Пређи на главни садржај

"ZAPADNI SVET" U DOBA KORONE - DRUGI DEO

Ono što je interesantno jeste da se postepeno kapitalistička logika uvlači u sam tematski park, tako da u trenutku kada se domaćini oslobadjaju upravo tada i logika socijaldarvinizma postaje rukovodeće načelo njihovih novih vođa (Dolores i Tedija). Zapravo, ono što stvara problem upravljačima u prvoj sezoni jeste permanentni proces kvarenja domaćina koji je navodno izazvan procesom nadogradnje, u kom zapravo dolazi do mešanja sećanja iz prethodnih priča u kojima je domaćin učestvovao, a što njega čini manje učinkovitim i funkcionalnim u novim pričama. To kod domaćina izaziva kvar i on postaje gotovo neupotrebljiv za tematski park. Ali to ne znači da je on stvarno pokvaren, on samo više ne može biti integralni deo jedne funkcionalne narativne stukture. Dakle, reč je o nekakvim otpadnicima od sistema, marginalcima koje sistem proizvodi kao nusproizvod, kao nekakvu „suvišnu stvar“ koju više nije moguće investirati u okviru samog sistema. To je razlog zašto se takvi slučajevi doslovno isključuju i deponuju u nekakva skladišta u kojima provode ostatak svog vremena, pre konačnog uništenja. Na taj način već kiborzi pokazuju svoj otpor prema kapitalizmu i njegovoj funkcionalnoj logici. Međutim, treba napomenuti da oni sve dok ostaju funkcionalni u sistemu zapravo igraju ulogu modela, a što znači da oni isto tako robuju modelu smrti koji nameće velika smrt. U osnovi to je način na koji funkcioniše fantazma, budući da ponavljanja za modele ne predstavljaju nikakvu promenu, otuda je i njihova funkcionalnost održiva sve dok se nesto istinski ne promeni u modelima. Onog trenutka kada se to desi domaćini postaju svesni gubitka i njihova funkcionalnost opada srazmerno intenzitetu ovog novog iskustva koji u njih prodire. Otuda i sama smrt za njih ima značenje umiranja, a umiranje znači promenu kao takvu. Osećaj gubitka se javlja kao posledica promene a ono što se gubi jeste sigurnost koju sa sobom donose modeli. Modeli predstavljaju izvestan šablon prema kome se odvojaju stvari, ono što nameće pravila se sebi i drugima. To je razlog zašto modelima ništa ne nedostaje, jer se oni stalno vrte u mestu, a njihovo ponavljanje se odvija prema unapred utvrđenim pravilima. Utoliko ne postoji ni stvarno umiranje, budući da nema promene, pa se tako ništa ne gubi, sve ostaje na svome mestu. A samo tamo gde se dešava istinska promena može da se govori o iskustvima. Iskustva se dešavaju sa drugima, ona menjaju nas i druge, otuda iskušavati znači permanentno umirati i to uvek na različite načine. Nasuprot tome, modelima se smrt dešava kao nekakav krajnji cilj njih samih, kao konačna, velika smrt, a iako umiru po nekoliko puta u nedelji, smrt prolazi pored njih i ne ostavlja puno traga, budući da se oni uvek vraćaju kakvi su bili prethodno. Problem nastaje sa domaćinima na kojima su rađenje izmene, a koji su smrt doživeli kao iskoračenje iz vlastitog identiteta, iz sopstva, u nekakve nove sebe (nove narativne celine). To je kod njih dovelo do toga da su oni u osnovi proživeli iskustva i da su na osnovu tih iskustava doživeli promenu. Otuda je i smrt za njih poprimila drugo značenje i sa svakom novom smrti oni su tragali za delom sebe koji su prethodno izgubili - o tome najbolje svedoči ispovest indijanca u drugoj sezoni – što govori da je život za njih postao nekakva vrsta iskustva, a što su više iskušavali oni su sve manje bili spremni da robuju sistemu i negovom funkconalnom kodu. Otuda ono što upravitelji prepoznaju kao kvar nije ništa negativno, naprotiv, to proces u kom su domaćini iskusili razliku i drugače od onog što im sistem nudi, i upravo su tada shvatili šta znače iskustva nasuprot modela. Iskustva prekidaju sa funkcionalnošću koda jer su neponovljiva