Пређи на главни садржај

O ŽIGOSANIMA U REKETU


U iskušenju sam da napišem nešto i o ovoj novoj Bjelogrlićevoj seriji "Žigosani u reketu". Naizgled, holivudski scenario, naravno, ovde mislimo na Holivud šezdesetih (doba dominacije vesterna, neposredno pre pojave novog Holivuda), vestern pretočen u jednu prilično ozbiljnu kritiku vladajuće elite na ovim prostorima i to na relaciji Beograd-Zagreb, a glavna tema, oko koje se događa podela požamašnog urbanog prostora između političke, novinarske i privredne elite, sada je košarka. Jedino neokaljano čedo jugoslovenstva i jugonostalgije - u kojem su, sticajem okolnosti ili i ne baš, Srbi imali mnogo više uspeha od Hrvata - košarka, došla je na dnevni red i vreme je da se razbije još jedan mit vezan za nju. Čak i kad zanemarimo ozbiljne propuste Bjelogrlićeve kinematografije, nostalgičnost i klišeiziranost kinematografske slike koja od prošlošti pokušava da načini novi imaginarni ideološki projekat (zahtev protivurečen sam po sebi jer pokušava prošlost da ostvari u formi novih projekata (bilo da je reč o istoriji filma - neprestano prisustvo Šotre iz njegovog možda najboljeg kinematografskog perioda (Više od igre i Majstorska radionica) - bilo da je reč O vesternu sezdesetih, ovo je i dalje jedna jako dobra domaća serija, bar sudeći prema prvim epizodama (serija se trenutno prikazuje četvrtkom i petkom na kablovskom Top-kanalu). Ukoliko i zanemarimo tu, toliko omiljenju Blelogrlićevu temu jugonostalgije - sa prilično dominantnim sukobom dva većinska naroda (Srba i Hrvata) - kao da jugoslovenstvo nije imalo i neku širu dimenziju od te nacionalističke, bratstvo-jedinstvo Srba i Hrvata - tema koja verovatno ništa više ne znači Slovencima, Bosancima, Makedoncima i drugim, očigledno, manjinskim narodima u toj nazovi Titovoj Jugoslaviji koju Bjelogrlić svesrdno pokušava da odbrani (što je nebuloza svoje vrste i verovatno odjek ostatka velikosrpskog i hrvatskog šovinizma), ali kažem, kad se sve to zanemari, a to nije ni tako malo, neki zbog toga permanentno odbijaju da gledaju Bjelogrlićeve serije, onda je ovde ipak reč o jednoj ozbiljnoj seriji, koja pokušava korak po korak da demistikuje tu zaveru krupnog kapitala i političkih, ekonomskih i kulturnih elita, koji javni urbani prostor stavljaju u službu privatnih interesa. To je ujedno i vodeća nit serije: privatizacija gradskog prostora, kao pretpostavka održavanja kulturnih, ekonomskih i političkih elita i njihovih porodičnih veza. Jedna prilično mračna vizija sadašnjosti u kojoj dominiraju korupcija i kriminal, a što vladajuće elite koriste da uvećaju vlastito bogatsvo i političke veze nauštrb svih potlačenih. Jedina svetla tačka jeste taj alkoholičarki košmar, tj. pokušaj da se svetla košarkaška prošlost (malog i već propalog kluba "Radnik" koji je jednom bio nacionalni prvak u bivšoj Jugoslaviji- to je možda i simbolika) obnovi u novim političkim i ekonomskim okolnostima, koje više nisu naklonjene nikakvim velikim idealima, nego prostoj logici ličnog interesa. To čini i glavni sukob u seriji - a svi znamo da vesterna nema bez pravog duela - a ko će na kraju izaći kao pobednik možda i nije toliko bitno, budući da i oni koji sebe shvataju u nekadašnjim idealima moraju da igraju po istim tržišnim pravilima koje propisuje kapitalizam. Ipak, sama činjenica da je moguće zamisliti prostor slobode nezavisan od tržisnih zahteva daje nadu ovoj seriji, ali istovremeno i upozorava da je opasno ulaziti u revolucionarene zahvate sa sportskim menadžerom sumljivih moralnih kvaliteta - ma koliko njegova želja za promenom bila istinski human čin... Nagledali smo se takvih kroz istoriju...

