Пређи на главни садржај

IZAZOVI ZOMBI APOKALIPSE U SERIJI THE LAST OF AS

Nedavno sam odgledao seriju „Poslednji od nas“ (The Last of as, 2023), reč je o prvoj sezoni izuzetno popularne serije koja se prikazuje na Netfliksu i HBOu, te bih dao nekakvu vrstu komentara. Radi se o ne tako tipičnom obliku serije priživljavanja, centralno mesto zauzimaju zombiji, ali je sada reč o nekakvom obliku gljivičnog oboljenja (bakterijskog porekla, a ne virusnog) koje je navodno mnogo opasnije od virusa, naročito u uslovima globalnog zagrevanja. U početku scenario je sličan kao kod vecine serija i filmova ovog žanra, klasnične osnove i gotovo najbolje, se još uvek mogu naći kod legendarnog Romera, ali onda se radnja komplikuje i već od druge epizode počinje da podseća na nekakvog Stalkera (koji u pojedinim trenucima igra ulogu i Pobesnelog Maksa) koji luta apokaliptičnim predelima SAD, pri čemu sreće različite ljude i različite oblike ili bar pokušaje, društvenog organizovanja (od razbojničkih bandi i švercera raznih fela do religioznih i socijalističkih komuna), a sve to u pokušaju da na zadato odredište odvede jednu devojčicu, koja je sticajem okolnosti imuna na bolest i od koje sada zavisi opstanak ljudske vrste. Tu srećemo i dve klasične opozicije, sa jedne strane je vojno organizovana Fedra, ostatak nekadašnjih vojnih snaga, ustrojena na vojnoj disciplini i strogim pravilima, i sa druge strane je pokret otpora (Svici) koji se zalaže za obnavljanje demokratskih vrednosti. Između njih se nalaze nekakve razbojničke bande, sverceri raznih fela i komune zasnovane na religijskim ili čak socijalističkim načelima. U trećoj epizodi je čak prikazana jedna romantična gej priča, o dva muškarca koji su zajedno preživljavali period pandemije, pri čemu je jedan (Džon) prikazan kao krajnje neprijatna ličnost, budući da je još u periodu mira izgradio nekakav podrum pun različitog naoružanja (zamislite samo koliko je takvih manijaka širom Amerike koji svakim danom očekuju nekakav smak sveta, a onda u jednom trenutku izađu na ulicu i svo naoružanje iskoriste da naude sebi i drugima) i putem video nadzora nadgledao je evakuaciju stanovništva koju je sprovodila vojska, a potom, pošto je ostao sam u gradu, napravio je nekakvu vrstu lične republike (obitavao je i noćivao u gradskoj kući), ogradivši ulaze u deo grada čvrstom žicom u kojoj je bila provedena struja. Pravio je i zamke za zombije i slučajne prolaznike, a jednog od njih je i uhvatio u nekakvoj stupici, a ispostaviće se da će mu on postati životni saputnik. Ipak, čini mi se da je sama priča previše patentično ispričana, sa nekakvom čežnjom da se na kraju i formalno venčaju u bračnoj zajednici, što podseća na savremene zahteve gej lobija i prilično je prenaduvano, posebno kada je ličnost Džona u pitanju, budući da je reč o nekakvom krajnje desničarkom ekstremisti – što nekako podseća na tezu o potisnutoj homoseksualnosti kod desničara, ili čak mačo muškaraca, a što mi nekako izgleda kao zastarelo zapažanje. Elem, glavni lik u ovoj seriji je nekakva vrsta stalkera, u početku je obavljao građevinske poslove, da bi nakon pandemije i gubitka ćerke prolazio razna iskustva (to većinom saznajemo iz njegove priče), od učesća u pokretu otpora do pljačke i šverca, da bi na kraju dobio nekakvu novu šansu - kako da vrati izgubljenu kćer tako i da ponovo zadobije nekakav cilj u životu. U početku je to za njega bila samo nekakva mrska obaveza, koju čak nije ni želeo da ispuni, ali kroz brojne avanture i obrate on postepeno prisvaja ovu četrnaestogodišnju devojčicu kao da mu je rođena kćer, i u trenutku kada njegov zadatak i formalno bude obavljen, dakle, pošto devojčicu preda pokretu otpora i od njih sazna da je neophodno sprovesti operacija na mozgu male kako bi se spasila ljudska vrsta, a što znači da devojčica