Пређи на главни садржај

KORONA U DOBA KORONE

Čudi me da još nikom nije palo na pamet da pušta 24 sata na dan filmove o zaraznim bolestima. Mnogo toga bi se tu nakupilo: od Romerovih klasika o zombijima do ranih Kronenbergovih filmova. Tu i tamo pronašao bi se neki klasik Karpentera. A da ne govorimo o onim treš filmovima o zombijima, virusima i zarazama kojih je prepuna savremena kinematografija. I to bi bilo odlično da na svakom programu idu takvi i slični filmovi. Nikakva obaveštenja da ne primamo o broju zaraženih i umrlih u svetu i oko nas, nikakve konferencije za medije na kojima se prepiremo da li zavesti još strožije vanredno stanje ili pustiti ljude da se malo relaksiraju tokom uskršnjih praznika. Da, ne treba zaboraviti ni klasik Ben Hur, one scene o lepri, mada su holivudski dosta estetizovane, ali šta da se radi...Moglo bi se to tako vrteti u nedogled, a čini mi se da bi se na kraju televizija svima smučila. Pa čak i taj ostanak kod kuće bi nam toliko dojadio, da ne bismo znali šta sa sobom. Sa druge strane, to bi moglo da ima i jednu psihološku prednost. Mnogi od nas bi imali osećaj da su i naši životi isto tako deo nekakvog filma o virusima i zaraznim bolestima, i da mozda neko u svetu posmatra nas, kao što mi posmatramo sada te filmove. To bi zaista bio jedinstven doživljaj, mada su nas filmovi te vrste već prirpremili na nemile dogadjaje koji nam slede, tako da mi faktički i nismo toliko uplašeni niti smo stvarno svesni do koje mere situacija sa virusom može biti ozbiljna. Oni koji se sećaju scena iz filma Variola vera svakako se neće preplašiti sadašnjeg virusa. Šta zadašnji virus znači u odnosu na te scene ili na one ludačke priče o zombi apokalipsi i drugim katastofama koje već sutra mogu pogoditi sve nas. Naravno, činjenica da mi unapred možemo da anticipiramo ono što će se pre ili kasnije dogoditi u vidu nekakve prirodne katstrofe ili virusne pandemije, govori o našoj naviknutosti na takve pojave. Na taj način se i naša vlastita iskustva pretvaraju u nekakve anticipacije prethodnih uzora. To zapravo govori o tome kako se iskustva pretvaraju u modele, i zašto danas dominacija modela istovremeno znači i novu akumulaciju kapitala. Radi se o tome da je doba kriza, zapravo doba nove akumucije kapitala, i da se danas krize proizvode upravo sa ciljem stvaranje što većeg viška vrednosti. Naravno, i taj smo film već gledali. To je Karpenterov film Oni žive. Samo što se tu bankari i trgovačke korporacije prestavljaju kao reprezentanti vanzemaljkih bića – a ta ideološka zamena uloga je češta u njegovim filmovima – umesto da se uzme za ono što stvarno jesu reprezentanti kapitala. Tako u doba kriza ono najvrednije u čoveku postaje povezano sa njegovim životom, a tako i biopolitika igra ključnu ulogu u akumuciji kapitala, jer tamo gde život postaje najviša vrednost tamo se sve čini radi njegovog održanja. A upravo to je ono što hrani danas kapitalizam u svetu, život opterećen brojnim pravilima kako bi se udeo rizika smanjio. Jer održanje života i izbegavanje rizika postali su pravilo, umesto da se jednom i sam život stavi na kocku. Mnogi i danas, u doba korone, stavljaju svoj život na kocku, često i ne svesni rizika koji on sa sobom nosi: poput lekara, poštara, snabdevača hranom, volontera, fabričkih radnika itd. Za njih nema odmora u ovo doba korone. Čak njihov život se komplikuje jer moraju da poseduju propusnice, što znači da su i sami često meta vlasti. A sve to zarad nekakvog života čiju vrednost niko od nas ne može da sagleda u potpunosti. Jer svima su danas puna usta brige za život, a naročito vlasti, koja čak apeluje: „sačuvajmo život, ostanimo kod kuće“. A na kraju, čemu služi takav život? Nakon korone doći će i novi izazovi, a život i dalje neće imati cenu. Jer cena koju svakodnevno plaćamo i jeste život koji na taj način vodimo. A to je život koji i pored rizika kojima je izložen svakodnevno teži da rizike svede na što manju meru. Teži osiguranju od rizika. A svi znamo ko otuda profitira: da li je neko pomenuo banke i osiguravajuća društva?