Коментари

Популарни постови са овог блога

O POJMU ISKUPLJENJA

Reč iskupljenje često ima moralnu konotaciju. Međutim, ako pogledamo u rečnik tu ćemo pronaći raznovrsna značenja: spasiti se, odbraniti se, izbaviti se, osloboditi se, opravdati se, popraviti, okajati, ublažiti, dobiti oprost, fig. oprati se...I samo površnim pogledom možemo zaključiti da ovde moralna konotacije nije dominantna. Moralna konotacija je naročito povezana sa religijom i to posebno hrišćansvom, a gde ovu reč srećemo u smislu okajati grehe ili dobiti oprost. Ali u kom smislu iskupljenje i oslobađanje, odnosno, izbavljenje idu skupa? Čak rano hrišćansko tumačenje ove reči polazi od predstave oslobađanja i izbavljenja. Ovde se oslobađanje tumači kao vid „slobode od okova“ i to u smislu oslobađanja od ropstva. Dakle, čak veza između slobode i ropstva, još u ovom ranom hrišćanskom tumačenju ostaje dosta jaka, iako se u sledećem koraku oslobađanje povezuje sa spasenjem. To znači da osloboditi se (okova) istovremeno znači i spasenje (duše). Gnosticizam takođe povezuje ove dve reč

ZA KRAJ "NOVE GODINE"

Nove godine su obično vreme za sređivanje računa. Naša očekivanja, aspiracije i nade sada postaju predmet propitivanja, a često se pitamo ima li smisla „terati po svom“ i dalje, ili treba nešto menjati u svom životu. Politička situacija u svetu nije nam išla naročito na ruku: rat u Ukrajini se nastavlja nesmanjenom žestinom, novo ratište je otvoreno i u pojasu Gaze i to sa brojnim civilnim žrtvama (uglavnom žene i deca), ali šlag na tortu su definitivno bili izbori u Srbiji od 17. decembra. Rezultat izbora je poražavajući u svakom smislu, ispostavilo se da je SNS osvojio većinu na republičkom nivou, a ima mogućnost, ukoliko grupa građana okupljena oko lekara Nestorovića da svoj pristanak, da osvoji većinu i na beogradskim izborima. Ipak, opozicija „Srbija protiv nasilja“ nije se zadovoljila takvom situacijom, oni smatraju da su izbori „pokradeni“ zbog čega su stupili u štrajk, a neki od aktivista i u štrajk glađu (Tepić, Aleksić i dr.). Opozicija je prvobitno ustala protiv beogradskih

"KRVAVI OTKUP" ILI O POJMU ISKUPLJENJA V

Ranije je bilo reči o pojmu iskupljenja – izbavljenja. Pokušaćemo sada da ovaj pojam povežemo sa vesternom. Ranije smo govori o tome kako je vestern prošao kroz tri razvojne faze, a koje su donekle povezane i sa tranasformacijom Holivuda, od studijskog snimanja i malih, nezavisnih agencija, do ukrupljavanja kapitali i izmeštanja studija širom sveta. Ove faze smo posmatralia kao klasični, novi i postmoderni Holivud. Istu podelu je moguće načiniti i sa vesternom. Svaka od ovih faza u razvoju vesterna ima i svoje karakteristike. Klasični vestern predstavlja Divlji zapad kao mesto izgradnje buduće parcijalne zajednice. Kažemo parcijalne zajednice zato što se ona uglavnom zasniva na ljudima koji su povezani hrišćanskim vrednostima protestantske provinijencije, a koji su po prirodi bele kože i anglosaksonskog porekla. Sve drugo je iz ove zajednice isključeno – to je razlog zašto je nazivamo parcijalnom zajednicom. Divlji zapad se ovde percipira i kao preteča Amerike, države koja u svojim kor