Пређи на главни садржај

OD SUMRAKA DO SVITANJA

Mnogo je ovih dana bilo priče o porazima levice na nedavnim parlamentarnim i predsedničkim izborima, u Velikoj Britaniji i Hrvatskoj. Zapravo, u Hrvatskoj izbori još nisu gotovi, predstoji još jedan krug (koje će verovatno dobiti nova-stara predsednica Kolinda Gabar Kitarović), ali je poraz levice više nego očigledan. Naravno, kao i uvek i ovde su mišljenja podeljena. „Mnogi“ brane hrabrost Katarine Peović da u kampanji za pretsedničke izbore otvoreno izađe sa internalističkim idejama, zagovarajući socijalističke i komunističke vrednosti, nasuprot otvorenog šovinizma najvećih pretendenata na mesto predsednika, Milanovića, Kolinde i Škore, koji su ujedno i dobili najveći broj glasova. Kad kažemo mnogi tu se zapravo misli na mnoge pod navodnicima, jer je zapravo reč o malobrojnoj kulturnoj eliti, NGO organizacijama, alternativnim udruženjima i drugim organizacijama slično tipa, pretežno levičarski orjentisane, čiji predstavnici generalno i sami potiču iz redova više, ako ne i visoke srednje klase. Naravno, ima i onih koji upravo to prebacuju Katarini Peović kao nedostatak, nesposobnost da se internacionalnom pričom probije oklop nacionalističke ideologije, koji je decenijama unazad proizvođen upravo u redovima najsiromašnije i najpotlačenije populacije. Istini za volju, ideologija internacionalizma i jugoslovenstva u mnogome je živa kod predstavnika urbane populacije srednje klase, reč je uglavnom o ljudima koji su sredinom osamdesetih prošlog veka uživali povlastice Jugoslovenskog socijalizma dok se on otvarao slobodnom tržištu, a čega su posledice bile i slobodna kulturna razmena među kulturnom elitom velikih gradova bivše Jugoslavije (Beograda, Zagreba, Ljubljane, Sarajeva, Skoplja itd.). Na to se sada nadovezuju klasične tekovine socijalizma: društvena svojina, besplatno školstvo, zdravstvo, stanovanje i dr. Sve to čini ideološki korpus predstavnika urbanih srednjih klasa čiji se položaj, tokom perioda tranzicije, veoma pogoršao i koji sada zadovoljenje pronalaze u nekakvoj imaginarnoj sferi (povratkom u prošlost) zaboravljajući da se Jugoslovenski socijalizam zasnivao i na ogromnoj vojci radne snage, od koje sada nije ostalo gotovo ništa, budući da su deindustrijalizacija, privatizacija javnog zemljišta i privatno preduzetništvo učinili da ona gotovo nestane, odnosno, da se od fabričkog radnika stvori privatni preduzetnik, bilo da je reč o ponovnom povratku agrarnoj proizvodnji ili nekom drugom sitnom biznizu iz svere usluga (taksisti, adepteri stanova, vozači kamiona, uslužni mesari itd.) i bezbednosti. Sve to naravno nije moguće sprovesti bez pomoći države, koje ne samo da daje supvencije za određene delatnosti nego isto tako često zahteva i lojalnost, posebno kada dođe vreme izbora. U tom smislu ideološki oklop je prilično jak jer on je osim reči zahteva i nekakve praktične radnje koje treba da manifestuju lojalnost, otuda proizilazi da su ljudi danas u regionu sve više upućeni na državu kao na glavnog i jedinog poslodavca, koji nam obezbeđuje poslove i istovremeno svakog od nas pretvara u nekakvu čvorišnu tačku u kojoj se kristalizuje društvena moć. Na taj način svako od nas učestvuje u mehanizmu države, odnosno, mehanizmu podređivanja, koji je izgubio ideološki karakter samo utoliko što više ideje nisu sredstvo podređivanja, ali zato to predstavljaju drugi napredni mehanizmi, poput sistema za nadzor informacija i telekomunikacija. To je problem koji levica nije uspela da reši još od pojave tačerizma u Velikoj Britaniji, a dodatnu komplikaciju daje rešenje Homeinija tokom konzervativne revolucije u Iranu, koje je kombinacijom desničarskih i levičarskih snaga uspelo da stvori nekakav oblik nacionalnog jedinstva, i upravo to je ono što današnji političari koriste, naročito nakon depolitizacije politike i nedostatka legitimiteta demokratskog parlamentarizma. To je razlog dolaska na vlast brojnih političkih avanturista, bilo da je reč o Ukrajini, Mađarskoj, SAD-u, Velikoj Britaniji ili Srbiji. I o tome možda na najbolji način govori izuzetno popularni film u poslednje vreme Džoker. Ako malo bolje sagledamo suštinu ovog filma, ovde nije reč ni o kakvoj spontanoj revoluciji, naprotiv, reč je o kontrarevoluciji koja se dešava svakog trenutka i u svakom od nas, pre ili kasnije svako od nas dobija mogućnost da bude čvorišna tačka u mehanizmu državne moći i samo je pitanje vreme kada ćemo i sami pristati na tako nešto. Film Džoker je priča o liku koji odbija da prihvati takvu mogućnost, ali ga sistem kranjim merama primorava da ona na kraju svoje „ludilo“ shvati kao prirodnu pojavu, i čak kao izuzetan talenat, i upravo to je ono što u početku biva samo sredstvo za samoodbranu, i zbog čega njegova popularnost raste među običnim građanima, da bi na kraju kolminiralo totalnim terorom koji uključuje i razmere nekakve socijalne revolucije. Ali suštinski čvorišta moći se ne razbijaju, naprotiv, ona postaju povod za nova podređivanja, ovog puta sprovedana upravo sa pozicije lika koji je u početku bio uzor emancipacije. Stvar je u tome da se emancipacija traži na pogrešnom mestu, a univerzalnost Džokerovog lika nije u njegovom usponu ka slavi i priznanju, naprotiv, njegova univerzalnost jeste upravo u patnji koju prolazi zajedno sa drugim građanima Gotoma, koji su kivni na vlast i na njihove mere štednje, ali istovremeno nisu u stanju ništa da poprave po tom pitanju, jer su dovedeni u poziciju da ništa ne zavisi od njih. Uspon Džokerovog lika je sličan usponu Trampa ili nekog drugog političara-avanturiste. Kao Džoker i Tramp je stekao popularnost putem medijskog spektakla (tokl-šoua, rijalitija), a održavao se populizmom, od krajnjeg desničarskog šovinizma, rasizma i seksizma, do nekakvih levicarskih poruka (zalaganje za novu industrijalizaciju i uspon američke privrede, uvođenje taksi EU itd.). Očigledno da je ovde proglem kako da levica nađe put do novih glasača, upravo onima kojima se obraća, a to su siromašnji i potlačeni u svakom smislu. To nisu uspeli Laburisti u Engleskoj, a neralno je bilo očekivati da će to postići i Katarina Peović. Možda je u svemu tome potrebna i jedna revolucionarna strategija, koja će upravo savremenu državu proglasiti jednim od najvećih neprijatelja revolucije i borbu protiv države usmeriti generalno i kao borbu protiv vlasti čiji je cilj puki makijavelizam. Potrebno je razoriti upravo one uporišne i čvorišne tačke moći u kojima se moć sedimentira i kao takva prenosi putem novih oblika potčinjavanja. A protiv toga se treba boriti na svakom planu, kako političkom i ekonomskom tako još više onom kulturnom, jer moć je danas svuda pristutna budući i da je država sveobuhvatna. Levica bi o tome možda trebalo više da razmišlja osim što slično Ikarovoj sudbini, saseca krila svakom ko se iole vinuo do Sunca.

