Пређи на главни садржај

O JAVNOM I JAVNOSTI


Godinama unazad slušamo priče kako je internet možda najslobodniji prostor koji se nama, običnim ljudima, otvorio na gotovo besplatan način. Naravno, u kapitalizmu ništa nije besplatno, pa čak I ono što se stvara kao nekakva slobodna platforma I što postaje uslov da se putem njega učestvuje u odabiru postojećih ili stvaranju novih aplikacija ne mora nužno da znači nekakav slobodan proctor. Upitno je šta se zapravo podrazumeva pod slobodnim prostorom. Da li je to nekakav prostor slobode u kom primarno važi princip slobode govora, čak I da je tako problem je u tome šta ta “sloboda govora” znaci. Od kada je na Zapadu ustanovljen princip slobode štampe, što u prevodu znači princip slobodne javne reči – slobode javnog istupanja i govora u javnom prostoru – otada se nekako I proctor slobode redukovao na stručna lica, na one koji imaju prava da govore je im struka za to daje pravo. To je bio način da se iz diskursa diskvalifikuju lica koja ne poznaju stvar o kojoj raspravljaju, a što je generalno i nasleđe grčkog humanizma (preciznije, Sokratova zasluga ili zasluga njegove dijalektike, odnosno, bazicnog stave: znam da ništa ne znam), što je dovelo do dominacije naučnog diskursa u doba štampanih medija u XX veku. Naravno, pitanje je da li naučnik u javnom prostoru i dalje može biti naučnik – otuda pomama za politikolozima, stručnjacima u političkim stvarima – budući da je još od ranih dana nastanka civilizacije (opet stara Grčka) javni prostor bio rezervisan za politiku, a tu su uvek dobrodošli stručnjaci kao I nestručnjaci, jer polis (politička zajednica) se tiče svih. Otuda ozbiljan problem kako razumeti internet u svetlu novih tehnologija koje običnom čoveku dopuštaju dovoljno javnog prostora, ali da li to istovremeno znači I dovoljno političkog prostora. Da li čovek može da odlučuje o stvarima koje ga se tiču, bez obzira što se u njih ne razumeju – tu dolazi do sukoba struke i politike – jer je očigledno da predstavnička demokratija više nema legitimitet koji je sticala razvojem novovekovne nauke I kasnije u doba političkih revolucija. Ali istovremeno tu se otvara prostor za ponovno mesto države, koja više ne nastupa sa suverenih pozicija, ali otvara jedan prostor medijske manipulacije koji istovremeno predstavlja I prostor velike transparentnosti – u kom javno postaje privatno I privatno se neprestano izlaže pogledu javnosti (medija) – tako da se politika krajnje obesmišljava, politika kao stvar koja se tiče svih I istovremeno prelazi u domen profesionalnih političara (politika kao struka). Samim tim rijaliti, kao privatnost otvorena javnosti, postaje novi oblik privatizacije politike, odnosno, način na koji političke elite I političari od struke preuzimaju javni prostor I pretvaraju ga u ličnu ispovedaonicu. To je jedna u nizu posledica privatizacije javnih prostora od strane privatnih korporacija, što je I ključna strategija neoliberalnog kapitalizma, kako protiv državnih I javnih institucija, tako I protiv potlačenih svih vrsta. Internet daleko od toga da bude samo prostor privatizacije, on je istovremeno I prostor borbe, ali treba voditi računa da ne sledi sudbinu svojih prethodnika, radija, filma, televizije, nego da se njegovi politički potencijali ponovo oslobode upravo za deprivatizaciju javnosti I istovremeno politizaciju egzistencijalnih uslova u kojima svi živimo - a koji svakim danom postaju sve gori, kao I javnog prostora koji nam se neprestano uskraćuje I to na uštrb toga što sve više dobijamo prostora na socijalnim mrežama.

Коментари

Популарни постови са овог блога

O POJMU ISKUPLJENJA

Reč iskupljenje često ima moralnu konotaciju. Međutim, ako pogledamo u rečnik tu ćemo pronaći raznovrsna značenja: spasiti se, odbraniti se, izbaviti se, osloboditi se, opravdati se, popraviti, okajati, ublažiti, dobiti oprost, fig. oprati se...I samo površnim pogledom možemo zaključiti da ovde moralna konotacije nije dominantna. Moralna konotacija je naročito povezana sa religijom i to posebno hrišćansvom, a gde ovu reč srećemo u smislu okajati grehe ili dobiti oprost. Ali u kom smislu iskupljenje i oslobađanje, odnosno, izbavljenje idu skupa? Čak rano hrišćansko tumačenje ove reči polazi od predstave oslobađanja i izbavljenja. Ovde se oslobađanje tumači kao vid „slobode od okova“ i to u smislu oslobađanja od ropstva. Dakle, čak veza između slobode i ropstva, još u ovom ranom hrišćanskom tumačenju ostaje dosta jaka, iako se u sledećem koraku oslobađanje povezuje sa spasenjem. To znači da osloboditi se (okova) istovremeno znači i spasenje (duše). Gnosticizam takođe povezuje ove dve reč

ZA KRAJ "NOVE GODINE"

Nove godine su obično vreme za sređivanje računa. Naša očekivanja, aspiracije i nade sada postaju predmet propitivanja, a često se pitamo ima li smisla „terati po svom“ i dalje, ili treba nešto menjati u svom životu. Politička situacija u svetu nije nam išla naročito na ruku: rat u Ukrajini se nastavlja nesmanjenom žestinom, novo ratište je otvoreno i u pojasu Gaze i to sa brojnim civilnim žrtvama (uglavnom žene i deca), ali šlag na tortu su definitivno bili izbori u Srbiji od 17. decembra. Rezultat izbora je poražavajući u svakom smislu, ispostavilo se da je SNS osvojio većinu na republičkom nivou, a ima mogućnost, ukoliko grupa građana okupljena oko lekara Nestorovića da svoj pristanak, da osvoji većinu i na beogradskim izborima. Ipak, opozicija „Srbija protiv nasilja“ nije se zadovoljila takvom situacijom, oni smatraju da su izbori „pokradeni“ zbog čega su stupili u štrajk, a neki od aktivista i u štrajk glađu (Tepić, Aleksić i dr.). Opozicija je prvobitno ustala protiv beogradskih

"KRVAVI OTKUP" ILI O POJMU ISKUPLJENJA V

Ranije je bilo reči o pojmu iskupljenja – izbavljenja. Pokušaćemo sada da ovaj pojam povežemo sa vesternom. Ranije smo govori o tome kako je vestern prošao kroz tri razvojne faze, a koje su donekle povezane i sa tranasformacijom Holivuda, od studijskog snimanja i malih, nezavisnih agencija, do ukrupljavanja kapitali i izmeštanja studija širom sveta. Ove faze smo posmatralia kao klasični, novi i postmoderni Holivud. Istu podelu je moguće načiniti i sa vesternom. Svaka od ovih faza u razvoju vesterna ima i svoje karakteristike. Klasični vestern predstavlja Divlji zapad kao mesto izgradnje buduće parcijalne zajednice. Kažemo parcijalne zajednice zato što se ona uglavnom zasniva na ljudima koji su povezani hrišćanskim vrednostima protestantske provinijencije, a koji su po prirodi bele kože i anglosaksonskog porekla. Sve drugo je iz ove zajednice isključeno – to je razlog zašto je nazivamo parcijalnom zajednicom. Divlji zapad se ovde percipira i kao preteča Amerike, države koja u svojim kor