Пређи на главни садржај

MEDIJI BEZ MEDIJA

Ako govorimo o današnjem javnom medijskom prostoru, on sve više počinje da podseća na kablovski paket TV Pinka. Najzastupljeniji deo programa čine filmovi, između su prepoznatljive serije (Mućke ili njihova domaća verzija, Lud, zbunjen, normalan), potom je tu zabavni sadržaj (koji uglavnom čine prepoznatljivi rijaliti programi, ili tolk šou emisije u kojoj dominiraju prepoznatljiva lica, uglavnom iz sveta politike i turbo-folka). Niko ne spori da takav raspored ljude upravo treba da oslobodi svakodnevnih briga, napornog i stresnog posla, dosadne svakodnevice svedene na recikliranje prepoznatljivog medijskog sadržaja koji ostavlja utisak da vas TV voli, da vam predstavlja prijatelja u vreme totalne izolacije i otuđenja i to u svetu kojemu je najmanje stalo do pojedinaca, sličnih vama. Naravno, ne treba zaboraviti ni informativni program, koji je aktivan od ranog jutra, počev od kratkih emisija „vesti“ koje se ponavljaju na svakih sat vremena, do udarhni termina u kojim idu dnevnici, koji se razlikuju samo slučajnim akcentom dnevnih događaja, ali retorika je i dalje nepromenjena. Stvarnost u kojoj živimo je mnogo lepša ukoliko gledamo TV, jer tamo možemo čuti da su problemi koji nas muče, neke i godinama, već odavno rešeni. Drugu stranu svega toga čine takozvani alternativni kablovski operateri, u pitanju su oni koji pokrivaju samo deo javnog medijskog prostora, i oni čine nešto kao paralelnu stvarnost, oni su zapravo stvarnost za one koji su otvorili oči, koji su progledali, tj. Koji su se oslobodili svih iluzija, pa otuda više ne veruju nikome, niti u bilo šta. Oni su paralelna stvarnost koja drži u životu javni medijski prostor – jer većina informativnog programa u javnom medijskom prostoru je upravo posvećena kritici ove paralelne stvarnosti. Počev o tolk-šou emisija u kojima gostuju ljudi kojima je zabranjen pristup na televizijama sa nacionalnom frekvencijom, do onih humorističnih emisija koji gotovo do parodije dovode vlast i realnost javnog medijskog prostora. U osnovi, reč je o dva humora potpuno dijametralno suprotna, u prvom slučaju se vlast podsmeva narodu koji se smeje, u drugom slučaju, istoj toj vlasti. Naravno, postavlja se pitanje šta je sa samim gledaocima. Oni su očigledno prepušteni uživanju, jer opscenost i TV nekako idu skupa. Bilo da gledamo komedije koje su nas godinama opčinjavale, kada je reč o Mućkama ili Lud, zbunjen, normalan – što je samo domaća verzija istih – nesumnjivo da ovde učestvujemo u jednoj opscenosti koja našu bednu društvenu situaciju povezuje sa preduzetništvom i njegovim peripetijama u doba neoliberalnog kapitalizma (bilo da je u pitanju Tačerovska Engleska ili kantonalna BiH), uvek je reč o humoru koji se podsmeva sebi samom, a u našem slučaju i o televiziji koja se podmeva svojim gledaocima. Na taj način televizija i njeni gledaoci saučestvuju u zločinu vlasti, a taj podmukli puduhvat za nemeru nema ništa drugo nego da „malo zasmeje i razonodi napaćene ljude“, inače fraza koju je Marić često ponavljao kada bi bio prinuđen da objašnjava uređivačku politiku Sretne televizije (TV Hepi). A izgleda da smo i mi sretniji dok se smejemo samima sebi i glupostima sa kojima smo primorani da živimo, pa tako, kada je trebalo doći do rapidnog otpuštanja u javnom sektoru mi smo se dosetili da se još jednom sebi nasmejemo u brk – stvarajući mini serijal Državni posao. A danas imamo Kesića, Ivana Ivanovića, Pliž, Prajm tajm, koji se smeju često umesto nas, čak i kad nam se vlast podsmeva u lice svojim Kontravizijama, Žikinim šarenicama i Amidži-šouima. Tu više nije reč samo na podeli na dve Srbije, na prvu i drugu Srbiju – šta god da bilo koja od njih predstavljala – već je reč o jednoj podeljenoj stvarnosti koja se smeje vlastitoj propasti. A to je mnogo ozbiljnija stvar nego što bilo koja TV-emisija može i zamisliti. To je vrhunac u kom se sami poistovećujemo sa vlastitim modelom, to je trenutak u kom mi i sami srastamo sa televizijom i stvarnošću koju ona predstavlja. A to je jedna prilično opasna situacija, utoliko slična ludilu što nas možda odvodi na putovanje bez povratka. Ovde nije reč ni o kakvom romantičnom lutanju, nego zapravo o situaciji da postajemo jedno sa onim za sta predstavljamo. A to je ozbiljan problem je tu više ne postoji distanca prema sebi, koja je jedini uslov da mislimo sebe, i samim tim odmaknemo se od sopstva i političkih reperkusije koje ono sa sobom nosi. Ovako, ulazimo u jednu tamu vlasti u kojoj više nema izlaza, jer nema distance, ni kritičkog osvrta, nema drugoga. A bez toga smo svi podjednako izgubljeni, bilo koju političku poziciju da zauzimamo. Utapanje u ideologiji je jedna od najgorih smrti, jer se čini kao produžetak života, a traje duže od samog života, jer život se meri vremenom, a smrt trajanjem. To uvek treba imati na umu kada pravimo razliku između iskustva i modela.

