Пређи на главни садржај

OD SUMRAKA DO SVITANJA

Mnogo je ovih dana bilo priče o porazima levice na nedavnim parlamentarnim i predsedničkim izborima, u Velikoj Britaniji i Hrvatskoj. Zapravo, u Hrvatskoj izbori još nisu gotovi, predstoji još jedan krug (koje će verovatno dobiti nova-stara predsednica Kolinda Gabar Kitarović), ali je poraz levice više nego očigledan. Naravno, kao i uvek i ovde su mišljenja podeljena. „Mnogi“ brane hrabrost Katarine Peović da u kampanji za pretsedničke izbore otvoreno izađe sa internalističkim idejama, zagovarajući socijalističke i komunističke vrednosti, nasuprot otvorenog šovinizma najvećih pretendenata na mesto predsednika, Milanovića, Kolinde i Škore, koji su ujedno i dobili najveći broj glasova. Kad kažemo mnogi tu se zapravo misli na mnoge pod navodnicima, jer je zapravo reč o malobrojnoj kulturnoj eliti, NGO organizacijama, alternativnim udruženjima i drugim organizacijama slično tipa, pretežno levičarski orjentisane, čiji predstavnici generalno i sami potiču iz redova više, ako ne i visoke srednje klase. Naravno, ima i onih koji upravo to prebacuju Katarini Peović kao nedostatak, nesposobnost da se internacionalnom pričom probije oklop nacionalističke ideologije, koji je decenijama unazad proizvođen upravo u redovima najsiromašnije i najpotlačenije populacije. Istini za volju, ideologija internacionalizma i jugoslovenstva u mnogome je živa kod predstavnika urbane populacije srednje klase, reč je uglavnom o ljudima koji su sredinom osamdesetih prošlog veka uživali povlastice Jugoslovenskog socijalizma dok se on otvarao slobodnom tržištu, a čega su posledice bile i slobodna kulturna razmena među kulturnom elitom velikih gradova bivše Jugoslavije (Beograda, Zagreba, Ljubljane, Sarajeva, Skoplja itd.). Na to se sada nadovezuju klasične tekovine socijalizma: društvena svojina, besplatno školstvo, zdravstvo, stanovanje i dr. Sve to čini ideološki korpus predstavnika urbanih srednjih klasa čiji se položaj, tokom perioda tranzicije, veoma pogoršao i koji sada zadovoljenje pronalaze u nekakvoj imaginarnoj sferi (povratkom u prošlost) zaboravljajući da se Jugoslovenski socijalizam zasnivao i na ogromnoj vojci radne snage, od koje sada nije ostalo gotovo ništa, budući da su deindustrijalizacija, privatizacija javnog zemljišta i privatno preduzetništvo učinili da ona gotovo nestane, odnosno, da se od fabričkog radnika stvori privatni preduzetnik, bilo da je reč o ponovnom povratku agrarnoj proizvodnji ili nekom drugom sitnom biznizu iz svere usluga (taksisti, adepteri stanova, vozači kamiona, uslužni mesari itd.) i bezbednosti. Sve to naravno nije moguće sprovesti bez pomoći države, koje ne samo da daje supvencije za određene delatnosti nego isto tako često zahteva i lojalnost, posebno kada dođe vreme izbora. U tom smislu ideološki oklop je prilično jak jer on je osim reči zahteva i nekakve praktične radnje koje treba da manifestuju lojalnost, otuda proizilazi da su ljudi danas u regionu sve više upućeni na državu kao na glavnog i jedinog poslodavca, koji nam obezbeđuje poslove i istovremeno svakog od nas pretvara u nekakvu čvorišnu tačku u kojoj se kristalizuje društvena moć. Na taj način svako od nas učestvuje u mehanizmu države, odnosno, mehanizmu podređivanja, koji je izgubio ideološki karakter samo utoliko što više ideje nisu sredstvo podređivanja, ali zato to predstavljaju drugi napredni mehanizmi, poput sistema za nadzor informacija i telekomunikacija. To je problem koji levica nije uspela da reši još od pojave tačerizma u Velikoj Britaniji, a dodatnu komplikaciju daje rešenje Homeinija tokom konzervativne revolucije u Iranu, koje je kombinacijom desničarskih i levičarskih snaga uspelo da stvori nekakav oblik nacionalnog jedinstva, i upravo to je ono što današnji političari koriste, naročito nakon depolitizacije politike i nedostatka legitimiteta demokratskog parlamentarizma. To je razlog dolaska na vlast brojnih političkih avanturista, bilo da je reč o Ukrajini, Mađarskoj, SAD-u, Velikoj Britaniji ili Srbiji. I o tome možda na najbolji način govori izuzetno popularni film u poslednje vreme Džoker. Ako malo bolje sagledamo suštinu ovog filma, ovde nije reč ni o kakvoj spontanoj revoluciji, naprotiv, reč je o kontrarevoluciji koja se dešava svakog trenutka i u svakom od nas, pre ili kasnije svako od nas dobija mogućnost da bude čvorišna tačka u mehanizmu državne moći i samo je pitanje vreme kada ćemo i sami pristati na tako nešto. Film Džoker je priča o liku koji odbija da prihvati takvu mogućnost, ali ga sistem kranjim merama primorava da ona na kraju svoje „ludilo“ shvati kao prirodnu pojavu, i čak kao izuzetan talenat, i upravo to je ono što u početku biva samo sredstvo za samoodbranu, i zbog čega njegova popularnost raste među običnim građanima, da bi na kraju kolminiralo totalnim terorom koji uključuje i razmere nekakve socijalne revolucije. Ali suštinski čvorišta moći se ne razbijaju, naprotiv, ona postaju povod za nova podređivanja, ovog puta sprovedana upravo sa pozicije lika koji je u početku bio uzor emancipacije. Stvar je u tome da se emancipacija traži na pogrešnom mestu, a univerzalnost Džokerovog lika nije u njegovom usponu ka slavi i priznanju, naprotiv, njegova univerzalnost jeste upravo u patnji koju prolazi zajedno sa drugim građanima Gotoma, koji su kivni na vlast i na njihove mere štednje, ali istovremeno nisu u stanju ništa da poprave po tom pitanju, jer su dovedeni u poziciju da ništa ne zavisi od njih. Uspon Džokerovog lika je sličan usponu Trampa ili nekog drugog političara-avanturiste. Kao Džoker i Tramp je stekao popularnost putem medijskog spektakla (tokl-šoua, rijalitija), a održavao se populizmom, od krajnjeg desničarskog šovinizma, rasizma i seksizma, do nekakvih levicarskih poruka (zalaganje za novu industrijalizaciju i uspon američke privrede, uvođenje taksi EU itd.). Očigledno da je ovde proglem kako da levica nađe put do novih glasača, upravo onima kojima se obraća, a to su siromašnji i potlačeni u svakom smislu. To nisu uspeli Laburisti u Engleskoj, a neralno je bilo očekivati da će to postići i Katarina Peović. Možda je u svemu tome potrebna i jedna revolucionarna strategija, koja će upravo savremenu državu proglasiti jednim od najvećih neprijatelja revolucije i borbu protiv države usmeriti generalno i kao borbu protiv vlasti čiji je cilj puki makijavelizam. Potrebno je razoriti upravo one uporišne i čvorišne tačke moći u kojima se moć sedimentira i kao takva prenosi putem novih oblika potčinjavanja. A protiv toga se treba boriti na svakom planu, kako političkom i ekonomskom tako još više onom kulturnom, jer moć je danas svuda pristutna budući i da je država sveobuhvatna. Levica bi o tome možda trebalo više da razmišlja osim što slično Ikarovoj sudbini, saseca krila svakom ko se iole vinuo do Sunca.

