Пређи на главни садржај

POVODOM DISKUSIJE: ČINE LI NOVU POLITIKU NOVA IMENA ILI NOVA LICA?

Večeras se vodila interesantna internet debata između predstavnika različitih građanskih inicijativa (GKP – Grupa za koncepualnu politiku, Inicijativa ne davimo Beograd, Grupa građana) povodom pitanja „mogućnosti političkog organizovanja ljudi koji su se nakon pokretanja različitih inicijativa i rada u civilnom sektoru odlučili za izbornu politiku i mobilizaciju”. Takođe je bilo reči o nedavnom pozivu Borisa Tadića da se ujedini opozicija I sagledaju strategije političke borbe za nove predsedničke ili čak parlamentarne izbore. Reč je dakle o ljudima koji su se afirmisali prvenstveno u lokalnim strategijama borbe protiv vlasti, uglavnom na gradskom nivou, u pokušaju da se javna dobra zaštite od pogubnih državnih strategija – koje privatizuje javno dobro ili ga pretvaraju u nekih oblik javno-privatnog partnerstva. Ali generalno, najviše je reči bilo o depolitizacije političkog, pri čemu se zaboravlja da depolitizaciju nije sproveo Vučić, nego neoliberalni kapitalizam, a Vučić je samo jedan od profesionalnih političara koji zna kako igrati na temu depolitizacije. Zašto je ova razlika bitna? Zato što se otuda izvodi politički angažman, a to je bitna tema sagovornika u ovoj diskusiji. Čini se da se ponovo vraćamo nepopularnoj temi, kada je bar kritika kapitalizma u pitanju, a to je problem otuđenja. I to problem otuđenja koji se dešava još u dobi deteta, pri čemu se sprovodi jedna atomizacija sopstva, utoliko da ljudi još od ranog doba, tj. detinstva, postaju zavisnici i deo konzumerističkog mentaliteta. Sa tog stanovišta je sasvim teško postaviti pitanje o novoj strategiji ili čak novim taktikama u borbi protiv vlasti, jer vlast je na ovim prostorima trenutna ispostava neoliberalnog kapitalizma, zato I pitanje vlasti I promene vlasti je uvek upitno dok se ne dovede u pitanje proizvodna instanca, a to je dominacija neoliberalnog kapitalizma danas. Na stranu sa tim što je ova debata sasvim dobar način da se sretnu ljudi koji se angažuju oko bitnih političkih tema I koji ljudima znače, jer čine nekakvo opšte dobro, ali je skandal najveće vrste da ni u jednom trenutku reč kapitalizam ili neoliberalni kapitalizam nije bila pomenuta, a da pritom misle da je moguće promeniti vlast odozgo, putem promene predstavnika u mesnoj zajednici, koja predstavlja osnovu lokalne samouprave, kao da ne znaju da su odluke mesnih zajednica u svakom slučaju zavisne od organa lokalne samouprave, koji im ubezbeduju sredstva, pa samim tim I odlučuju o stvarima koje će se rešavati na nivou mesne zajednice. Problem lokalne demokratije je u tome što je system postavljen na centralističkim osnovama, a menjati sistem odole je gubljenje vremena, jer to znači da postajete zavisni od lokalne samouprave, a oni su uvek politički ustrojeni I uvek dodeljuju sredstva svojim političkim istomiljenicima. Ljudi zaboravljaju da kapitalizmu odgovara jedna partokratska struktura koja se širi od gore I koja zaposeda sve druge mehanizme vlasti, zapravo, ona od države stvara mehanizme vlasti, odnosno, poluge moći koje služe u svhu, posrednog ili neposrednog, uvećanja kapitala. To je razlog zašto je lokalnoj samoupravi mnogo laške zadovoljiti neki lični interes nego zaštititi neki opšti interes, jer mnogo je lakše naći uhlebljenje u nekoj lokalnoj stukturi vlasti, I tamo naplatiti neku svoju aktivnost, nego se boriti za zaštitu nekog opšteg dobra, jer to unapred znači biti protiv neoliberalnog kapitalizma, čiji cilj I jeste privatizacija javnog dobra, jer to automatski znači I biti protiv države. O tome kao da ne govore sagovornici u ovoj diskusiji, a nisam ni siguran da li su oni svega toga svesni, iako je reč o ljudima koji su provereni borci protiv države, ali nisam siguran da su oni svesni da borba za javno dobro, odnosno, politika, uvek, a naročito danas znači neminovan sukob sa državom I da upravo na tom sukobu treba insistirati kao na instanci koja na kraju treba da nas dovede do politike. Ne postoje izbori, niti su izbori samo jedna u od karika u toj borbi, reč je o tome da treba afirmisati sva moguća sredstva u borbi protiv države, a ne samo protiv Vučića, jer to je jedina garancija I borbe protiv neoliberalnog kapitalizma. Sumnjam da su svi akteri u ovoj diskusiji spremni na tako nešto, ali bez toga se ne može dobiti borba za javno dobro, niti ostvariti politika, u najširem smislu reči.