neće preživeti, on preduzima novu ekspediciju kako bi devojčicu oslobodio, a čime i formalno preuzima na sebe ulogu oca, zbog čega je primoran da joj govori neistine o načinu i razlozima zašto je ona ostala živa. Kao i u Stalkeru, tako je i ovde reč o nekakvom dubokom unutrašnjem iskustvu koje menja ličnost i onog sa kim se putuje, samo što je ovde put obrnut (tamo se od cilja i sigurnosti napreduje prema beznađu i totalnom gubitku ličnosti), a ovde, od beznađa i razočaranosti dolazi se do nekakve svrhe i cilja u životu. Nešto slično može da se pronađe i u igrici Red dead redemtion 2, u kojoj jedan od glavnih junaka tek kad dođe u odnos sa smrti, kada shvati da boluje od tuberkuloze, tek tada pokušava da pronađe nekakav oblik iskupljenja za sve loše stvari koje je u životu napravio. Dakle, reč je o nekakvoj vrsti vesterna, a ova serija u pojedinim trunucima podseća i na vestern, pa iako je sama rađena po uzoru na video igricu, ona je ipak zadržala dosta elemenata koji nas podsećaju na filmske klasike: od Planine Brunbek do romerovih apokaliptičnih saga o zombijima i Pobesnelog Maksa. Naravno, u središtu svega toga je opet nekakvo Hobsovo prirodno stanje, stanje rata sviju protiv svih, gde svako, u odsustvu države, može postati potencijalni neprijatelj. To je nekakvo viđenje modernosti bez države, a što znači da ne postoji više snaga koja će ovaj rat održavati u ravnoteži, nego ga pušta da se razvija do svojih krajnjih ekstrema: a to se, gotovo uvek, svodi na borbu nekakvih okorelih samoubica (razočaranih osvetnika). Između toga se javljaju stari i novi oblici društvene organizacije, religijske i socijalističke komune, kao nekakvi nagoveštaji novih ali i prevaziđenih oblika države. Ali generalno izgleda da je zombi apokalipsa sa sobom stvorila jedan svet mnogo manji nego što je on bio pre pandemije i upravo to umanjenje prostora dovodi do nekakve potrebe za preživljavanjem, u uslovima u kojim se priroda nije dovoljno obnovila (da bi zadovoljila ljudsku potrebu za hranom), niti je moguća industrija budući da su gradovi razoreni, a preživljava se samo u nekakvim malim zajednicama. Utoliko nastaje borba ne samo za ostacima industrijskih proizvoda koje je još uvek moguće iskoristiti u razne svrhe, nego i za divljim životinjama, koje su u doba pre pandemije uzgajane na veštački način i to u državnim rezervatima. To odsustvo države u modernim uslovima nužno vodi nekakvoj vrsti preživljavanja koje mnogo podseća na današnje uslove rada, u doba neoliberalnog kapitalizma. Ali o toj temi je već bilo reči, a i bespredmetno je raspravljati o tome, kada je više nego očigledno da serije ovog tipa pogoduju obnavljanju savremenih ideologija koje služe kao apologije neoliberalnog kapitalizma, gde su radnici jedni drugima neprijatelji i u stalnoj borbi za preživljavanjem (traženje novih i povoljnijih radnih mesta). Poslednja stvar u ovoj maloj raspravi je rezervisana za domen nauke, iako u seriji nije do kraja objašnjeno da li bi lekarska operacija na mozgu devojčice zaista dovela do boljitka ljudske vrste (pronalazak vakcine), ili je i tu reč o nekakvom nagoveštaju, u kom nauka takođe hoda u mraku i putem pokušaja i pogrešaka treba da reši ključni problem ljudskog opstanka, često rizikujući ili čak svesno žrtvujući ljudske živote, i to u uslovima u kojima je ljudski život postao besprizorno jeftin. Sa tog stanovišta je sasvim opravdana reakcija glavnog lika u seriji, koji više ne postavlja pitanje koliko je još potrebno oduzeti tuđih života da bi se sačuvao život devojčice, ali isto tako zaboravlja da i drugi životi imaju vrednost, a ubijanje je najgori način da se sačuva vrednost nečijeg života. Međutim, u uslovima preživljavanja to se ispostavlja kao jedini relevantni uslov opstanka, a to znači da je tamo čovečanstvo ili čovečnost već umrla.

