novac troši neracionalno i to na stvari koje nam uopšte nisu potrebne. Jasno je meni da raste broj bogoslova i popadaja koje je potrebno udomiti, a kojima školski krov i nije najsigurnije mesto, jer školske plate su skromne, ali opet ne shvatam, naročito ne iz jednog estetskog razloga, čemu služe te tzv. bogomolje nastale po uzoru na nakakvu vizantijsku baziliku danas u XXI veku. Verujem da na svaki način taj eksterijer u potpunosti odudara od savremenog ambijenta i da se pojavljuje kao neki oblik obnovljenog arhaizma, koji više ničemu ne služi, čak ni u turističke svrhe, jer je reč o spomenicima kulture – više nego o nekakvim verskim objektima – a opet spomenicima, koji nisu istorijski artefakt nego nedavna kulturna tvorevina. Slično stoji i sa onim Andrić-gradu u Višegradu, vidimo tamo nekakve stare arhitektonske stilove obnovljene u izvornoj formi, ali zapravo, opet ne istorijske artefakte, nego savremene kulturene kreacije. Da bi ste shvatili o čemu pričam volio bih da navedem jedan primer: Ono što mi ovde radimo meni izgleda kao kad bi Italijani šrušili Veneciju do temenja, i ponovo izgradili novu po istom arhitektonskom uzoru kao staru – ali, pitanje je, da li bi to bila ista Venecija, koja više nije istorijski artefakt i ne sadrži spomenik vremena, nego je nedavna kopija nastala po uzoru na model koji smo namerno uništili iz nekakvog neobjašnjivog razloga. Naravno, ono što se ovde zaboravlja jeste da ti stari istorijski artefakti u sebi nose naslage vremena u kom su nastali, da nas na taj način podsećaju, ali i opominju, na to kako su ljudi nekad živeli, dok ovi savremeni kulturni spomenici nemaju više tu snagu, niti mogu da je imaju jer su proizvod našeg vremena i više svedoče o nekakvoj potrebi da se celokupna istorija ovekoveči u vremenu, tj. pretvori u spomenik i tako na nov način se proizvodi tradicija. Naročito mi je ovde interesantna SPC, koja sama po sebi ima odlike spomenika. Nastala je po uzoru na nekakvu istočnu hrišćansku (vizantijsku) crktvu, ali nije spremna ni na kakvu promenu, držeći se nekakvih arhaičnih procesa izbora crkvenih lica, do mantija – koje su u zastarele u svakom smislu. Ali, najinteresantnija stvar jeste verski kalendar, koji je čak rimskog porekla – zastareo u svakom smislu - a kojeg se SPC drži kao „pijan plota“. Šta želim da kažem? Istorijski posmatrano SPC jeste artefakt jednog vremena, i ostala je da živi u tom vremenu. To najbolje pokazuju savremene vizantijske bazilike koje svojim izgledom u najboljem slučaju ruže savremene prostore življenja, jer su proizvod arhaičnog porekla i dovedene su u jedan prostor u koji prirodno ne pripadaju, odudaraju svojim arhajskim izgledom, a pritom su proizvodi savremenosti – to je tek paradoks po sebi. Na šta bi ličilo kada bismo danas ponovo počeli da podižemo nekakve paganske spomenike, pri čemu oni nisu ostaci nikakve istorije nego poslednja moda savremene arhitekture. To bi bila tragedija. Jasno je da mi danas imamo dovoljno znanja i mogućnosti da možemo da obnovimo, ne samo pojedinačne zgrade nego i cele gradove u izvornim arhajskim stilovima – ne računajući tu i neka od svetskih čuda, budući da mnoga od njih nije moguće obnoviti uz svo savremeno znanje i tehnologiju – ali čemu bi služilo sve to. Ali, eto, kod nas je zaživeo neki kult starine – jasno je da obnavljajući ove arhajske istorijske oblike mi ponovo stvaramo svoju tradiciju, ali kakav je smisao toga, tj. osim možda turizma, ali turiste bi mogao da privuče i savremeni artifakt koji će pleniti svojom modernom arhitetkturom, nego nekakvi novi artefakti, koji nemaju nikakve veze više sa istorijom. Elem, to je pomalo problem i ovih naših prostora, tačno je da se ovde mnogo rušilo – tokom istorije – ali to ne opravdava nas, koji danas stare gradske kuće iz XIX veka bojimo u nekakve vedre fasade, koje nemaju nikakve veze sa istojom, nego nas pre asociraju na nekakav oblik kulturnog kića i arhitetkotnske malograđanštine, pre svega na nekakav malograđanski estetizam, kojim danas odiše Novi Sad (Novi Sad je ovde uzet samo kao primer, ne i kao nekakav izuzetak). Čak i ove relativno nove tvorevine iz socijalizma, koje bi danas za nas trebale da imaju nekakvu funkciju istorijskog artefakta, mi pokušavamo da srušimo, zaklonimo ili zamenimo nekakvim malograđanskim estetizmom, koji je privlačan samo jer je mlad, a pitanje je kako će izgledati za 20 godina, kad već sada svojom pojavom on ružu prostor savremenog grada. Drugim rečima, mi smo nekako naviknuti da uvek sve počinjemo „radikalno“ iz početka, bez ikakve tradicije, a onda kada to shvatimo, naknadno, izmišljamo nekakvu tradiciju, kojoj više ne odgovara ni mesto, ni vreme. A najgore od svega je što se u sve to ulaže suviše znanja, energije i novca, a da praktično nema nikakvu svrhu i ničemu ne služi. Ali, koga je to još briga, dok tamo neko može da se ugradi, i dok svima po malo „kaplje lova“. U tome i jeste problem, danas se sve svodi na novac, čak kad se njime i tako nonšalantno i galantno raspolaže, bez ikakvog razmišljanja o posledicama do kojih nas to dovodi. A posledice će se pojaviti pre ili kasnije i bićemo primorani da ih rešavamo, ovako ili onako.

