Пређи на главни садржај

SLUČAJ "DARA IZ JASENOVCA" 2

Puno prašine se prošlih dana podiglo oko filma Dara iz Jasenovca. Naravno, i ovog puta mene uošte ne zanima film, nego bi se bavio analizom događaja koji su pokrenuti povodom samog filma. Verovatno nije slučajno što je baš u ovom trenutku bio prikazan film na RTS-u i što je nakon toga usledila gomila tabloidnih napisa o novodnim „prikrivanjima ratnih zločina u Jasenovcu“. Čak, ono što je u filmu bilo naročito istaknuto, naglasak tabloidne štampe nije na zločinima, nego na zločinima nad Srbima i istini o njima koja se godinama unazad potiskivala. Sve ove napise treba čitati kao deo simptoma – tu ne pomaže suočavanje bolesnika sa činjenicama – jer je očigledno da bolesniku nije do zdravlja, nego da treba razloge da produži svoju bolest. A bolest u koju na tabloidi guraju je mnogo dublja i obično je povezana sa nekakvim nadolazećim političkim događajima. Mnogi u principu greše kada ovakav pristup tabloida nazivaju politikanstvom, zapravo reč je o depolitizaciji, ili kako je to svojevremeno Benjamin konstatovao, estetizaciji političkog, pri čemu se ovde svaka političnost svodi na nekakvu „prljavu malu tajnu“ iz porodičnog okruženja. Tabloidizacija štempe prati događaje na televizijama sa javnom frekvencijom, a što je jedna od glavnih tendencija vlasti, a to je pokušaj da se Srbi ponovo učine žrtvom tuđih zločina. Naravno, postavlja se pitanje šta je iza ovih pokušaja, odnosno, od čega nas oni zapravo brane „glorifikacijom srpskih stradanja“. Nacionalizam sam po sebi pati od nekakve kolektivne tragedije – budući da je politički destruktivan i uvek na kraju dovede do nekakvog kolektivnog stradanja (primer nacističke Nemačke je to odlično pokazao), tako da se on zapravo i hrani kolektivnim tragedijama. E sad, naravno, ovde se radi o tome da se medijski proizvode efekat viktimizacije kako bi se pripremili na okolnosti koje nam predstoje, a reč je zapravo o zločinima počinjenim na Kosovu. Mnogi zaboravljaju, a mnogi i namerno ne žele da pričaju o tome, da novi sud o ratnim zločinima na prostoru Kosova i Metohije delimično pogađa i našu državu, a samim tim i o srpskim zločinima će tamo takođe biti govora i zbog toga će zasigurno neko odgovarati. To će biti i sastavni deo pregovora o konačnom statusu Kosova, pa verovatno i predmet brojnih ucena koje će uslediti kako od strane Amerike, tako i od strane EU, a nisam siguran kako ćemo se mi u svemu tome snaći. Otuda je potrebno proizvesti efekat viktimizacije kako bi se pripremio teren za moguće suprostavljanje Americi i EU povodom pitanja Kosova i njegove samostalnosti. To je slična strategija kojoj pribegavaju samoproklamovani antiglobalisti u Srbiji, nivelacijom domaćih zločina ukazivanjem na zločinačku prirodu velikih sila. Najbolji omaž svemu tome jeste Kusturičin film Na mlečnom putu, koji navodno traži inspiraciju u nekakvoj srpskoj srednjevekovnoj tradiciji, nasuprot amerikanizaciji (američki san). Pronaći nakav duhuvni život i posvetiti se monastvu gradeći jedan unutrašnji i imaginarni svet koji u koji su nas svetski moćnici proterali, nije nikakva alternativa nasilju nego njegova apologija. Ali ta priča potpuno odgovara depolitizaciji u Srbiji, budući da srednja klasa iz blata politike i tabloida traži utehu u nekakvoj nacionalnoj kulturi i religiji, a poznato je da je religija „opijum za narod“ i nižih klasa. Sa druge strane, ekranizacija nasilja svetskih moćnika zaboravlja protiv koga je to nasilje upereno, nije reč ni o kakvoj stigmatizaciji srpskog naroda, nego naprotiv o jednom bahatom i kranje nasilničkom ponašanju jedne vojske, navodno naslednice jugoslovenske JNA, koja je preuzela vojne kapacitete bivše države i usmerila ih protiv nekih njenih bivših članica, rušeći sve pred sobom. Slika koju prikazuje Kosturica u svome filmu je zapravo obrtanje teze, i sva strahota, sa kojom on predstavlja žločine učinjene nad spskim vojnicima i lokalnim stanovništvom je lažna, jer je prosto jednostrana. Tu nije bilo reči ni o kakvoj borbi Davida sa Golijatom, naprotiv, reč je o jednoj razjarenoj i destruktivnoj vojnoj furiji, koja je u vojnom smislu bila najdominantnija u regionu, i koju je u jednom trenutku trebalo obuzdati i zaustaviti. Naravno, sam Kusturica se metaforično poigrava sa idejom Evrope, njenim mitskim korenima, što i dalje daje lepotu njegovom filmskom izrazu, ali više nije dovoljno da njega opravda u domaćoj i stranoj kinematografiji, jer ono što on čini odavno prevazilazi razmere filma, i reč je o svojevrsnoj estetizaciji politike. Slična stvar se ponavlja i sa njegovim filmom o Maradoni, on Maradonu predstavlja kao jednu subverzivnu i antiglobalističku ličnost, ali zaboravlja da sagleda i onu drugu stranu Maradonine tragedije, zavisnost od droge koje ga je dovela u blizinu kriminalnog okruženja i prostitucije – reč je o navikama kojih se Maradona nikada nije odrekao iako nije uvek pohvalno o njima govorio. Problem antiglobalizma, bar u Srbiji, jeste u tome što on veliča lokalne moćnike kao protivtežu svetskim moćnicima i njihovoj globalnoj dominaciji. Ko bi bio bolji za prikazivanje takvih likova od Kusturice, koji je popularnost stekao zahvaljujući prikazivu lokalne bahatosti, od filma Sećas li se Doli Beli (uloga lokalnog kriminalca i makroa) do filma Podzemlje (uloga Crnog). Upravo na to se svodi i sadašnja politička priča u Srbiji: ne treba zaboraviti ekonomski nacionalizam je i dalje nacionalizam, naročito u jednom ideološkom smislu Vučićeva je politika odavno skrenu u desno i kao što se danas koristi jedan sportski rečnih da bi se opravdalo užasno stanje u zdravstvu, tako će ponovo sutra da se iskopavaju mrtvi i da se prebrojavaju njihove kosti samo da bi se utvrdila užasavajuća neistina: da smo mi žrtve mržnje svetskih sila, koje odbijaju da poveruju u naše postojanje (samim tim i u naše stradanje).

