Пређи на главни садржај

PARANOJA I REALNOST "BALKANSKOG ŠPIJUNA"

Koliko smo puta pogledali Balkanskog špijuna? Koliko smo puta uživali u njegovom oporom humoru? Glavni junak ove komedije je Ilija Čvorović (Danilo Bata Stojković) a njegov suprarnik je Petar Markov Jakovljević (Bora Todorović), inače, reč je o njegovom postanaru. Jednog dana Ilija se vraća kući, navodno je bio pozvan u policiju, budući da je služio kaznu na Golom otoku, i tu zatiče novog podstanara. Kada se malo raspita o njegovom životu on shvata da je reč o jednoj ozbiljnoj zaveri protiv države i socijalizma. Nakon što je o svemu tome obavestio policiju, koja ništa od toga nije uzela ozbiljno, Ilija se odlučuje da sve intenzivnije nadzire svoga podstanara, a u pomoć mu pristiže i njegov rođak Djura. Oni zajedničkim snagama nadgledaju podstanara i njegove prijatelje, bilo da je reč o individualnim akcijama koje preduzimaju na terenu, bilo da je reč o prisluškivanju telefona u stanu. Na taj način Čvorović doznaje mnoge značajne informacije o svome podstanaru, da je reč o jugoslovenskom emigrantu koji ima stan u Parizu, posedovao je i fabriku koju je prodao dok je stečeni novac planirao da investira u Jugoslaviji, a bio je i u intimnoj vezi sa novinarkom. Naravno, njegov podstanar je sve to doznao, budući da su Ilija i njegov brat Djura prilično nezgrapno obavljali posao nadgledanja, a njihove akcije su bile toliko očigledne da su prosto „upadale u oči“ podstanaru i njegovim prijateljima. Sve to je Jakovljevića primoralo da se odseli iz stana, a kako bi naveo razlog svog odlaska, on je Ilijinoj ženi potanko ispričao da zna za sve poteze njenog muža, koji su postali već gotovo iritantni za njega i njegove prijatelje. U tom trenutku ulaze Djura i Ilija, u svom ludilu zamiljaju da je podstanar napao Ilijinu ženu, a pošto ga i fizički savladaju započinju istragu, parodirajući ponovo postupke tajne službe. Iz njihovog dijaloga saznajemo bitne stvari iz života Ilije Čvorovića. Reč je o čoveku koji je obožavao Stanjina, zbog čega je završio na Golom otoku, gde je verovatno bio izložen uzasnom nasilju, koje je introjektovao i koje sada projektuje na druge. Jakovljević to razume i pokušava da mu pomogne tako što ga želi odvesti u bolnicu, svestan da je reč i o srčanom bolesniku koji bi trebao izbegavati stresne situacije, Čvorović to odbija, ali u međuvremenu dobija srčani napad što podstanar koristi, oslobađa se i beži, dok Čvorović nastavlja da ga prati, izmoren i vidno usporen, gotovo četvoronoške. To je narativ sa kojim smo gotovo svi upoznati. Reč je o jednom paranoiku koji uobražava da se radi o nekakvoj teoriji zavere, a vlastitu nesretnu sudbinu projektuje na druge, budući da je i sam bio izložen nasilju, u jednom trenutku i sam postaje nasilan i opasan po sebe i okolinu. Ovaj film je izašao 1984. godine, i potpuno se uklapa u političku situaciju u tome trenutku. Reč je o jugoslovenskom socijalizmu koji svim silama pokušava da se sačuva od propadanja, opterećen krizom osamdesetih, kreditnom zaduženostu, nezaposlenošću, porastom cene energenata itd., i koji postepeno uvodi i neke elemente privatnog preduzetništva i lične inicijative. Sa tog stanovišta postupak Čvoroviča je totalno neopravdan i ravan ludilu, budući da on teoriju zavere primenjuje na čoveku koji u Jugoslaviju dolazi sa najboljim namerama, da investira svoj lični kapital koji je zaradio u Francuskoj. Ali, Duško Kovačević ni izbliza ne bi bio tako dobar pisac da upravo nije shvatio taj klasni odnos koji postoji između Čvorovića i Jakovljevića, ali se odlučio da ga u skladu sa vremenom predstavi na karikaturalan način. Međutim, ono što mnogi nisu shvatili jeste da je Čvorovićeva paranoja na videlo iznela i deo istine o samom jugoslovenskom socijalizmu. Paranoja je ono što Čvorovića stiti od istine – a istina je da je socijalizam izneverio upravo malog čoveka, kakav je i sam Ilija Čvorović. Toga Ilija postaje svestan tek iz završnog razgovora sa Jakovljevićem. Reč je o ljudima koji su izborili pobedu u ratu, koji su podneli teret obnove zemlje, mnogi od njih su neopravdano završili na Golom otoku i nakon toga su dočekali da vide kako im dojučerašnji drugovi rasprodaju zemlju istim onim neprijateljima protiv kojih su se borili u ratu. Za malog čoveka kakav je Čvorović to postaje pitanje individualne patnje sa kojom on ne može da se izbori i zbog toga beži u paranoju, kao pokušaj da na nekom imaginarnom planu sačuva ono što je u realnosti već izbuljeno. I ne čudi da su se dvojica glumaca u tome periodu proslavili upravo u komediji: Danilo Bata Stojković i Nikola Simić. Danilo Bata Stojković u ulozi Ilije Čvorovića i Nikola Simić u ulozi Dimitrija Mite Pantića. Reč je o ljudima koji nastavljaju individualni rat u trenutku kada je i sama država kapitulirala. Pantićeva psihoza je mnogo dublja nego Čvorovićeva, njegovo ludilo proizilazi iz društvene uloge oca i hranitelja porodice, koju pokušava da zadrži uprkos svim peripetijama koje doživljava na poslu i u kući, i zapravo je pokušaj da pobegne od svega što ga ugrožava: loše novčane i stambene situacije, porodičnih i poslovnih problema, komšijskog okruženja itd. Otuda on jedini izlaz vidi u nemogućem, zbog čega igra sportsku prognozu, a kada i to nemoguće postane stvarnost (dobitak na kladionici) on beži u psihozu, jer je svestan da nije sve u novcu i da novac ni izbliza neće rešiti problem, a da jedino mesto gde je siguran jeste bolnica, ali upravo tu ne može da se zadrži jer nije dovoljno bolestan. I Dok je u prvom slučaju reč o fordističkom radniku koji pokušava da pobegne od svega što ga okružuje jer je svestan narastajuće katastrofe, dotle je u Čvorovićevom slučaju reč o paranoji koja fordističkog radnika štiti od istine da ga je sistem izneverio. Ali dok Čvorović još uvek može da se vrati svojim imaginarnim autoritetima i da tamo pronađe nekakvu utehu, makar ona vodila i surovoj parodiji koju prikazuje Dušan Kovačević, dotle Pantić nema više čemu da se vrati, njegovo razočaranje je potpuno a ludilo predstavlja imaginarno bekstvo koje nije moguće ostvariti u realnosti (pronaći bolje plaćeni posao ili napredovati u službi, razvesti se, pobeći u inostranstvo itd.). Sve ono što je druge klase stitilo od ludila u vreme kada su granice bile širom otvorene, a plavi pasoš imao neprocenjivu vrednost u svetu, sve se to radničkoj klasi vraćalo u vidu psihoza (paranoje i šizovreminie) i bolesti zavisnosti (alkoholizam). A nijedan kinematograf to nije bolje shvatio od Živojina Žike Pavlovića, koji nije predstavljao da prikazuje tu agoniju radničkog propadanju u brojnim filmovima: Zadah tela (1983), Na putu za Katangu (1987), Dezerter (1992), Država mrtvih (2002).