Коментари

Популарни постови са овог блога

SUMA SUMARUM STUDENTSKOG POKRETA

Možda je došlo vreme da sumiramo utiske o studentskim protestima. Izvesno je da je prošlo 5 meseci od pobune studenata, a mi još uvek nemomo ni naznaku nekakvog političkog projekta. Ako se setimo, studentski protesti su i počinjali sa pričom da političke stranke nemaju tapiju na politiku ali se od tada nije pojavila nikakva politička alternava u Srbiji. Poslednji događaji su pokazali da studenti nisu bili nezavisni od političke ili kulturne elite iz opozicionih krugova, budući da poteze koje su studenti u poslednje vreme povlačili bili su blago rečeno fiasko. Nesumljivo da je ključan datum po tom pitanju bio 15. mart. Tada smo svedočili da se studentski protest raspao i to je moglo da se prati u direktnom prenosu. Nakon toga su studenti samo tražili izgovore da produže agoniju, ali je bilo evidetno da studenti nisu dorasli zadatku koji su im neki namenili, a to je promena aktuelne vlasti. Najgore od svega je to što studenti nisu hteli da prihvate istinu, negu su tvroglavo terali po s...

ZAŠTO NE PODRŽAVAM STUDENTSKE PROTESTE

Studentski protesti su ušli u Novu godinu sa starim zahtevima. Instini za volju, moram priznati da mi nisu najjasniji studentski zahtevi. Posebno je nejasan prvi zahtev koji se odnosi na to da je potrebno da svi odgovorni za pad nadstrešnice u Novom Sadu budu kažnjeni. Među opozicijom, istina u manjini (Narodna stranka), se pojavilo mišljenje da je istraga povodom pada nadsrešnice vođena na brzinu, i da ima ozbiljnih propusta, a što ukazuje na to da bi optužnica na sudu mogla „biti oborena“ iz tehničkih razloga. Jedan od razloga za to je i pritisak koji su studenti i celokupna javnost vršili na tužilaštvo, zbog čega je istražni postupak trajao kraće nego obično. Osim toga, druga stvar koja se pominje povodom ovog slučaja jeste problem korupcije, ali treba reći da za korupciju nije uopšte nadležno tužilaštvo koje je vodilo istragu, nego je za to potrebno da se pokrene posebni postupak – za to su nadležni sudovi posebne nadležnosti (privredni, prekšajni, upravni itd.) – koji takođe treba...

ĆACI DOKLE ĆACI

Čini se da je jedan termin skorijeg datuma izvor brojnih sporenja i diskusija. Reč je o terminu ćaci. Izvorno, termin je nastao kao neka vrsta uličnog grafita, ispisan na zidu jedne novosadske gimnazije: Ćaci idite u škole. Napisan je na ćirilici. Teško je pogoditi na koga se ovo odnosi, ukoliko nije reč o ličnom imenu, i najverovatnije da je reč o jezičkog gresci, što ukazuje da je poruku možda napisao neko ko se ne služi najbolje ćiriličnim pismom. Ono što je frapantno jeste da je ubzo ova reč postala nekakav „simbol otpora sistemu“ u stutudenskih i građanskih krugovima, tokom nedavnih protesta koji ulaze evo i u peti mesec. Postavlja se pitanje kako to da je jedna jezička greška – ako je uopšte reč o grešći, jer ljudi svašta pišu po zidu, a može se pretpostaviti da je ovo ipak bilo namenjeno đacima novosadske gimnaziji, koji su tih dana bili u obustavi nastave – mogla da izazove toliko različitih interpretacija, putem interneta su kružile fore ne ovu temu, a ova reč ubrzo je postala...