Пређи на главни садржај

KRATAK EKSKURS NA TEMU FILMA "PODZEMLJE"

Dugo već razmišljam da napišem neki komentar o Kusturičinom filmu „Podzemlje“. Zapravo, ono što mene ovde zanima jesu završni kadrovi filma koji od naslova čine nekakvu širu metaforu ne samo za ove naše prostore nego generalno i za Evropu u celini. Reč je o onim podzemnim hodnicima kojima je „navodno“ bila ispresecana Evropa tokom hladnog rata, a kojima se 1990-ih godina proteruju ruski vojnici iz Nemačke i dovodi nova radna snaga iz sovjetskog dela Evrope, kao i sa Bliskog Istoka (Turska). Tim kanalima u Nemačku dolazi i jedan od glavnih likova ovog filma Ivan (Slavko Štimac) u potrazi za svojim mezimcem iz zoološkog vrta (šimpanze Sonija), a istim putem se vraća nekoliko decenija kasnije i zatiče Jugoslaviju u raspadu. Ovi hodnici su sličnim onim hodnicima kojima lutaju stacionirani mrtvi u „Sabirnom centru“, samo što tamo nije reč o nekakvom regionalnom „podzemlju“ (Evropa) nego je evropska istorija takođe shvaćena kao jedno veliko „podzemlje“ čiji hodnici vode različitim istorijskim događajima: Hristovo stradanje, krstaški pohodi, inkvizicija i spaljivanje veštica, Prvi svetski rat, uspon Trećeg rajha itd. Možda mnoge iznenađuje jedno doista mračno viđenje Evrope i njene istorija iz pera jednog demokrate i liberala, pisca poput Dušana Kovačevića, ali ne treba zaboraviti da ni njegove komedine, po sadržaju mnogo neozbiljnije nego što su ovi filmovi (Sabirni centar i Podzemlje), nisu nikako bezazlene i da otkrivaju često najmračnije ljudske karaktere među likovima koji se prikazuju kao prosečne i banalne individue. Čini se čak da je atmosfera u filmu Sabirni centar mnogo mračnija nego u filmu Podzemlje, iako je reč doista o nijansama, naročito je interesantna zamisao da se onozemaljski svet predstavi u nekom obliku koncentracionog logora, možda ne tipa nacističkih logora, ali je zasigurno reč o logorašima koji čekaju odluke prekog suda, pri čemu se svi ljudi međusobno poznaju budući da su iz istog mesta, samo su umrli u različito doba. Da stvar bude gora ništa bolje stanje nije ni u stvarnom životu, tamo se ljudi otuđuju usled svađe oko nasledstva, nedostatka novca, pogrešnih životnih izbora itd. Sa druge strane, u Podzemlju je Evropa prikazana kao u doba „vanrednog stanja“, očigledno je da se radi o jednoj velikoj prekretnici u evropskoj istoriji, ali teško da se tu nagoveštava nekakav boljitak, osim privida „boljeg standarda života“ koji nagoni belosvetsku sirotinju da lutaju sa jednog kraja Evrope na drugi u potrazi za onim što nisu u mogućnosti da ostvare u vlastitoj zemlji, usled nemaštine, nesigurnosti i rata. Nova privatizacija javnih prostora, koja se na istoku Evrope odvija nasilnim putem i to najčešće ratom, izaziva veliki talas migracija koji zaposlenje pronalaze u zapadnoevropskim zemljama kao jeftina radna snaga, najčešća destinacija su Nemačka i skandinavske zemlje, a što dovodi do porasta kriminala i socijalne patologije u ovim zemljama, naročito u drugoj generaciji imigrinata, a o čemu svedoče filmovi Bojla (Trejnspoting – Trainspotting, 1996), Refna (Diler – Pusher, 1996), Akina (Short, sharp, shorck, 1998), Olsena (U kini jedu pse – In china they eat dogs, 1999) itd. To samo govori o dalekovidosti sineasta sa ovih prostora i značajnoj tematskoj srodnosti sa mladim evropskim autorima, iako ih deli generacijski jaz i po nekoliko decenija. Ali, ne može se reći da u tom pogledu zaostaju neke evropske sineaste starije generacije, poput braće Darden, Hanekea, Louča itd, koji sa ovim mlađim autorima dele teme slične preokupacije. Utoliko se može reći da je evropska filmska scena devedesetih bila veoma heterogena i da ne odgovara nekakvim stereodipnim podelama, a naročito nije pokazivala nekakav generacijski jaz, budući da je sličnost sa domaćim i stranim evropskim filmovima više nego očigledna. To samo govori o uslovima pod kojima se razvijao neoliberalizam u Evropi, nakon hladnog rata i ujedinjenja Nemačke. A teško je reći da i film u tome nije učestvovao, bilo kao deo oficijalne ideologije ili kao njegova kritika. To je još uvek bila čar autorskog filma, a koje smo mi danas sve manje svesni upravo usled uspona blokbastera. Treba li ponoviti da ove Nove godine 8 najgledanijih filmova spada u kategoriju: fransize, nastavka ili rimejka. To je potpuna katastrofa, gledano, ne sa nekog kritičkog stanovišta, nego upravo produkcijskog. To samo govorio o jednom permanentnoj parodiji modela, pri čemu ovu reč parodija treba shvatiti u dvosmisleno, jednom je reč da modeli naprosto parodiraju, kao manekeni na pozornici, a drugi put je reč o tome da je i efekat njihovog parodiranja upravo parodirajući, odnosno, proizvodi parodiju njihovog prisustva, kao i parodiju njihovog smisla: utoliko su oni samoreferetni jer postaju parodija sebe samih, budući da daju smisao ali istovremeno i obesmišljavaju sami sebe. U svakom slučaju mislite o tome.