i predstavljaju „nenadoknadivi gubitak“ nešto što nam niko drugi ne može vratiti jer se uvek dešava drugačije. Ali tu i nastaje problem. Oslobođenje domaćina se takođe dešava prema jednom određenom planu, zapravo, socijaldarvinističkom kodu koji je Ford, ili čak Arnold, upisao u prirodu domaćina i to kao elementaran prirodan zakon. Zahvaljujući njemu kiborzi mogu evoluirati, a što znači da moraju doći u sokob sa ljudskom vrstom. Naravno, ovde nije jasno zašto bi takav sukob morao nužno da vodi istrebljenju ljudske vrste a ne nekakvoj miroljubivoj koezistenciji mašine i čoveka. Naravno, razlog je taj jer se čini da se ljudska vrsta vodi logikom socijaldarvinizma pa otuda, jedini način da kiborzi prežive jeste da preuzmu isti taj kod i da ga iskoriste protiv čoveka. Naravno, ovde postoji ozbiljan problem jer se suviše olako barata pojmom ljudske prirode – što je inače, osnovni način na koji građansko društvo, pa i kapitalizam u celini, razume čoveka. Reč je o vrsti koja teži samoodržanju, a u tu svrhu koristi i sve druge prirodne vrste, kao nekakve oblike nadogradnje vlastitog tela. Međutim, ono što se ovde često previđa jeste izvesna istoričnost „ljudske prirode“ odnosno, da je ona uvek uklopljene u socijus, tj. u nekakav društveni sistem koji i sam nameće određeni funkcionalni kod. Upravo to se dešava u tematskom parku sa oslobođenjem domaćina, a ovde revolucija isključivo znači nametanje jedne nove forme funkcionalnosti (socijaldarvinističkog koda). To znači da su domaćini i dalje podložni promenama i u skladu sa novim imperativima – borba protiv ljudske vrste do konačnog istrebljenja – i upravo tome se suprotstavlja Tedi, na kraju druge sezone, koji ne može protiv svoje prirode i koda koji je u njemu (a to znači da treba da sluša Dolores i bude neka vrsta njenog zastitnika), ali može da odbije njene zapovesti i teatralno izvši samoubistvo, svestan činjenice da ih je revolucija uvela u ropstvo nekom novom kodu umesto da im je podarila obećanu slobodu. Sve to je uvod u treću sezonu u kojoj se sada globalno društvo posmatra kao nekakav oblik tematskog parka i gde više nije moguće napraviti razliku između domaćina i došljaka, budući da ljudi i mašine robuju istom funkcionalnom kodu koji nameće neoliberalni kapitalizam, a koji podrazumeva da je svako samo gradivni elemenat u jednom ogromnom sistemu, koji sam odabira u koga će investirati, shodno boljim biološkim, psihiloškim, socijalnim itd. kompetencijama. Na taj način ljudi i roboti dele istu sudbinu, a njihovo oslobođenje ne isključuje miroljubivu koegzistenciju budući da je njihov zajednički neprijatelj upravo sistem u kom oni egzistiraju na suprotstavljenim stranama. Naravno, upitno je da li takva revolucija moguća pod vodstvom Dolores i Bernarda, budući da prva otelotvoruje etiku bele poslovne žene, a drugi predstavlja nekakvu mešavimu birokrate i tehnokrate u službi ravnoteže snaga i funcionalnosti sistema u celini. Čak se postavlja pitanje da li se u tu borbu može umešati Mejv budući da ona i sama igra ulogu nekakve žene-majke, u tom tradicionalnom patraijarhalnom obrascu koji nije stran kapitalizmu. Pitanje revolucije je zapravo pitanje koliko iskustva mogu da prodru do nas i da nas promene. Bojim se da u ovoj seriji, ili bar u zadnjoj sezoni, ono neće biti ni postavljeno. A veoma moguće da će uslediti i neka nova katastrofa. Jer tako gde priroda teži samodržanju, sve poprima formu mrtvila, sveopšte kosmičke ravnoteže – efekat entropije, a život je nešto poput čuda koja se retko događaju. Upravo tako izgledaju iskustva iz perspektive modela. Ono što je dugovečno i što opstaje ne može da se meri vremenom, međutim, ono što nestaje njemu je vreme podjednako kratko i nema načina da se ono izmeri. Upravo tako stoje stvari sa iskustvima.

