Пређи на главни садржај

KRATKA ČESTITKA

Planirano je da poslednji blog u ovog godini posvetimo nekakvom obliku rekapitulacije i naknadne pameti, kako se to obično čini na kraju svake godine. Pokušaćemo dati nekakav kratki rezime, ako je to ikako i moguće. Jer šta je ono što je obeležilo ovu godinu i šta možemo očekivati u sledećoj godini? Naravno, prvo se nameće taj rat u Ukrajini. Kao što je prethodne godine obeležila korona i pandemija, tako je ovu totalno pomračio taj rat. Ali, o čemu se tu radi? Reč je zapravo opet o krizama i upravljanju krizama, o genezama kriza itd. A to je odavno ništa novo jer neoliberalni kapitalizam jeste kapitalizam u doba krize, koji generiše krize i njima upravlja. Tu nema ništa novo da se kaže. dakle, reč je o nekakavom strukturalnom momentu, gde se trenutne krize nameću kao centralne upravo da bi skrenule pažnju sa glavne krize, a to je kriza kapitalističkog sistema u celini. Da li će nam nova godina nešto drugo doneti? Ne verujem, svet je odavno ušao u tu nekakvu vrstu kontrolisanog haosa, to je nekakav oblik društva spektakla doveden do svog ekstrema, svakako. Šta se tu može očekivati, kad sve što možemo očekivati već se na neki način odigralo? Društvo spektakla dovedeno do ekstrema nije ništa drugo nego neprestana parodija modela, a to znači sa uvođenje sve većih rizika u stvarnost sa jedne strane, i sa druge geneza imanigarnog prostora oslobođenog svakog rizika i odgovornosti. To je proterivanje ili ako više volite zatvaranje u jedan imaginarijum (nešto poput ličnog rijalitija) u kome sveko može da bude šta želi, ali pod uslovom da odustane od bitnih promena u stvarnom životu. Život postaje sve rizičniji, stvarnost je opsedana opasnostima, a izgovor i bekstvo od svega toga se traži u nekakvom imaginarnom prostoru (prostoru društvenih mreža i virtuelne stvarnosti)koji pojedinac kreira prema vlastitim potrebama i željema. Ta prepuštenost u imaginarijumu vertuelne stvarnosti u osnovi nas odvlači od stvarnih društvenih problema i rizika koje sistem nameće sa ciljem da nas upravo zatvori u jednom imaginarnom prostoru i sobi ogledala u kojoj svaki naš lik odgovara ispunjnju nekakve fantazmagorije koju imamo o sebi i drugima. To u osnovi znači zarobljenost fantazmom i njenim fantastičnim učinkom. Dakle, više nam nisu potrebni zatvori, sami smo sebe zatvorili u prostore u kojima deluje da se najbolje nalazimo i iz kojeg i nemamo nameru da bežimo jer najviše odgovara predstavama koje imamo o sebi i drugima, a da ne pričamo kako su one uvek preterane, da ne kažemo fantastične. Otuda šta mogu da vam poželim u novoj godini nego da nastavite da uživate u vlastitoj slici na koju ste primorani da stvarate o sebi, u vlastitoj fantazmagoriji...Nije li to slično kao da verujete u Deda Mraza...Nastavite da verujete vlatitim fantazmagorijama jer će stvarnost biti sve više opterećena rizicima... i sretna vam nova fantazmagorija...

Коментари

Популарни постови са овог блога

O POJMU ISKUPLJENJA

Reč iskupljenje često ima moralnu konotaciju. Međutim, ako pogledamo u rečnik tu ćemo pronaći raznovrsna značenja: spasiti se, odbraniti se, izbaviti se, osloboditi se, opravdati se, popraviti, okajati, ublažiti, dobiti oprost, fig. oprati se...I samo površnim pogledom možemo zaključiti da ovde moralna konotacije nije dominantna. Moralna konotacija je naročito povezana sa religijom i to posebno hrišćansvom, a gde ovu reč srećemo u smislu okajati grehe ili dobiti oprost. Ali u kom smislu iskupljenje i oslobađanje, odnosno, izbavljenje idu skupa? Čak rano hrišćansko tumačenje ove reči polazi od predstave oslobađanja i izbavljenja. Ovde se oslobađanje tumači kao vid „slobode od okova“ i to u smislu oslobađanja od ropstva. Dakle, čak veza između slobode i ropstva, još u ovom ranom hrišćanskom tumačenju ostaje dosta jaka, iako se u sledećem koraku oslobađanje povezuje sa spasenjem. To znači da osloboditi se (okova) istovremeno znači i spasenje (duše). Gnosticizam takođe povezuje ove dve reč

ZA KRAJ "NOVE GODINE"

Nove godine su obično vreme za sređivanje računa. Naša očekivanja, aspiracije i nade sada postaju predmet propitivanja, a često se pitamo ima li smisla „terati po svom“ i dalje, ili treba nešto menjati u svom životu. Politička situacija u svetu nije nam išla naročito na ruku: rat u Ukrajini se nastavlja nesmanjenom žestinom, novo ratište je otvoreno i u pojasu Gaze i to sa brojnim civilnim žrtvama (uglavnom žene i deca), ali šlag na tortu su definitivno bili izbori u Srbiji od 17. decembra. Rezultat izbora je poražavajući u svakom smislu, ispostavilo se da je SNS osvojio većinu na republičkom nivou, a ima mogućnost, ukoliko grupa građana okupljena oko lekara Nestorovića da svoj pristanak, da osvoji većinu i na beogradskim izborima. Ipak, opozicija „Srbija protiv nasilja“ nije se zadovoljila takvom situacijom, oni smatraju da su izbori „pokradeni“ zbog čega su stupili u štrajk, a neki od aktivista i u štrajk glađu (Tepić, Aleksić i dr.). Opozicija je prvobitno ustala protiv beogradskih

"KRVAVI OTKUP" ILI O POJMU ISKUPLJENJA V

Ranije je bilo reči o pojmu iskupljenja – izbavljenja. Pokušaćemo sada da ovaj pojam povežemo sa vesternom. Ranije smo govori o tome kako je vestern prošao kroz tri razvojne faze, a koje su donekle povezane i sa tranasformacijom Holivuda, od studijskog snimanja i malih, nezavisnih agencija, do ukrupljavanja kapitali i izmeštanja studija širom sveta. Ove faze smo posmatralia kao klasični, novi i postmoderni Holivud. Istu podelu je moguće načiniti i sa vesternom. Svaka od ovih faza u razvoju vesterna ima i svoje karakteristike. Klasični vestern predstavlja Divlji zapad kao mesto izgradnje buduće parcijalne zajednice. Kažemo parcijalne zajednice zato što se ona uglavnom zasniva na ljudima koji su povezani hrišćanskim vrednostima protestantske provinijencije, a koji su po prirodi bele kože i anglosaksonskog porekla. Sve drugo je iz ove zajednice isključeno – to je razlog zašto je nazivamo parcijalnom zajednicom. Divlji zapad se ovde percipira i kao preteča Amerike, države koja u svojim kor