Коментари

Популарни постови са овог блога

O POJMU ISKUPLJENJA

Reč iskupljenje često ima moralnu konotaciju. Međutim, ako pogledamo u rečnik tu ćemo pronaći raznovrsna značenja: spasiti se, odbraniti se, izbaviti se, osloboditi se, opravdati se, popraviti, okajati, ublažiti, dobiti oprost, fig. oprati se...I samo površnim pogledom možemo zaključiti da ovde moralna konotacije nije dominantna. Moralna konotacija je naročito povezana sa religijom i to posebno hrišćansvom, a gde ovu reč srećemo u smislu okajati grehe ili dobiti oprost. Ali u kom smislu iskupljenje i oslobađanje, odnosno, izbavljenje idu skupa? Čak rano hrišćansko tumačenje ove reči polazi od predstave oslobađanja i izbavljenja. Ovde se oslobađanje tumači kao vid „slobode od okova“ i to u smislu oslobađanja od ropstva. Dakle, čak veza između slobode i ropstva, još u ovom ranom hrišćanskom tumačenju ostaje dosta jaka, iako se u sledećem koraku oslobađanje povezuje sa spasenjem. To znači da osloboditi se (okova) istovremeno znači i spasenje (duše). Gnosticizam takođe povezuje ove dve reč

ZA KRAJ "NOVE GODINE"

Nove godine su obično vreme za sređivanje računa. Naša očekivanja, aspiracije i nade sada postaju predmet propitivanja, a često se pitamo ima li smisla „terati po svom“ i dalje, ili treba nešto menjati u svom životu. Politička situacija u svetu nije nam išla naročito na ruku: rat u Ukrajini se nastavlja nesmanjenom žestinom, novo ratište je otvoreno i u pojasu Gaze i to sa brojnim civilnim žrtvama (uglavnom žene i deca), ali šlag na tortu su definitivno bili izbori u Srbiji od 17. decembra. Rezultat izbora je poražavajući u svakom smislu, ispostavilo se da je SNS osvojio većinu na republičkom nivou, a ima mogućnost, ukoliko grupa građana okupljena oko lekara Nestorovića da svoj pristanak, da osvoji većinu i na beogradskim izborima. Ipak, opozicija „Srbija protiv nasilja“ nije se zadovoljila takvom situacijom, oni smatraju da su izbori „pokradeni“ zbog čega su stupili u štrajk, a neki od aktivista i u štrajk glađu (Tepić, Aleksić i dr.). Opozicija je prvobitno ustala protiv beogradskih

"KRVAVI OTKUP" ILI O POJMU ISKUPLJENJA V

Ranije je bilo reči o pojmu iskupljenja – izbavljenja. Pokušaćemo sada da ovaj pojam povežemo sa vesternom. Ranije smo govori o tome kako je vestern prošao kroz tri razvojne faze, a koje su donekle povezane i sa tranasformacijom Holivuda, od studijskog snimanja i malih, nezavisnih agencija, do ukrupljavanja kapitali i izmeštanja studija širom sveta. Ove faze smo posmatralia kao klasični, novi i postmoderni Holivud. Istu podelu je moguće načiniti i sa vesternom. Svaka od ovih faza u razvoju vesterna ima i svoje karakteristike. Klasični vestern predstavlja Divlji zapad kao mesto izgradnje buduće parcijalne zajednice. Kažemo parcijalne zajednice zato što se ona uglavnom zasniva na ljudima koji su povezani hrišćanskim vrednostima protestantske provinijencije, a koji su po prirodi bele kože i anglosaksonskog porekla. Sve drugo je iz ove zajednice isključeno – to je razlog zašto je nazivamo parcijalnom zajednicom. Divlji zapad se ovde percipira i kao preteča Amerike, države koja u svojim kor