Пређи на главни садржај

KRATKI KOMENTAR NA IZBOR BENDA LED 3 ZA HRVATSKOG PREDSTAVNIKA NA EVROVIZIJI

Nedavno se desilo i u Hrvatskoj desilo čudo. Na izboru za pesmu Evrovizije pobedio je bend Led 3 i to sa pesmom Mama ŠČ. Pri čemu su izveli neverovatan performans i na binu su izašli u nekakvim čudnim unifomama (ljubičasta uniforma i suknja umesto pantalona, roze uniforma i mornarička kapa, a ispod su imale nekakve „krpe“ pri čemu su izgledali kao polu goli), i sve je to pomalo ličilo na nekakav striptiz u gej baru. Smisao pesme je dosta sirov i obiluje mnoštvom simbola za koja se mogu naći raznovrsna značenja. Čak se može krenuti i od samog naslova pesme Mama ŠČ koji sam po sebi ništa ne govori. Ko je mama ŠČ? I šta to ŠČ predstavlja? Naravno, kada je pesma ovog tipa u pitanju tu ne može ništa da se tvrdi jednoglasno. Možemo samo u naznakama dati nekakve lične impresije o pesmi, imajući u vidu i prethodni rad Led 3-a, jer reč je o bendu koji postoji već duži niz godina i ima svoju odabranu publiku, kako u Hrvatskoj tako i u zemljama u regionu. Naravno, nipošto ne krijem da sam fan ovog benda i da mi je izuzetno drago zbog njihovog nedavnog uspeha. Ali, to sada nameće i nove obaveze. Elem, kako sam ja shvatio to ŠČ. Čini mi se da su članovi ovog benda namerno odabrali dva izizetno rogobatna slova u jugoslovenskim jezicima, i stavili ih zajedno u isti kontekst tako da oni sada deluju još rogobatnije. Reč je o veoma izraženim i dominantnim samoglasnicima, koji često „paraju uši“ strancima i izazivaju utisak da se vodi svađa. Utoliko to ŠČ postaje nekakva vrsta „remetilačkog“ faktora i nekakve subverzivne provokacije koja u ovom slučaju stoji kao nekakva vrsta nadopune za simboličke fetiše koji se koriste u svrhu identitetskih politika (poput religijskih, ali i fašističkih simbola). E sad zašto mama? Meni se čini da se ovde radi o aluziji na Brehtovo delo Majka Hrabrost i njena deca, budići da je šire poznato da je to jedno od dela koje važi za antiratnu literaturu, čime su i sami članovi benda Led 3 želeli da naglase svoju antiratnu poruku. Melodija pesme takođe nije naročito originalna, reč je o nekakvom napevu koje su članovi benda Led 3 opet sa namerom preuzeli i napravili nekakvu vrstu parodije na pesme tog tipa (ne mogu tačno da tvrdim, ali melodija mi zvuči poznato i podseća me na napeve koji potiču iz američke folk tradicije ili čak na nekakve indijanske pesmice). Jednom reči može se reći da je ova pesma u potpunosti jedna parodija, ali parodija koja ne ostaje na nivou „parodiranja modela“ nego ide korak dalje i probija tu parodirajuću opnu da bi nešto realno o svetu i nama samima. Dakle, nije reč o nekekvoj parodiji radi parodije, nego parodiji koja se koristi kao sredstvo da bi se postigao viši cilj, a bend Led 3 je po tome prepoznatljiv. Sam performan je bio vrsta parodije, poznato je da su mnogo ozbiljnije stvari na sceni pravili Lajbah i Ramštajn, ali ovde čak nije reč o nekakvoj političkoj konotaciji uniforme, Led 3 je svoju predstavu izveo u maniru striptiza iz gej bara, a njihove uniforme više podsećaju na uniforme tranvestita i cilj im je upravo obrnut od onoga čemu su težili Lajbah i Ramštajn, ne da pojačaju političko značenje, nego da ga olabave, da ga predstave u obliku nekakve raspojasane cirkuske zabave, jačajući subverzivne elemente koji remete učtive manire i političku korektnost. Otuda je pravo čudo da je jedna skaradna predstava uspela postati predstavnik za pesmu Evrovizije, budući da je reč o festivalu gde se izuzetno vodi računa o političkoj korektnosti, kao i o drugim merilima visoke mode i ukusa, uključujući tu i pitanje rodne ravnopravnosti. Sa druge strane, Led 3 od svega toga pravi jednu parodiju, nekakvu jeftinu cirkusku predstavu, a travestitizam vidi kao sredstvo za raskrinkavanje moćnika, sa bilo koje strane da dolaze, bilo iz svere ekonomije ili iz politike. Otuda ocena „mali psihopat“ ne verujem da ima ikakve veze sa bilo kojim predsednikom (poznato je da su i Putin i Zelenski niskog rasta) nego je pre reč o metafori za ljude koji traže izgovore da vode rat ili u njemu lično učestvuju, jer je reč o psihopatama, a oni svoju strast za nasiljem ne mogu drugačije da zadovolje nego putem rata, a tu se ne radi samo o predsednicima država nego i o malim ljudima koji upravo u tome učestvuju, zato se u pesmi i kaže „mali psihopat“ pri čemu se misli „mali“ u pogledu karaktera i ambicije, ali sa druge strane on je istovremeno megalomanski u svojoj psihopatologiji, zbog čega je zapravo krokodilski, dakle, mali po karakteru ali velik u svojoj težnji da nasilje načini globalnim fenomenom jer jedino tako on može da postane sastavni deo društva. Utoliko je ratno okruženje za psihopatu nekakav vid socijalizacije, tek u ratnom stanju psihopata postaje društveno poželjan, jer jedino u ratu društvo treba njegov profil, a reč je o psihopatološkoj pojavi. Ali i sama trvdnja „idem u rat“ je antiratna i zapravo pokazuje da rat nije ono najgore što nam se desilo, sam život je problematičan utoliko što od nas pravi male psihopate, ne sposobne za bilo šta drugo osim za rat. Otuda je tu ključna rečenica „mama ljubila morona“ i ona pokazuje da je zapravo reč o životu sa pogrešnim izborima, a ti pogrešni izbori, koji se iz raznih razloga žive jesu ono gore i od samog rata. Otuda se i traktor tu pojavljuje samo kao neka vrsta pograšnog izbora, ali izbora koji se ne napušta nego nastavlja da se živi, tako da odlazak u rat odve postaje nekakva vrsta bekstva iz lažnog sveta koji smo stvorili svojim pogrešnim izborima, a kojih se više ne možemo osloboditi jer su duboko postali deo naših svakodnevnih navika. To pokazuje da Led 3, ustalom nešto slično kao i Rambo Amadeus, ali opet na sasvim drugi način, koriste parodiju da bi oslobodili se modele oslobodili iskustva. A ovde je upravo reč o iskustvu promene, o iskustvu koje je nužno ukoliko želimo izbeći zatvoreni svet psihopatologije. Naravno, ali samo figurativno, rečenica „idem u rat“ ima i oslobađajuće dejstvo i cilj joj je da poništi negativne posledice stvarnosti i pripremi nas za nešto novo. To samo govori da je Mama ŠČ jedna pesma koja u sebi nosi jednu antiratnu poruku, i nema nameru da zauzima strane u ratu, jer je jasno da rat vode psihopate krokodilskih aspiracija, sa bilo koje strane da dolaze. A to nikom od nas neće doneti sreću.

