Пређи на главни садржај

"ZAPADNI SVET" U DOBA KORONE prvi deo

Ovog puta ćemo govoriti o seriji Westworld. Ova serija se sastoji od tri sezone, od čega je šest epizoda poslednje sezone bilo prikazivano, a do 3. maja bi trebalo da se pojave još dve epizode (ukupno 8 epizoda). Sezona se inače sastoji od 10 epizoda, tako je bar bilo u prve dve sezone pa se može očekivati da je isti broj predviđen i za treću sezonu. Serija pokreće niz ozbiljnih pitanja, od čega će nas zanimati samo neka. U središtu prve dve sezone bio je „tematski park“ nazvan Zapadni svet (Westworld). U prvoj sezoni saznajemo šta zapravo predstavlja ovaj tematski park, a njega najbolje opisuje rečima upravnica ovog parka: „Imaš pravo. Ovo mesto znači jednu stvar gostima, drugu deoničarima, a nešto potpuno treće upravi“(Westworld, sezona 1, epizoda 1). Iako dosta neodređena ova rečenica u osnovi pogađa samu srž problema. A on se sastoji u tome da je doista teško definisati šta ovaj tematski park predstavlja: za goste on je samo jedno mesto za zabavu, pored drugih mesta sličnog tipa, gde posetilac može da uživa bez rizika u svemu onome što sistem inače zabranjuje: u prostituciji, u razvratu, u ubijanju itd. Gosti su oslobođeni rizika utoliko što domaćini (u pitanju su kiborzi presvučeni specifičnim mišičnim vlaknima i ljudskom kožom tako da se ne razlikuju od ljudi) ne mogu da im naude, a za njih predstavljaju sredstvo za zabavu: bilo da je u pitanju opijanje, bludničenje, ubistvo, jednom reči razvrat svake vrste. Sa druge strane, za deoničare ovaj tematski park ima sasvim drugu vrednost i njih prvenstveno zanima ekonomska strana parka: njegova rentabilnost koja uključuje brojne ekonomske mere: smanjenje troškova proizvodnje, pojednostavljenje robotskog softvera, reorganizaciju rada itd. Istina, postoji tu i jedan skriveni interes i to saznajemo tek u drugoj sezoni, a reč je o pokušaju da se putem robotske tehnologije jednom od glavnih suvlasnika u firmi produži život – odnosno – da se proizvede robotski kod koji će imati specifične osobine kao i dotični živi organizama, oličen u većinskom vlasniku akcija Zapadnog sveta, Džejmsu Delosu. Odgovornost za ovaj projekat preuzima Vilijam Hejl, ambiciozni mladić koji se ženi Delosovom ćerkom, a pritom je veoma dobar prijatelj i sa njegovim sinom Loganom. Ovde se zapravo radi o jednoj porodičnoj tragediji koju proživljava Vilijam Hejl tzv. čovek u crnom, koji od tasta ubrzo preuzima upravljanje preduzećem, ali po cenu da njegovog sina izbaci iz igre (ovaj će se predozirati nakon što se navuče na heroin). Iako veoma savestan i odgovoran čovek u stvarnom svetu, Vilijam Hejl je postao dugogodišnji zavisnik od tog tematskog parka, u njemu je on doživio intenzivnu ljubav (zaljubio se o Dolores, o kojoj će još biti reči u ovom tekstu), ali i prva razočaranja (shvatio je da je park samo prilika za laku zabavu, a domaćini su sredstvo kojim se to ostvaruje). Otada on traga parkom u potrazi za nekakvim prvobitnim kodom koji će domaćine osloboditi zabrane ubijanja, i tako igru učiniti interesantnijom, a gostima omogućiti da igraju sa rizikom. Ova potraga će ga skupo koštati, budući da će upravljanje fimom prepustiti drugima, čiji će interesi biti biti različi od njegovih (prodaja intelektualnog vlastništva i ličnih podataka o gostima), a što će koštati života kako njegovu ženu, koja će izvršiti samoubistvo pošto bude upoznata sa svim zlodelima koje je njen muž počinio u parku, tako i njegovu ćerku, koja će u pokušaju da oca vrati stvarnom životu i sama poginuti od njegove ruke. Treći momenat je onaj koji se odnosi na samu upravu, a tu se zapravo misli na stvarne upravljaće tematskim parkom i njihove zacrtane ciljeve – nasuprot prividnih upravljača – koje postavljaju deoničari a koji između sebe vode permanentni rat oko pitanja prevlasti (strategije upravljanja). A glavni upravnik, organizator i kreativna snaga parka je čovek u poodmaklim godinama, jedan od dvojice njegovih osnivača, doktor Robert Ford. Njegova desna ruka je Bernard, tehnokrata i profesionalac, a zapravo jedan od kiborga kojeg je Ford stvorio da likom podseća na njegovog stvarnog tvorca, Arnolda. Zapravo, reč je o Fordovom dugogodišnjem saradniku i prijatelju, sa kojim je zajedno igradio tematski park, ali sa kojim nije uvek delio zajedničke ideje. Sukob je nastao oko ideje samosvesti koju je Arnold ugradio u domaćine parka, smatrajući ih ravnopravne ljudima, a ne samo sredstvom za laku zabavu, u čega se potom park pretvorio. Arnold je nakon gubitka sina padao u depresiju, pesimistički je posmatrao njihov zajednički projekat i u jednom trenutku je odlučio da sve uništi, a za izvšitelja tog čina je odabrao Dolores, najstarijeg domaćina u parku, čija je samosvest istovremeno i dostigla