Пређи на главни садржај

O JAVNOM I JAVNOSTI


Godinama unazad slušamo priče kako je internet možda najslobodniji prostor koji se nama, običnim ljudima, otvorio na gotovo besplatan način. Naravno, u kapitalizmu ništa nije besplatno, pa čak I ono što se stvara kao nekakva slobodna platforma I što postaje uslov da se putem njega učestvuje u odabiru postojećih ili stvaranju novih aplikacija ne mora nužno da znači nekakav slobodan proctor. Upitno je šta se zapravo podrazumeva pod slobodnim prostorom. Da li je to nekakav prostor slobode u kom primarno važi princip slobode govora, čak I da je tako problem je u tome šta ta “sloboda govora” znaci. Od kada je na Zapadu ustanovljen princip slobode štampe, što u prevodu znači princip slobodne javne reči – slobode javnog istupanja i govora u javnom prostoru – otada se nekako I proctor slobode redukovao na stručna lica, na one koji imaju prava da govore je im struka za to daje pravo. To je bio način da se iz diskursa diskvalifikuju lica koja ne poznaju stvar o kojoj raspravljaju, a što je generalno i nasleđe grčkog humanizma (preciznije, Sokratova zasluga ili zasluga njegove dijalektike, odnosno, bazicnog stave: znam da ništa ne znam), što je dovelo do dominacije naučnog diskursa u doba štampanih medija u XX veku. Naravno, pitanje je da li naučnik u javnom prostoru i dalje može biti naučnik – otuda pomama za politikolozima, stručnjacima u političkim stvarima – budući da je još od ranih dana nastanka civilizacije (opet stara Grčka) javni prostor bio rezervisan za politiku, a tu su uvek dobrodošli stručnjaci kao I nestručnjaci, jer polis (politička zajednica) se tiče svih. Otuda ozbiljan problem kako razumeti internet u svetlu novih tehnologija koje običnom čoveku dopuštaju dovoljno javnog prostora, ali da li to istovremeno znači I dovoljno političkog prostora. Da li čovek može da odlučuje o stvarima koje ga se tiču, bez obzira što se u njih ne razumeju – tu dolazi do sukoba struke i politike – jer je očigledno da predstavnička demokratija više nema legitimitet koji je sticala razvojem novovekovne nauke I kasnije u doba političkih revolucija. Ali istovremeno tu se otvara prostor za ponovno mesto države, koja više ne nastupa sa suverenih pozicija, ali otvara jedan prostor medijske manipulacije koji istovremeno predstavlja I prostor velike transparentnosti – u kom javno postaje privatno I privatno se neprestano izlaže pogledu javnosti (medija) – tako da se politika krajnje obesmišljava, politika kao stvar koja se tiče svih I istovremeno prelazi u domen profesionalnih političara (politika kao struka). Samim tim rijaliti, kao privatnost otvorena javnosti, postaje novi oblik privatizacije politike, odnosno, način na koji političke elite I političari od struke preuzimaju javni prostor I pretvaraju ga u ličnu ispovedaonicu. To je jedna u nizu posledica privatizacije javnih prostora od strane privatnih korporacija, što je I ključna strategija neoliberalnog kapitalizma, kako protiv državnih I javnih institucija, tako I protiv potlačenih svih vrsta. Internet daleko od toga da bude samo prostor privatizacije, on je istovremeno I prostor borbe, ali treba voditi računa da ne sledi sudbinu svojih prethodnika, radija, filma, televizije, nego da se njegovi politički potencijali ponovo oslobode upravo za deprivatizaciju javnosti I istovremeno politizaciju egzistencijalnih uslova u kojima svi živimo - a koji svakim danom postaju sve gori, kao I javnog prostora koji nam se neprestano uskraćuje I to na uštrb toga što sve više dobijamo prostora na socijalnim mrežama.

Коментари

Популарни постови са овог блога

SUMA SUMARUM STUDENTSKOG POKRETA

Možda je došlo vreme da sumiramo utiske o studentskim protestima. Izvesno je da je prošlo 5 meseci od pobune studenata, a mi još uvek nemomo ni naznaku nekakvog političkog projekta. Ako se setimo, studentski protesti su i počinjali sa pričom da političke stranke nemaju tapiju na politiku ali se od tada nije pojavila nikakva politička alternava u Srbiji. Poslednji događaji su pokazali da studenti nisu bili nezavisni od političke ili kulturne elite iz opozicionih krugova, budući da poteze koje su studenti u poslednje vreme povlačili bili su blago rečeno fiasko. Nesumljivo da je ključan datum po tom pitanju bio 15. mart. Tada smo svedočili da se studentski protest raspao i to je moglo da se prati u direktnom prenosu. Nakon toga su studenti samo tražili izgovore da produže agoniju, ali je bilo evidetno da studenti nisu dorasli zadatku koji su im neki namenili, a to je promena aktuelne vlasti. Najgore od svega je to što studenti nisu hteli da prihvate istinu, negu su tvroglavo terali po s...

ZAŠTO NE PODRŽAVAM STUDENTSKE PROTESTE

Studentski protesti su ušli u Novu godinu sa starim zahtevima. Instini za volju, moram priznati da mi nisu najjasniji studentski zahtevi. Posebno je nejasan prvi zahtev koji se odnosi na to da je potrebno da svi odgovorni za pad nadstrešnice u Novom Sadu budu kažnjeni. Među opozicijom, istina u manjini (Narodna stranka), se pojavilo mišljenje da je istraga povodom pada nadsrešnice vođena na brzinu, i da ima ozbiljnih propusta, a što ukazuje na to da bi optužnica na sudu mogla „biti oborena“ iz tehničkih razloga. Jedan od razloga za to je i pritisak koji su studenti i celokupna javnost vršili na tužilaštvo, zbog čega je istražni postupak trajao kraće nego obično. Osim toga, druga stvar koja se pominje povodom ovog slučaja jeste problem korupcije, ali treba reći da za korupciju nije uopšte nadležno tužilaštvo koje je vodilo istragu, nego je za to potrebno da se pokrene posebni postupak – za to su nadležni sudovi posebne nadležnosti (privredni, prekšajni, upravni itd.) – koji takođe treba...

ĆACI DOKLE ĆACI

Čini se da je jedan termin skorijeg datuma izvor brojnih sporenja i diskusija. Reč je o terminu ćaci. Izvorno, termin je nastao kao neka vrsta uličnog grafita, ispisan na zidu jedne novosadske gimnazije: Ćaci idite u škole. Napisan je na ćirilici. Teško je pogoditi na koga se ovo odnosi, ukoliko nije reč o ličnom imenu, i najverovatnije da je reč o jezičkog gresci, što ukazuje da je poruku možda napisao neko ko se ne služi najbolje ćiriličnim pismom. Ono što je frapantno jeste da je ubzo ova reč postala nekakav „simbol otpora sistemu“ u stutudenskih i građanskih krugovima, tokom nedavnih protesta koji ulaze evo i u peti mesec. Postavlja se pitanje kako to da je jedna jezička greška – ako je uopšte reč o grešći, jer ljudi svašta pišu po zidu, a može se pretpostaviti da je ovo ipak bilo namenjeno đacima novosadske gimnaziji, koji su tih dana bili u obustavi nastave – mogla da izazove toliko različitih interpretacija, putem interneta su kružile fore ne ovu temu, a ova reč ubrzo je postala...