Пређи на главни садржај

IZAZOVI ZOMBI APOKALIPSE U SERIJI THE LAST OF AS

Nedavno sam odgledao seriju „Poslednji od nas“ (The Last of as, 2023), reč je o prvoj sezoni izuzetno popularne serije koja se prikazuje na Netfliksu i HBOu, te bih dao nekakvu vrstu komentara. Radi se o ne tako tipičnom obliku serije priživljavanja, centralno mesto zauzimaju zombiji, ali je sada reč o nekakvom obliku gljivičnog oboljenja (bakterijskog porekla, a ne virusnog) koje je navodno mnogo opasnije od virusa, naročito u uslovima globalnog zagrevanja. U početku scenario je sličan kao kod vecine serija i filmova ovog žanra, klasnične osnove i gotovo najbolje, se još uvek mogu naći kod legendarnog Romera, ali onda se radnja komplikuje i već od druge epizode počinje da podseća na nekakvog Stalkera (koji u pojedinim trenucima igra ulogu i Pobesnelog Maksa) koji luta apokaliptičnim predelima SAD, pri čemu sreće različite ljude i različite oblike ili bar pokušaje, društvenog organizovanja (od razbojničkih bandi i švercera raznih fela do religioznih i socijalističkih komuna), a sve to u pokušaju da na zadato odredište odvede jednu devojčicu, koja je sticajem okolnosti imuna na bolest i od koje sada zavisi opstanak ljudske vrste. Tu srećemo i dve klasične opozicije, sa jedne strane je vojno organizovana Fedra, ostatak nekadašnjih vojnih snaga, ustrojena na vojnoj disciplini i strogim pravilima, i sa druge strane je pokret otpora (Svici) koji se zalaže za obnavljanje demokratskih vrednosti. Između njih se nalaze nekakve razbojničke bande, sverceri raznih fela i komune zasnovane na religijskim ili čak socijalističkim načelima. U trećoj epizodi je čak prikazana jedna romantična gej priča, o dva muškarca koji su zajedno preživljavali period pandemije, pri čemu je jedan (Džon) prikazan kao krajnje neprijatna ličnost, budući da je još u periodu mira izgradio nekakav podrum pun različitog naoružanja (zamislite samo koliko je takvih manijaka širom Amerike koji svakim danom očekuju nekakav smak sveta, a onda u jednom trenutku izađu na ulicu i svo naoružanje iskoriste da naude sebi i drugima) i putem video nadzora nadgledao je evakuaciju stanovništva koju je sprovodila vojska, a potom, pošto je ostao sam u gradu, napravio je nekakvu vrstu lične republike (obitavao je i noćivao u gradskoj kući), ogradivši ulaze u deo grada čvrstom žicom u kojoj je bila provedena struja. Pravio je i zamke za zombije i slučajne prolaznike, a jednog od njih je i uhvatio u nekakvoj stupici, a ispostaviće se da će mu on postati životni saputnik. Ipak, čini mi se da je sama priča previše patentično ispričana, sa nekakvom čežnjom da se na kraju i formalno venčaju u bračnoj zajednici, što podseća na savremene zahteve gej lobija i prilično je prenaduvano, posebno kada je ličnost Džona u pitanju, budući da je reč o nekakvom krajnje desničarkom ekstremisti – što nekako podseća na tezu o potisnutoj homoseksualnosti kod desničara, ili čak mačo muškaraca, a što mi nekako izgleda kao zastarelo zapažanje. Elem, glavni lik u ovoj seriji je nekakva vrsta stalkera, u početku je obavljao građevinske poslove, da bi nakon pandemije i gubitka ćerke prolazio razna iskustva (to većinom saznajemo iz njegove priče), od učesća u pokretu otpora do pljačke i šverca, da bi na kraju dobio nekakvu novu šansu - kako da vrati izgubljenu kćer tako i da ponovo zadobije nekakav cilj u životu. U početku je to za njega bila samo nekakva mrska obaveza, koju čak nije ni želeo da ispuni, ali kroz brojne avanture i obrate on postepeno prisvaja ovu četrnaestogodišnju devojčicu kao da mu je rođena kćer, i u trenutku kada njegov zadatak i formalno bude obavljen, dakle, pošto devojčicu preda pokretu otpora i od njih sazna da je neophodno sprovesti operacija na mozgu male kako bi se spasila ljudska vrsta, a što znači da devojčica