najviši nivo. Ona je ubila Arnolda i sve preostale domaćine, a potom je izvšila samoubistvo. Međutim, sve to nije obeshrabrilo Forda koji je započeo posao ispočetka, rekonstruisao domaćine i Dolores namenio posebnu funkciju. Sačinio je tematski park sa izgledom na divlji zapad, ali mu je udahnuo specifično obeležje: nadu u izgradnju novog i boljeg sveta. Ta nada čini osnovu nove društvene uloge Dolores u ovom tematskom parku, koja iz nje zrači životnim poletom i optimizmom življenja. Ipak, Dolores u parku ima ulogu žrtve, na njoj se posetioci i seksualno iživljavaju pošto joj pobiju porodicu i voljenog čoveka. A ta se priča permanentno ponavlja, od samog jutra, kada ona spokojno krene u grad i tamo upozna svog voljenog, do sumraka, pri svom povratku na očevu farmu ona zatiče bandu razbojnika koji joj otimaju ono do čega joj je najviše stalo: porodicu i voljenog čoveka. I ovde postoji nekakav skriveni plan koji je doktor Ford uneo u samu priču, to saznajemo iz druge sezone serije, a čiji je smisao u tome da se domaćinima obezbedi zaseban svet, nekakav veštački raj u kom bi oni spokojno živeli svoje živote i ispunjavali namenjene im društvene funkcije. To čini osnovnu ravan serije ili ono što možemo zvati narativnim tokom, a što je u osnovi veoma dinamično i puno obrta, zbog čega je ova serija veoma zanimljiva za gledanje. Naravno, poput nekakave sapunice i ovde su u prvom planu životi visoke klase, njihovi loši izbori i nesretne sudbine. U prve dve sezone su u pitanju životna ukrštanja Vilijama Hejla, Logana Delosa i Džejmsa Delosa, doktora Forda i Arnolda, a u trećoj sezoni se to ponavlja sa braćom Serac i Liam Demzijem (ocem i sinom) koji su u početku bili partneri na zajedničkom projektu (stvaranju komjuterskog softvera koji je u stanju da predviđa budućnost) da bi postepeno došli u sukob i na kraju kao pobednik iz svega toga je izašao Indženound Serak, slično Vilijamsu Hejlu, pošto je brata podvgao naučnom eksperimentu i promeni ličnosti, a Lima Demzija Starijeg je lišio života. Ovde se ideološki narativ obično gradi oko tragične sudbine nekog lika, uglavnom predstavnika visoke klase, koji usled vlastite ambicije i autoritarnog karaktera često ulazi u sukobe sa ljudima sličnog kova, a koji se bore za dominaciju i prevlast u ekonomskom prostoru. Utoliko taj socijaldarvinistički kod zapravo predstavlja i glavni način funkcionisanja visokog društva, društva zasnovanog na kapitalističkim principima. To znači da se u početku društvo zasnovano na kapitalističkim principima prilično razlikuje od tematskog parka, koji istovremeno predstavlja i nekakvu dopunu kapitalizmu. Pristup tematskom parku imaju samo ljudi iz visokog društva – budući da je učešće veoma skupo – što znači da se radi o nekakvoj društvenoj eliti. Ipak, ono što privlači društvenu elitu jeste upražnjavanje najprimitivnijih nagona, a poenta je u tome da se u njima tamo uživa bez rizika, za razliku od stvarnog sveta, koji sa sobom uvek povlači nekakav rizik. I dok svet sve više postaje društvo prepuno rizika, dotle ovaj tematski park funkcioniše kao njegova nadopuna: svet u kom je dozvoljena svakakva vrsta uživanja i to bez ikakvog rizika. Naravno, ne postoji rizik jer je ulog velik, a upravo novac služi kao neka vrsta kompenzacije. I dok niži staleži isti takav doživljaj imaju upražnjavanjem video igrica, visokoj klasi se pruža i nekakva iluzija stvarnog uživanja bez rizika – iako je ovde pojam stvarnosti zaista diskutabilna kategorija. Sam tematski park je stvoren po uzoru na video igricu, ali sa tom razlikom što je efekat učestvovanja ovde mnogo veći nego u samoj igrici, gde igrač prosto ima slobodu da napusti igricu kad njemu odgovara ili da je ponovo započne, a ovde to nije moguće budući da posetioci bivaju aficirani od strane domaćina i niza događaja koji prate priču, a koju i sami mogu da osmišljavaju prema vlastitim interesovanjima, potrebama i porivima. Otuda je doživljaj stvarnosti ovde mnogo intenzivniji nego u video igri, iako je princip po kojem je taj park nastao sličan osećaju koji imamo dok igramo igru, jer se priče ponavljaju po unaprijed zadanom obrascu, a da ga posetilac ne primeti jer i sam sudeluje u izgradnji priče, što znači da se i njen tok može menjati u zavisnosti od učešća posetilaca, što opet nije slučaj sa video igrom. Ipak, video igru ​​je moguće zamisliti na sličan način, ali tu bi se radilo o pojedinim zadacima koji se permanentno ponavljaju tokom igre tako da igrač odlučuje o tome hoće li u njima učestvovati, tako da ono što je tek izuzetak u igrici u tematskom parku postaje pravilo, a svaki domaćin nastoji posetioca uvući u svoj narativni okvir, koji jeste repetativnog karaktera ali posetiocima ostavlja prostora za njihovu kreativnu slobodu. NASTAVIĆE SE ...