Коментари

Популарни постови са овог блога

SUMA SUMARUM STUDENTSKOG POKRETA

Možda je došlo vreme da sumiramo utiske o studentskim protestima. Izvesno je da je prošlo 5 meseci od pobune studenata, a mi još uvek nemomo ni naznaku nekakvog političkog projekta. Ako se setimo, studentski protesti su i počinjali sa pričom da političke stranke nemaju tapiju na politiku ali se od tada nije pojavila nikakva politička alternava u Srbiji. Poslednji događaji su pokazali da studenti nisu bili nezavisni od političke ili kulturne elite iz opozicionih krugova, budući da poteze koje su studenti u poslednje vreme povlačili bili su blago rečeno fiasko. Nesumljivo da je ključan datum po tom pitanju bio 15. mart. Tada smo svedočili da se studentski protest raspao i to je moglo da se prati u direktnom prenosu. Nakon toga su studenti samo tražili izgovore da produže agoniju, ali je bilo evidetno da studenti nisu dorasli zadatku koji su im neki namenili, a to je promena aktuelne vlasti. Najgore od svega je to što studenti nisu hteli da prihvate istinu, negu su tvroglavo terali po s...

ZAŠTO NE PODRŽAVAM STUDENTSKE PROTESTE

Studentski protesti su ušli u Novu godinu sa starim zahtevima. Instini za volju, moram priznati da mi nisu najjasniji studentski zahtevi. Posebno je nejasan prvi zahtev koji se odnosi na to da je potrebno da svi odgovorni za pad nadstrešnice u Novom Sadu budu kažnjeni. Među opozicijom, istina u manjini (Narodna stranka), se pojavilo mišljenje da je istraga povodom pada nadsrešnice vođena na brzinu, i da ima ozbiljnih propusta, a što ukazuje na to da bi optužnica na sudu mogla „biti oborena“ iz tehničkih razloga. Jedan od razloga za to je i pritisak koji su studenti i celokupna javnost vršili na tužilaštvo, zbog čega je istražni postupak trajao kraće nego obično. Osim toga, druga stvar koja se pominje povodom ovog slučaja jeste problem korupcije, ali treba reći da za korupciju nije uopšte nadležno tužilaštvo koje je vodilo istragu, nego je za to potrebno da se pokrene posebni postupak – za to su nadležni sudovi posebne nadležnosti (privredni, prekšajni, upravni itd.) – koji takođe treba...

ĆACI DOKLE ĆACI

Čini se da je jedan termin skorijeg datuma izvor brojnih sporenja i diskusija. Reč je o terminu ćaci. Izvorno, termin je nastao kao neka vrsta uličnog grafita, ispisan na zidu jedne novosadske gimnazije: Ćaci idite u škole. Napisan je na ćirilici. Teško je pogoditi na koga se ovo odnosi, ukoliko nije reč o ličnom imenu, i najverovatnije da je reč o jezičkog gresci, što ukazuje da je poruku možda napisao neko ko se ne služi najbolje ćiriličnim pismom. Ono što je frapantno jeste da je ubzo ova reč postala nekakav „simbol otpora sistemu“ u stutudenskih i građanskih krugovima, tokom nedavnih protesta koji ulaze evo i u peti mesec. Postavlja se pitanje kako to da je jedna jezička greška – ako je uopšte reč o grešći, jer ljudi svašta pišu po zidu, a može se pretpostaviti da je ovo ipak bilo namenjeno đacima novosadske gimnaziji, koji su tih dana bili u obustavi nastave – mogla da izazove toliko različitih interpretacija, putem interneta su kružile fore ne ovu temu, a ova reč ubrzo je postala...