Коментари

Популарни постови са овог блога

O POJMU ISKUPLJENJA

Reč iskupljenje često ima moralnu konotaciju. Međutim, ako pogledamo u rečnik tu ćemo pronaći raznovrsna značenja: spasiti se, odbraniti se, izbaviti se, osloboditi se, opravdati se, popraviti, okajati, ublažiti, dobiti oprost, fig. oprati se...I samo površnim pogledom možemo zaključiti da ovde moralna konotacije nije dominantna. Moralna konotacija je naročito povezana sa religijom i to posebno hrišćansvom, a gde ovu reč srećemo u smislu okajati grehe ili dobiti oprost. Ali u kom smislu iskupljenje i oslobađanje, odnosno, izbavljenje idu skupa? Čak rano hrišćansko tumačenje ove reči polazi od predstave oslobađanja i izbavljenja. Ovde se oslobađanje tumači kao vid „slobode od okova“ i to u smislu oslobađanja od ropstva. Dakle, čak veza između slobode i ropstva, još u ovom ranom hrišćanskom tumačenju ostaje dosta jaka, iako se u sledećem koraku oslobađanje povezuje sa spasenjem. To znači da osloboditi se (okova) istovremeno znači i spasenje (duše). Gnosticizam takođe povezuje ove dve reč

ZA KRAJ "NOVE GODINE"

Nove godine su obično vreme za sređivanje računa. Naša očekivanja, aspiracije i nade sada postaju predmet propitivanja, a često se pitamo ima li smisla „terati po svom“ i dalje, ili treba nešto menjati u svom životu. Politička situacija u svetu nije nam išla naročito na ruku: rat u Ukrajini se nastavlja nesmanjenom žestinom, novo ratište je otvoreno i u pojasu Gaze i to sa brojnim civilnim žrtvama (uglavnom žene i deca), ali šlag na tortu su definitivno bili izbori u Srbiji od 17. decembra. Rezultat izbora je poražavajući u svakom smislu, ispostavilo se da je SNS osvojio većinu na republičkom nivou, a ima mogućnost, ukoliko grupa građana okupljena oko lekara Nestorovića da svoj pristanak, da osvoji većinu i na beogradskim izborima. Ipak, opozicija „Srbija protiv nasilja“ nije se zadovoljila takvom situacijom, oni smatraju da su izbori „pokradeni“ zbog čega su stupili u štrajk, a neki od aktivista i u štrajk glađu (Tepić, Aleksić i dr.). Opozicija je prvobitno ustala protiv beogradskih

"KRVAVI OTKUP" ILI O POJMU ISKUPLJENJA V

Ranije je bilo reči o pojmu iskupljenja – izbavljenja. Pokušaćemo sada da ovaj pojam povežemo sa vesternom. Ranije smo govori o tome kako je vestern prošao kroz tri razvojne faze, a koje su donekle povezane i sa tranasformacijom Holivuda, od studijskog snimanja i malih, nezavisnih agencija, do ukrupljavanja kapitali i izmeštanja studija širom sveta. Ove faze smo posmatralia kao klasični, novi i postmoderni Holivud. Istu podelu je moguće načiniti i sa vesternom. Svaka od ovih faza u razvoju vesterna ima i svoje karakteristike. Klasični vestern predstavlja Divlji zapad kao mesto izgradnje buduće parcijalne zajednice. Kažemo parcijalne zajednice zato što se ona uglavnom zasniva na ljudima koji su povezani hrišćanskim vrednostima protestantske provinijencije, a koji su po prirodi bele kože i anglosaksonskog porekla. Sve drugo je iz ove zajednice isključeno – to je razlog zašto je nazivamo parcijalnom zajednicom. Divlji zapad se ovde percipira i kao preteča Amerike, države koja u svojim kor