Коментари

Популарни постови са овог блога

SUMA SUMARUM STUDENTSKOG POKRETA

Možda je došlo vreme da sumiramo utiske o studentskim protestima. Izvesno je da je prošlo 5 meseci od pobune studenata, a mi još uvek nemomo ni naznaku nekakvog političkog projekta. Ako se setimo, studentski protesti su i počinjali sa pričom da političke stranke nemaju tapiju na politiku ali se od tada nije pojavila nikakva politička alternava u Srbiji. Poslednji događaji su pokazali da studenti nisu bili nezavisni od političke ili kulturne elite iz opozicionih krugova, budući da poteze koje su studenti u poslednje vreme povlačili bili su blago rečeno fiasko. Nesumljivo da je ključan datum po tom pitanju bio 15. mart. Tada smo svedočili da se studentski protest raspao i to je moglo da se prati u direktnom prenosu. Nakon toga su studenti samo tražili izgovore da produže agoniju, ali je bilo evidetno da studenti nisu dorasli zadatku koji su im neki namenili, a to je promena aktuelne vlasti. Najgore od svega je to što studenti nisu hteli da prihvate istinu, negu su tvroglavo terali po s...

ZAŠTO NE PODRŽAVAM STUDENTSKE PROTESTE

Studentski protesti su ušli u Novu godinu sa starim zahtevima. Instini za volju, moram priznati da mi nisu najjasniji studentski zahtevi. Posebno je nejasan prvi zahtev koji se odnosi na to da je potrebno da svi odgovorni za pad nadstrešnice u Novom Sadu budu kažnjeni. Među opozicijom, istina u manjini (Narodna stranka), se pojavilo mišljenje da je istraga povodom pada nadsrešnice vođena na brzinu, i da ima ozbiljnih propusta, a što ukazuje na to da bi optužnica na sudu mogla „biti oborena“ iz tehničkih razloga. Jedan od razloga za to je i pritisak koji su studenti i celokupna javnost vršili na tužilaštvo, zbog čega je istražni postupak trajao kraće nego obično. Osim toga, druga stvar koja se pominje povodom ovog slučaja jeste problem korupcije, ali treba reći da za korupciju nije uopšte nadležno tužilaštvo koje je vodilo istragu, nego je za to potrebno da se pokrene posebni postupak – za to su nadležni sudovi posebne nadležnosti (privredni, prekšajni, upravni itd.) – koji takođe treba...

ĆACI DOKLE ĆACI

Čini se da je jedan termin skorijeg datuma izvor brojnih sporenja i diskusija. Reč je o terminu ćaci. Izvorno, termin je nastao kao neka vrsta uličnog grafita, ispisan na zidu jedne novosadske gimnazije: Ćaci idite u škole. Napisan je na ćirilici. Teško je pogoditi na koga se ovo odnosi, ukoliko nije reč o ličnom imenu, i najverovatnije da je reč o jezičkog gresci, što ukazuje da je poruku možda napisao neko ko se ne služi najbolje ćiriličnim pismom. Ono što je frapantno jeste da je ubzo ova reč postala nekakav „simbol otpora sistemu“ u stutudenskih i građanskih krugovima, tokom nedavnih protesta koji ulaze evo i u peti mesec. Postavlja se pitanje kako to da je jedna jezička greška – ako je uopšte reč o grešći, jer ljudi svašta pišu po zidu, a može se pretpostaviti da je ovo ipak bilo namenjeno đacima novosadske gimnaziji, koji su tih dana bili u obustavi nastave – mogla da izazove toliko različitih interpretacija, putem interneta su kružile fore ne ovu temu, a ova reč ubrzo je postala...