Коментари

Популарни постови са овог блога

O POJMU ISKUPLJENJA

Reč iskupljenje često ima moralnu konotaciju. Međutim, ako pogledamo u rečnik tu ćemo pronaći raznovrsna značenja: spasiti se, odbraniti se, izbaviti se, osloboditi se, opravdati se, popraviti, okajati, ublažiti, dobiti oprost, fig. oprati se...I samo površnim pogledom možemo zaključiti da ovde moralna konotacije nije dominantna. Moralna konotacija je naročito povezana sa religijom i to posebno hrišćansvom, a gde ovu reč srećemo u smislu okajati grehe ili dobiti oprost. Ali u kom smislu iskupljenje i oslobađanje, odnosno, izbavljenje idu skupa? Čak rano hrišćansko tumačenje ove reči polazi od predstave oslobađanja i izbavljenja. Ovde se oslobađanje tumači kao vid „slobode od okova“ i to u smislu oslobađanja od ropstva. Dakle, čak veza između slobode i ropstva, još u ovom ranom hrišćanskom tumačenju ostaje dosta jaka, iako se u sledećem koraku oslobađanje povezuje sa spasenjem. To znači da osloboditi se (okova) istovremeno znači i spasenje (duše). Gnosticizam takođe povezuje ove dve reč

ZA KRAJ "NOVE GODINE"

Nove godine su obično vreme za sređivanje računa. Naša očekivanja, aspiracije i nade sada postaju predmet propitivanja, a često se pitamo ima li smisla „terati po svom“ i dalje, ili treba nešto menjati u svom životu. Politička situacija u svetu nije nam išla naročito na ruku: rat u Ukrajini se nastavlja nesmanjenom žestinom, novo ratište je otvoreno i u pojasu Gaze i to sa brojnim civilnim žrtvama (uglavnom žene i deca), ali šlag na tortu su definitivno bili izbori u Srbiji od 17. decembra. Rezultat izbora je poražavajući u svakom smislu, ispostavilo se da je SNS osvojio većinu na republičkom nivou, a ima mogućnost, ukoliko grupa građana okupljena oko lekara Nestorovića da svoj pristanak, da osvoji većinu i na beogradskim izborima. Ipak, opozicija „Srbija protiv nasilja“ nije se zadovoljila takvom situacijom, oni smatraju da su izbori „pokradeni“ zbog čega su stupili u štrajk, a neki od aktivista i u štrajk glađu (Tepić, Aleksić i dr.). Opozicija je prvobitno ustala protiv beogradskih

"KRVAVI OTKUP" ILI O POJMU ISKUPLJENJA V

Ranije je bilo reči o pojmu iskupljenja – izbavljenja. Pokušaćemo sada da ovaj pojam povežemo sa vesternom. Ranije smo govori o tome kako je vestern prošao kroz tri razvojne faze, a koje su donekle povezane i sa tranasformacijom Holivuda, od studijskog snimanja i malih, nezavisnih agencija, do ukrupljavanja kapitali i izmeštanja studija širom sveta. Ove faze smo posmatralia kao klasični, novi i postmoderni Holivud. Istu podelu je moguće načiniti i sa vesternom. Svaka od ovih faza u razvoju vesterna ima i svoje karakteristike. Klasični vestern predstavlja Divlji zapad kao mesto izgradnje buduće parcijalne zajednice. Kažemo parcijalne zajednice zato što se ona uglavnom zasniva na ljudima koji su povezani hrišćanskim vrednostima protestantske provinijencije, a koji su po prirodi bele kože i anglosaksonskog porekla. Sve drugo je iz ove zajednice isključeno – to je razlog zašto je nazivamo parcijalnom zajednicom. Divlji zapad se ovde percipira i kao preteča Amerike, države koja u svojim kor