neće preživeti, on preduzima novu ekspediciju kako bi devojčicu oslobodio, a čime i formalno preuzima na sebe ulogu oca, zbog čega je primoran da joj govori neistine o načinu i razlozima zašto je ona ostala živa. Kao i u Stalkeru, tako je i ovde reč o nekakvom dubokom unutrašnjem iskustvu koje menja ličnost i onog sa kim se putuje, samo što je ovde put obrnut (tamo se od cilja i sigurnosti napreduje prema beznađu i totalnom gubitku ličnosti), a ovde, od beznađa i razočaranosti dolazi se do nekakve svrhe i cilja u životu. Nešto slično može da se pronađe i u igrici Red dead redemtion 2, u kojoj jedan od glavnih junaka tek kad dođe u odnos sa smrti, kada shvati da boluje od tuberkuloze, tek tada pokušava da pronađe nekakav oblik iskupljenja za sve loše stvari koje je u životu napravio. Dakle, reč je o nekakvoj vrsti vesterna, a ova serija u pojedinim trunucima podseća i na vestern, pa iako je sama rađena po uzoru na video igricu, ona je ipak zadržala dosta elemenata koji nas podsećaju na filmske klasike: od Planine Brunbek do romerovih apokaliptičnih saga o zombijima i Pobesnelog Maksa. Naravno, u središtu svega toga je opet nekakvo Hobsovo prirodno stanje, stanje rata sviju protiv svih, gde svako, u odsustvu države, može postati potencijalni neprijatelj. To je nekakvo viđenje modernosti bez države, a što znači da ne postoji više snaga koja će ovaj rat održavati u ravnoteži, nego ga pušta da se razvija do svojih krajnjih ekstrema: a to se, gotovo uvek, svodi na borbu nekakvih okorelih samoubica (razočaranih osvetnika). Između toga se javljaju stari i novi oblici društvene organizacije, religijske i socijalističke komune, kao nekakvi nagoveštaji novih ali i prevaziđenih oblika države. Ali generalno izgleda da je zombi apokalipsa sa sobom stvorila jedan svet mnogo manji nego što je on bio pre pandemije i upravo to umanjenje prostora dovodi do nekakve potrebe za preživljavanjem, u uslovima u kojim se priroda nije dovoljno obnovila (da bi zadovoljila ljudsku potrebu za hranom), niti je moguća industrija budući da su gradovi razoreni, a preživljava se samo u nekakvim malim zajednicama. Utoliko nastaje borba ne samo za ostacima industrijskih proizvoda koje je još uvek moguće iskoristiti u razne svrhe, nego i za divljim životinjama, koje su u doba pre pandemije uzgajane na veštački način i to u državnim rezervatima. To odsustvo države u modernim uslovima nužno vodi nekakvoj vrsti preživljavanja koje mnogo podseća na današnje uslove rada, u doba neoliberalnog kapitalizma. Ali o toj temi je već bilo reči, a i bespredmetno je raspravljati o tome, kada je više nego očigledno da serije ovog tipa pogoduju obnavljanju savremenih ideologija koje služe kao apologije neoliberalnog kapitalizma, gde su radnici jedni drugima neprijatelji i u stalnoj borbi za preživljavanjem (traženje novih i povoljnijih radnih mesta). Poslednja stvar u ovoj maloj raspravi je rezervisana za domen nauke, iako u seriji nije do kraja objašnjeno da li bi lekarska operacija na mozgu devojčice zaista dovela do boljitka ljudske vrste (pronalazak vakcine), ili je i tu reč o nekakvom nagoveštaju, u kom nauka takođe hoda u mraku i putem pokušaja i pogrešaka treba da reši ključni problem ljudskog opstanka, često rizikujući ili čak svesno žrtvujući ljudske živote, i to u uslovima u kojima je ljudski život postao besprizorno jeftin. Sa tog stanovišta je sasvim opravdana reakcija glavnog lika u seriji, koji više ne postavlja pitanje koliko je još potrebno oduzeti tuđih života da bi se sačuvao život devojčice, ali isto tako zaboravlja da i drugi životi imaju vrednost, a ubijanje je najgori način da se sačuva vrednost nečijeg života. Međutim, u uslovima preživljavanja to se ispostavlja kao jedini relevantni uslov opstanka, a to znači da je tamo čovečanstvo ili čovečnost već umrla.