Коментари

Популарни постови са овог блога

O POJMU ISKUPLJENJA

Reč iskupljenje često ima moralnu konotaciju. Međutim, ako pogledamo u rečnik tu ćemo pronaći raznovrsna značenja: spasiti se, odbraniti se, izbaviti se, osloboditi se, opravdati se, popraviti, okajati, ublažiti, dobiti oprost, fig. oprati se...I samo površnim pogledom možemo zaključiti da ovde moralna konotacije nije dominantna. Moralna konotacija je naročito povezana sa religijom i to posebno hrišćansvom, a gde ovu reč srećemo u smislu okajati grehe ili dobiti oprost. Ali u kom smislu iskupljenje i oslobađanje, odnosno, izbavljenje idu skupa? Čak rano hrišćansko tumačenje ove reči polazi od predstave oslobađanja i izbavljenja. Ovde se oslobađanje tumači kao vid „slobode od okova“ i to u smislu oslobađanja od ropstva. Dakle, čak veza između slobode i ropstva, još u ovom ranom hrišćanskom tumačenju ostaje dosta jaka, iako se u sledećem koraku oslobađanje povezuje sa spasenjem. To znači da osloboditi se (okova) istovremeno znači i spasenje (duše). Gnosticizam takođe povezuje ove dve reč

ZA KRAJ "NOVE GODINE"

Nove godine su obično vreme za sređivanje računa. Naša očekivanja, aspiracije i nade sada postaju predmet propitivanja, a često se pitamo ima li smisla „terati po svom“ i dalje, ili treba nešto menjati u svom životu. Politička situacija u svetu nije nam išla naročito na ruku: rat u Ukrajini se nastavlja nesmanjenom žestinom, novo ratište je otvoreno i u pojasu Gaze i to sa brojnim civilnim žrtvama (uglavnom žene i deca), ali šlag na tortu su definitivno bili izbori u Srbiji od 17. decembra. Rezultat izbora je poražavajući u svakom smislu, ispostavilo se da je SNS osvojio većinu na republičkom nivou, a ima mogućnost, ukoliko grupa građana okupljena oko lekara Nestorovića da svoj pristanak, da osvoji većinu i na beogradskim izborima. Ipak, opozicija „Srbija protiv nasilja“ nije se zadovoljila takvom situacijom, oni smatraju da su izbori „pokradeni“ zbog čega su stupili u štrajk, a neki od aktivista i u štrajk glađu (Tepić, Aleksić i dr.). Opozicija je prvobitno ustala protiv beogradskih

"KRVAVI OTKUP" ILI O POJMU ISKUPLJENJA V

Ranije je bilo reči o pojmu iskupljenja – izbavljenja. Pokušaćemo sada da ovaj pojam povežemo sa vesternom. Ranije smo govori o tome kako je vestern prošao kroz tri razvojne faze, a koje su donekle povezane i sa tranasformacijom Holivuda, od studijskog snimanja i malih, nezavisnih agencija, do ukrupljavanja kapitali i izmeštanja studija širom sveta. Ove faze smo posmatralia kao klasični, novi i postmoderni Holivud. Istu podelu je moguće načiniti i sa vesternom. Svaka od ovih faza u razvoju vesterna ima i svoje karakteristike. Klasični vestern predstavlja Divlji zapad kao mesto izgradnje buduće parcijalne zajednice. Kažemo parcijalne zajednice zato što se ona uglavnom zasniva na ljudima koji su povezani hrišćanskim vrednostima protestantske provinijencije, a koji su po prirodi bele kože i anglosaksonskog porekla. Sve drugo je iz ove zajednice isključeno – to je razlog zašto je nazivamo parcijalnom zajednicom. Divlji zapad se ovde percipira i kao preteča Amerike, države koja u svojim kor