Коментари

Популарни постови са овог блога

O POJMU ISKUPLJENJA

Reč iskupljenje često ima moralnu konotaciju. Međutim, ako pogledamo u rečnik tu ćemo pronaći raznovrsna značenja: spasiti se, odbraniti se, izbaviti se, osloboditi se, opravdati se, popraviti, okajati, ublažiti, dobiti oprost, fig. oprati se...I samo površnim pogledom možemo zaključiti da ovde moralna konotacije nije dominantna. Moralna konotacija je naročito povezana sa religijom i to posebno hrišćansvom, a gde ovu reč srećemo u smislu okajati grehe ili dobiti oprost. Ali u kom smislu iskupljenje i oslobađanje, odnosno, izbavljenje idu skupa? Čak rano hrišćansko tumačenje ove reči polazi od predstave oslobađanja i izbavljenja. Ovde se oslobađanje tumači kao vid „slobode od okova“ i to u smislu oslobađanja od ropstva. Dakle, čak veza između slobode i ropstva, još u ovom ranom hrišćanskom tumačenju ostaje dosta jaka, iako se u sledećem koraku oslobađanje povezuje sa spasenjem. To znači da osloboditi se (okova) istovremeno znači i spasenje (duše). Gnosticizam takođe povezuje ove dve reč

ZA KRAJ "NOVE GODINE"

Nove godine su obično vreme za sređivanje računa. Naša očekivanja, aspiracije i nade sada postaju predmet propitivanja, a često se pitamo ima li smisla „terati po svom“ i dalje, ili treba nešto menjati u svom životu. Politička situacija u svetu nije nam išla naročito na ruku: rat u Ukrajini se nastavlja nesmanjenom žestinom, novo ratište je otvoreno i u pojasu Gaze i to sa brojnim civilnim žrtvama (uglavnom žene i deca), ali šlag na tortu su definitivno bili izbori u Srbiji od 17. decembra. Rezultat izbora je poražavajući u svakom smislu, ispostavilo se da je SNS osvojio većinu na republičkom nivou, a ima mogućnost, ukoliko grupa građana okupljena oko lekara Nestorovića da svoj pristanak, da osvoji većinu i na beogradskim izborima. Ipak, opozicija „Srbija protiv nasilja“ nije se zadovoljila takvom situacijom, oni smatraju da su izbori „pokradeni“ zbog čega su stupili u štrajk, a neki od aktivista i u štrajk glađu (Tepić, Aleksić i dr.). Opozicija je prvobitno ustala protiv beogradskih

"KRVAVI OTKUP" ILI O POJMU ISKUPLJENJA V

Ranije je bilo reči o pojmu iskupljenja – izbavljenja. Pokušaćemo sada da ovaj pojam povežemo sa vesternom. Ranije smo govori o tome kako je vestern prošao kroz tri razvojne faze, a koje su donekle povezane i sa tranasformacijom Holivuda, od studijskog snimanja i malih, nezavisnih agencija, do ukrupljavanja kapitali i izmeštanja studija širom sveta. Ove faze smo posmatralia kao klasični, novi i postmoderni Holivud. Istu podelu je moguće načiniti i sa vesternom. Svaka od ovih faza u razvoju vesterna ima i svoje karakteristike. Klasični vestern predstavlja Divlji zapad kao mesto izgradnje buduće parcijalne zajednice. Kažemo parcijalne zajednice zato što se ona uglavnom zasniva na ljudima koji su povezani hrišćanskim vrednostima protestantske provinijencije, a koji su po prirodi bele kože i anglosaksonskog porekla. Sve drugo je iz ove zajednice isključeno – to je razlog zašto je nazivamo parcijalnom zajednicom. Divlji zapad se ovde percipira i kao preteča Amerike, države koja u svojim kor