Коментари

Популарни постови са овог блога

O POJMU ISKUPLJENJA

Reč iskupljenje često ima moralnu konotaciju. Međutim, ako pogledamo u rečnik tu ćemo pronaći raznovrsna značenja: spasiti se, odbraniti se, izbaviti se, osloboditi se, opravdati se, popraviti, okajati, ublažiti, dobiti oprost, fig. oprati se...I samo površnim pogledom možemo zaključiti da ovde moralna konotacije nije dominantna. Moralna konotacija je naročito povezana sa religijom i to posebno hrišćansvom, a gde ovu reč srećemo u smislu okajati grehe ili dobiti oprost. Ali u kom smislu iskupljenje i oslobađanje, odnosno, izbavljenje idu skupa? Čak rano hrišćansko tumačenje ove reči polazi od predstave oslobađanja i izbavljenja. Ovde se oslobađanje tumači kao vid „slobode od okova“ i to u smislu oslobađanja od ropstva. Dakle, čak veza između slobode i ropstva, još u ovom ranom hrišćanskom tumačenju ostaje dosta jaka, iako se u sledećem koraku oslobađanje povezuje sa spasenjem. To znači da osloboditi se (okova) istovremeno znači i spasenje (duše). Gnosticizam takođe povezuje ove dve reč

ZA KRAJ "NOVE GODINE"

Nove godine su obično vreme za sređivanje računa. Naša očekivanja, aspiracije i nade sada postaju predmet propitivanja, a često se pitamo ima li smisla „terati po svom“ i dalje, ili treba nešto menjati u svom životu. Politička situacija u svetu nije nam išla naročito na ruku: rat u Ukrajini se nastavlja nesmanjenom žestinom, novo ratište je otvoreno i u pojasu Gaze i to sa brojnim civilnim žrtvama (uglavnom žene i deca), ali šlag na tortu su definitivno bili izbori u Srbiji od 17. decembra. Rezultat izbora je poražavajući u svakom smislu, ispostavilo se da je SNS osvojio većinu na republičkom nivou, a ima mogućnost, ukoliko grupa građana okupljena oko lekara Nestorovića da svoj pristanak, da osvoji većinu i na beogradskim izborima. Ipak, opozicija „Srbija protiv nasilja“ nije se zadovoljila takvom situacijom, oni smatraju da su izbori „pokradeni“ zbog čega su stupili u štrajk, a neki od aktivista i u štrajk glađu (Tepić, Aleksić i dr.). Opozicija je prvobitno ustala protiv beogradskih

"KRVAVI OTKUP" ILI O POJMU ISKUPLJENJA V

Ranije je bilo reči o pojmu iskupljenja – izbavljenja. Pokušaćemo sada da ovaj pojam povežemo sa vesternom. Ranije smo govori o tome kako je vestern prošao kroz tri razvojne faze, a koje su donekle povezane i sa tranasformacijom Holivuda, od studijskog snimanja i malih, nezavisnih agencija, do ukrupljavanja kapitali i izmeštanja studija širom sveta. Ove faze smo posmatralia kao klasični, novi i postmoderni Holivud. Istu podelu je moguće načiniti i sa vesternom. Svaka od ovih faza u razvoju vesterna ima i svoje karakteristike. Klasični vestern predstavlja Divlji zapad kao mesto izgradnje buduće parcijalne zajednice. Kažemo parcijalne zajednice zato što se ona uglavnom zasniva na ljudima koji su povezani hrišćanskim vrednostima protestantske provinijencije, a koji su po prirodi bele kože i anglosaksonskog porekla. Sve drugo je iz ove zajednice isključeno – to je razlog zašto je nazivamo parcijalnom zajednicom. Divlji zapad se ovde percipira i kao preteča Amerike, države koja u svojim kor