Коментари

Популарни постови са овог блога

SUMA SUMARUM STUDENTSKOG POKRETA

Možda je došlo vreme da sumiramo utiske o studentskim protestima. Izvesno je da je prošlo 5 meseci od pobune studenata, a mi još uvek nemomo ni naznaku nekakvog političkog projekta. Ako se setimo, studentski protesti su i počinjali sa pričom da političke stranke nemaju tapiju na politiku ali se od tada nije pojavila nikakva politička alternava u Srbiji. Poslednji događaji su pokazali da studenti nisu bili nezavisni od političke ili kulturne elite iz opozicionih krugova, budući da poteze koje su studenti u poslednje vreme povlačili bili su blago rečeno fiasko. Nesumljivo da je ključan datum po tom pitanju bio 15. mart. Tada smo svedočili da se studentski protest raspao i to je moglo da se prati u direktnom prenosu. Nakon toga su studenti samo tražili izgovore da produže agoniju, ali je bilo evidetno da studenti nisu dorasli zadatku koji su im neki namenili, a to je promena aktuelne vlasti. Najgore od svega je to što studenti nisu hteli da prihvate istinu, negu su tvroglavo terali po s...

ZAŠTO NE PODRŽAVAM STUDENTSKE PROTESTE

Studentski protesti su ušli u Novu godinu sa starim zahtevima. Instini za volju, moram priznati da mi nisu najjasniji studentski zahtevi. Posebno je nejasan prvi zahtev koji se odnosi na to da je potrebno da svi odgovorni za pad nadstrešnice u Novom Sadu budu kažnjeni. Među opozicijom, istina u manjini (Narodna stranka), se pojavilo mišljenje da je istraga povodom pada nadsrešnice vođena na brzinu, i da ima ozbiljnih propusta, a što ukazuje na to da bi optužnica na sudu mogla „biti oborena“ iz tehničkih razloga. Jedan od razloga za to je i pritisak koji su studenti i celokupna javnost vršili na tužilaštvo, zbog čega je istražni postupak trajao kraće nego obično. Osim toga, druga stvar koja se pominje povodom ovog slučaja jeste problem korupcije, ali treba reći da za korupciju nije uopšte nadležno tužilaštvo koje je vodilo istragu, nego je za to potrebno da se pokrene posebni postupak – za to su nadležni sudovi posebne nadležnosti (privredni, prekšajni, upravni itd.) – koji takođe treba...

ĆACI DOKLE ĆACI

Čini se da je jedan termin skorijeg datuma izvor brojnih sporenja i diskusija. Reč je o terminu ćaci. Izvorno, termin je nastao kao neka vrsta uličnog grafita, ispisan na zidu jedne novosadske gimnazije: Ćaci idite u škole. Napisan je na ćirilici. Teško je pogoditi na koga se ovo odnosi, ukoliko nije reč o ličnom imenu, i najverovatnije da je reč o jezičkog gresci, što ukazuje da je poruku možda napisao neko ko se ne služi najbolje ćiriličnim pismom. Ono što je frapantno jeste da je ubzo ova reč postala nekakav „simbol otpora sistemu“ u stutudenskih i građanskih krugovima, tokom nedavnih protesta koji ulaze evo i u peti mesec. Postavlja se pitanje kako to da je jedna jezička greška – ako je uopšte reč o grešći, jer ljudi svašta pišu po zidu, a može se pretpostaviti da je ovo ipak bilo namenjeno đacima novosadske gimnaziji, koji su tih dana bili u obustavi nastave – mogla da izazove toliko različitih interpretacija, putem interneta su kružile fore ne ovu temu, a ova reč ubrzo je postala...