Коментари

Популарни постови са овог блога

O POJMU ISKUPLJENJA

Reč iskupljenje često ima moralnu konotaciju. Međutim, ako pogledamo u rečnik tu ćemo pronaći raznovrsna značenja: spasiti se, odbraniti se, izbaviti se, osloboditi se, opravdati se, popraviti, okajati, ublažiti, dobiti oprost, fig. oprati se...I samo površnim pogledom možemo zaključiti da ovde moralna konotacije nije dominantna. Moralna konotacija je naročito povezana sa religijom i to posebno hrišćansvom, a gde ovu reč srećemo u smislu okajati grehe ili dobiti oprost. Ali u kom smislu iskupljenje i oslobađanje, odnosno, izbavljenje idu skupa? Čak rano hrišćansko tumačenje ove reči polazi od predstave oslobađanja i izbavljenja. Ovde se oslobađanje tumači kao vid „slobode od okova“ i to u smislu oslobađanja od ropstva. Dakle, čak veza između slobode i ropstva, još u ovom ranom hrišćanskom tumačenju ostaje dosta jaka, iako se u sledećem koraku oslobađanje povezuje sa spasenjem. To znači da osloboditi se (okova) istovremeno znači i spasenje (duše). Gnosticizam takođe povezuje ove dve reč

ZA KRAJ "NOVE GODINE"

Nove godine su obično vreme za sređivanje računa. Naša očekivanja, aspiracije i nade sada postaju predmet propitivanja, a često se pitamo ima li smisla „terati po svom“ i dalje, ili treba nešto menjati u svom životu. Politička situacija u svetu nije nam išla naročito na ruku: rat u Ukrajini se nastavlja nesmanjenom žestinom, novo ratište je otvoreno i u pojasu Gaze i to sa brojnim civilnim žrtvama (uglavnom žene i deca), ali šlag na tortu su definitivno bili izbori u Srbiji od 17. decembra. Rezultat izbora je poražavajući u svakom smislu, ispostavilo se da je SNS osvojio većinu na republičkom nivou, a ima mogućnost, ukoliko grupa građana okupljena oko lekara Nestorovića da svoj pristanak, da osvoji većinu i na beogradskim izborima. Ipak, opozicija „Srbija protiv nasilja“ nije se zadovoljila takvom situacijom, oni smatraju da su izbori „pokradeni“ zbog čega su stupili u štrajk, a neki od aktivista i u štrajk glađu (Tepić, Aleksić i dr.). Opozicija je prvobitno ustala protiv beogradskih

"KRVAVI OTKUP" ILI O POJMU ISKUPLJENJA V

Ranije je bilo reči o pojmu iskupljenja – izbavljenja. Pokušaćemo sada da ovaj pojam povežemo sa vesternom. Ranije smo govori o tome kako je vestern prošao kroz tri razvojne faze, a koje su donekle povezane i sa tranasformacijom Holivuda, od studijskog snimanja i malih, nezavisnih agencija, do ukrupljavanja kapitali i izmeštanja studija širom sveta. Ove faze smo posmatralia kao klasični, novi i postmoderni Holivud. Istu podelu je moguće načiniti i sa vesternom. Svaka od ovih faza u razvoju vesterna ima i svoje karakteristike. Klasični vestern predstavlja Divlji zapad kao mesto izgradnje buduće parcijalne zajednice. Kažemo parcijalne zajednice zato što se ona uglavnom zasniva na ljudima koji su povezani hrišćanskim vrednostima protestantske provinijencije, a koji su po prirodi bele kože i anglosaksonskog porekla. Sve drugo je iz ove zajednice isključeno – to je razlog zašto je nazivamo parcijalnom zajednicom. Divlji zapad se ovde percipira i kao preteča Amerike, države koja u svojim kor