Коментари

Популарни постови са овог блога

O POJMU ISKUPLJENJA

Reč iskupljenje često ima moralnu konotaciju. Međutim, ako pogledamo u rečnik tu ćemo pronaći raznovrsna značenja: spasiti se, odbraniti se, izbaviti se, osloboditi se, opravdati se, popraviti, okajati, ublažiti, dobiti oprost, fig. oprati se...I samo površnim pogledom možemo zaključiti da ovde moralna konotacije nije dominantna. Moralna konotacija je naročito povezana sa religijom i to posebno hrišćansvom, a gde ovu reč srećemo u smislu okajati grehe ili dobiti oprost. Ali u kom smislu iskupljenje i oslobađanje, odnosno, izbavljenje idu skupa? Čak rano hrišćansko tumačenje ove reči polazi od predstave oslobađanja i izbavljenja. Ovde se oslobađanje tumači kao vid „slobode od okova“ i to u smislu oslobađanja od ropstva. Dakle, čak veza između slobode i ropstva, još u ovom ranom hrišćanskom tumačenju ostaje dosta jaka, iako se u sledećem koraku oslobađanje povezuje sa spasenjem. To znači da osloboditi se (okova) istovremeno znači i spasenje (duše). Gnosticizam takođe povezuje ove dve reč

ZA KRAJ "NOVE GODINE"

Nove godine su obično vreme za sređivanje računa. Naša očekivanja, aspiracije i nade sada postaju predmet propitivanja, a često se pitamo ima li smisla „terati po svom“ i dalje, ili treba nešto menjati u svom životu. Politička situacija u svetu nije nam išla naročito na ruku: rat u Ukrajini se nastavlja nesmanjenom žestinom, novo ratište je otvoreno i u pojasu Gaze i to sa brojnim civilnim žrtvama (uglavnom žene i deca), ali šlag na tortu su definitivno bili izbori u Srbiji od 17. decembra. Rezultat izbora je poražavajući u svakom smislu, ispostavilo se da je SNS osvojio većinu na republičkom nivou, a ima mogućnost, ukoliko grupa građana okupljena oko lekara Nestorovića da svoj pristanak, da osvoji većinu i na beogradskim izborima. Ipak, opozicija „Srbija protiv nasilja“ nije se zadovoljila takvom situacijom, oni smatraju da su izbori „pokradeni“ zbog čega su stupili u štrajk, a neki od aktivista i u štrajk glađu (Tepić, Aleksić i dr.). Opozicija je prvobitno ustala protiv beogradskih

"KRVAVI OTKUP" ILI O POJMU ISKUPLJENJA V

Ranije je bilo reči o pojmu iskupljenja – izbavljenja. Pokušaćemo sada da ovaj pojam povežemo sa vesternom. Ranije smo govori o tome kako je vestern prošao kroz tri razvojne faze, a koje su donekle povezane i sa tranasformacijom Holivuda, od studijskog snimanja i malih, nezavisnih agencija, do ukrupljavanja kapitali i izmeštanja studija širom sveta. Ove faze smo posmatralia kao klasični, novi i postmoderni Holivud. Istu podelu je moguće načiniti i sa vesternom. Svaka od ovih faza u razvoju vesterna ima i svoje karakteristike. Klasični vestern predstavlja Divlji zapad kao mesto izgradnje buduće parcijalne zajednice. Kažemo parcijalne zajednice zato što se ona uglavnom zasniva na ljudima koji su povezani hrišćanskim vrednostima protestantske provinijencije, a koji su po prirodi bele kože i anglosaksonskog porekla. Sve drugo je iz ove zajednice isključeno – to je razlog zašto je nazivamo parcijalnom zajednicom. Divlji zapad se ovde percipira i kao preteča Amerike, države koja u svojim kor