Коментари

Популарни постови са овог блога

SUMA SUMARUM STUDENTSKOG POKRETA

Možda je došlo vreme da sumiramo utiske o studentskim protestima. Izvesno je da je prošlo 5 meseci od pobune studenata, a mi još uvek nemomo ni naznaku nekakvog političkog projekta. Ako se setimo, studentski protesti su i počinjali sa pričom da političke stranke nemaju tapiju na politiku ali se od tada nije pojavila nikakva politička alternava u Srbiji. Poslednji događaji su pokazali da studenti nisu bili nezavisni od političke ili kulturne elite iz opozicionih krugova, budući da poteze koje su studenti u poslednje vreme povlačili bili su blago rečeno fiasko. Nesumljivo da je ključan datum po tom pitanju bio 15. mart. Tada smo svedočili da se studentski protest raspao i to je moglo da se prati u direktnom prenosu. Nakon toga su studenti samo tražili izgovore da produže agoniju, ali je bilo evidetno da studenti nisu dorasli zadatku koji su im neki namenili, a to je promena aktuelne vlasti. Najgore od svega je to što studenti nisu hteli da prihvate istinu, negu su tvroglavo terali po s...

ZAŠTO NE PODRŽAVAM STUDENTSKE PROTESTE

Studentski protesti su ušli u Novu godinu sa starim zahtevima. Instini za volju, moram priznati da mi nisu najjasniji studentski zahtevi. Posebno je nejasan prvi zahtev koji se odnosi na to da je potrebno da svi odgovorni za pad nadstrešnice u Novom Sadu budu kažnjeni. Među opozicijom, istina u manjini (Narodna stranka), se pojavilo mišljenje da je istraga povodom pada nadsrešnice vođena na brzinu, i da ima ozbiljnih propusta, a što ukazuje na to da bi optužnica na sudu mogla „biti oborena“ iz tehničkih razloga. Jedan od razloga za to je i pritisak koji su studenti i celokupna javnost vršili na tužilaštvo, zbog čega je istražni postupak trajao kraće nego obično. Osim toga, druga stvar koja se pominje povodom ovog slučaja jeste problem korupcije, ali treba reći da za korupciju nije uopšte nadležno tužilaštvo koje je vodilo istragu, nego je za to potrebno da se pokrene posebni postupak – za to su nadležni sudovi posebne nadležnosti (privredni, prekšajni, upravni itd.) – koji takođe treba...

ĆACI DOKLE ĆACI

Čini se da je jedan termin skorijeg datuma izvor brojnih sporenja i diskusija. Reč je o terminu ćaci. Izvorno, termin je nastao kao neka vrsta uličnog grafita, ispisan na zidu jedne novosadske gimnazije: Ćaci idite u škole. Napisan je na ćirilici. Teško je pogoditi na koga se ovo odnosi, ukoliko nije reč o ličnom imenu, i najverovatnije da je reč o jezičkog gresci, što ukazuje da je poruku možda napisao neko ko se ne služi najbolje ćiriličnim pismom. Ono što je frapantno jeste da je ubzo ova reč postala nekakav „simbol otpora sistemu“ u stutudenskih i građanskih krugovima, tokom nedavnih protesta koji ulaze evo i u peti mesec. Postavlja se pitanje kako to da je jedna jezička greška – ako je uopšte reč o grešći, jer ljudi svašta pišu po zidu, a može se pretpostaviti da je ovo ipak bilo namenjeno đacima novosadske gimnaziji, koji su tih dana bili u obustavi nastave – mogla da izazove toliko različitih interpretacija, putem interneta su kružile fore ne ovu temu, a ova reč ubrzo je postala...