Коментари

Популарни постови са овог блога

SUMA SUMARUM STUDENTSKOG POKRETA

Možda je došlo vreme da sumiramo utiske o studentskim protestima. Izvesno je da je prošlo 5 meseci od pobune studenata, a mi još uvek nemomo ni naznaku nekakvog političkog projekta. Ako se setimo, studentski protesti su i počinjali sa pričom da političke stranke nemaju tapiju na politiku ali se od tada nije pojavila nikakva politička alternava u Srbiji. Poslednji događaji su pokazali da studenti nisu bili nezavisni od političke ili kulturne elite iz opozicionih krugova, budući da poteze koje su studenti u poslednje vreme povlačili bili su blago rečeno fiasko. Nesumljivo da je ključan datum po tom pitanju bio 15. mart. Tada smo svedočili da se studentski protest raspao i to je moglo da se prati u direktnom prenosu. Nakon toga su studenti samo tražili izgovore da produže agoniju, ali je bilo evidetno da studenti nisu dorasli zadatku koji su im neki namenili, a to je promena aktuelne vlasti. Najgore od svega je to što studenti nisu hteli da prihvate istinu, negu su tvroglavo terali po s...

ZAŠTO NE PODRŽAVAM STUDENTSKE PROTESTE

Studentski protesti su ušli u Novu godinu sa starim zahtevima. Instini za volju, moram priznati da mi nisu najjasniji studentski zahtevi. Posebno je nejasan prvi zahtev koji se odnosi na to da je potrebno da svi odgovorni za pad nadstrešnice u Novom Sadu budu kažnjeni. Među opozicijom, istina u manjini (Narodna stranka), se pojavilo mišljenje da je istraga povodom pada nadsrešnice vođena na brzinu, i da ima ozbiljnih propusta, a što ukazuje na to da bi optužnica na sudu mogla „biti oborena“ iz tehničkih razloga. Jedan od razloga za to je i pritisak koji su studenti i celokupna javnost vršili na tužilaštvo, zbog čega je istražni postupak trajao kraće nego obično. Osim toga, druga stvar koja se pominje povodom ovog slučaja jeste problem korupcije, ali treba reći da za korupciju nije uopšte nadležno tužilaštvo koje je vodilo istragu, nego je za to potrebno da se pokrene posebni postupak – za to su nadležni sudovi posebne nadležnosti (privredni, prekšajni, upravni itd.) – koji takođe treba...

ĆACI DOKLE ĆACI

Čini se da je jedan termin skorijeg datuma izvor brojnih sporenja i diskusija. Reč je o terminu ćaci. Izvorno, termin je nastao kao neka vrsta uličnog grafita, ispisan na zidu jedne novosadske gimnazije: Ćaci idite u škole. Napisan je na ćirilici. Teško je pogoditi na koga se ovo odnosi, ukoliko nije reč o ličnom imenu, i najverovatnije da je reč o jezičkog gresci, što ukazuje da je poruku možda napisao neko ko se ne služi najbolje ćiriličnim pismom. Ono što je frapantno jeste da je ubzo ova reč postala nekakav „simbol otpora sistemu“ u stutudenskih i građanskih krugovima, tokom nedavnih protesta koji ulaze evo i u peti mesec. Postavlja se pitanje kako to da je jedna jezička greška – ako je uopšte reč o grešći, jer ljudi svašta pišu po zidu, a može se pretpostaviti da je ovo ipak bilo namenjeno đacima novosadske gimnaziji, koji su tih dana bili u obustavi nastave – mogla da izazove toliko različitih interpretacija, putem interneta su kružile fore ne ovu temu, a ova reč ubrzo je postala...