Пређи на главни садржај

O ŽIGOSANIMA U REKETU


U iskušenju sam da napišem nešto i o ovoj novoj Bjelogrlićevoj seriji "Žigosani u reketu". Naizgled, holivudski scenario, naravno, ovde mislimo na Holivud šezdesetih (doba dominacije vesterna, neposredno pre pojave novog Holivuda), vestern pretočen u jednu prilično ozbiljnu kritiku vladajuće elite na ovim prostorima i to na relaciji Beograd-Zagreb, a glavna tema, oko koje se događa podela požamašnog urbanog prostora između političke, novinarske i privredne elite, sada je košarka. Jedino neokaljano čedo jugoslovenstva i jugonostalgije - u kojem su, sticajem okolnosti ili i ne baš, Srbi imali mnogo više uspeha od Hrvata - košarka, došla je na dnevni red i vreme je da se razbije još jedan mit vezan za nju. Čak i kad zanemarimo ozbiljne propuste Bjelogrlićeve kinematografije, nostalgičnost i klišeiziranost kinematografske slike koja od prošlošti pokušava da načini novi imaginarni ideološki projekat (zahtev protivurečen sam po sebi jer pokušava prošlost da ostvari u formi novih projekata (bilo da je reč o istoriji filma - neprestano prisustvo Šotre iz njegovog možda najboljeg kinematografskog perioda (Više od igre i Majstorska radionica) - bilo da je reč O vesternu sezdesetih, ovo je i dalje jedna jako dobra domaća serija, bar sudeći prema prvim epizodama (serija se trenutno prikazuje četvrtkom i petkom na kablovskom Top-kanalu). Ukoliko i zanemarimo tu, toliko omiljenju Blelogrlićevu temu jugonostalgije - sa prilično dominantnim sukobom dva većinska naroda (Srba i Hrvata) - kao da jugoslovenstvo nije imalo i neku širu dimenziju od te nacionalističke, bratstvo-jedinstvo Srba i Hrvata - tema koja verovatno ništa više ne znači Slovencima, Bosancima, Makedoncima i drugim, očigledno, manjinskim narodima u toj nazovi Titovoj Jugoslaviji koju Bjelogrlić svesrdno pokušava da odbrani (što je nebuloza svoje vrste i verovatno odjek ostatka velikosrpskog i hrvatskog šovinizma), ali kažem, kad se sve to zanemari, a to nije ni tako malo, neki zbog toga permanentno odbijaju da gledaju Bjelogrlićeve serije, onda je ovde ipak reč o jednoj ozbiljnoj seriji, koja pokušava korak po korak da demistikuje tu zaveru krupnog kapitala i političkih, ekonomskih i kulturnih elita, koji javni urbani prostor stavljaju u službu privatnih interesa. To je ujedno i vodeća nit serije: privatizacija gradskog prostora, kao pretpostavka održavanja kulturnih, ekonomskih i političkih elita i njihovih porodičnih veza. Jedna prilično mračna vizija sadašnjosti u kojoj dominiraju korupcija i kriminal, a što vladajuće elite koriste da uvećaju vlastito bogatsvo i političke veze nauštrb svih potlačenih. Jedina svetla tačka jeste taj alkoholičarki košmar, tj. pokušaj da se svetla košarkaška prošlost (malog i već propalog kluba "Radnik" koji je jednom bio nacionalni prvak u bivšoj Jugoslaviji- to je možda i simbolika) obnovi u novim političkim i ekonomskim okolnostima, koje više nisu naklonjene nikakvim velikim idealima, nego prostoj logici ličnog interesa. To čini i glavni sukob u seriji - a svi znamo da vesterna nema bez pravog duela - a ko će na kraju izaći kao pobednik možda i nije toliko bitno, budući da i oni koji sebe shvataju u nekadašnjim idealima moraju da igraju po istim tržišnim pravilima koje propisuje kapitalizam. Ipak, sama činjenica da je moguće zamisliti prostor slobode nezavisan od tržisnih zahteva daje nadu ovoj seriji, ali istovremeno i upozorava da je opasno ulaziti u revolucionarene zahvate sa sportskim menadžerom sumljivih moralnih kvaliteta - ma koliko njegova želja za promenom bila istinski human čin... Nagledali smo se takvih kroz istoriju...

Коментари

Популарни постови са овог блога

SUMA SUMARUM STUDENTSKOG POKRETA

Možda je došlo vreme da sumiramo utiske o studentskim protestima. Izvesno je da je prošlo 5 meseci od pobune studenata, a mi još uvek nemomo ni naznaku nekakvog političkog projekta. Ako se setimo, studentski protesti su i počinjali sa pričom da političke stranke nemaju tapiju na politiku ali se od tada nije pojavila nikakva politička alternava u Srbiji. Poslednji događaji su pokazali da studenti nisu bili nezavisni od političke ili kulturne elite iz opozicionih krugova, budući da poteze koje su studenti u poslednje vreme povlačili bili su blago rečeno fiasko. Nesumljivo da je ključan datum po tom pitanju bio 15. mart. Tada smo svedočili da se studentski protest raspao i to je moglo da se prati u direktnom prenosu. Nakon toga su studenti samo tražili izgovore da produže agoniju, ali je bilo evidetno da studenti nisu dorasli zadatku koji su im neki namenili, a to je promena aktuelne vlasti. Najgore od svega je to što studenti nisu hteli da prihvate istinu, negu su tvroglavo terali po s...

ZAŠTO NE PODRŽAVAM STUDENTSKE PROTESTE

Studentski protesti su ušli u Novu godinu sa starim zahtevima. Instini za volju, moram priznati da mi nisu najjasniji studentski zahtevi. Posebno je nejasan prvi zahtev koji se odnosi na to da je potrebno da svi odgovorni za pad nadstrešnice u Novom Sadu budu kažnjeni. Među opozicijom, istina u manjini (Narodna stranka), se pojavilo mišljenje da je istraga povodom pada nadsrešnice vođena na brzinu, i da ima ozbiljnih propusta, a što ukazuje na to da bi optužnica na sudu mogla „biti oborena“ iz tehničkih razloga. Jedan od razloga za to je i pritisak koji su studenti i celokupna javnost vršili na tužilaštvo, zbog čega je istražni postupak trajao kraće nego obično. Osim toga, druga stvar koja se pominje povodom ovog slučaja jeste problem korupcije, ali treba reći da za korupciju nije uopšte nadležno tužilaštvo koje je vodilo istragu, nego je za to potrebno da se pokrene posebni postupak – za to su nadležni sudovi posebne nadležnosti (privredni, prekšajni, upravni itd.) – koji takođe treba...

ĆACI DOKLE ĆACI

Čini se da je jedan termin skorijeg datuma izvor brojnih sporenja i diskusija. Reč je o terminu ćaci. Izvorno, termin je nastao kao neka vrsta uličnog grafita, ispisan na zidu jedne novosadske gimnazije: Ćaci idite u škole. Napisan je na ćirilici. Teško je pogoditi na koga se ovo odnosi, ukoliko nije reč o ličnom imenu, i najverovatnije da je reč o jezičkog gresci, što ukazuje da je poruku možda napisao neko ko se ne služi najbolje ćiriličnim pismom. Ono što je frapantno jeste da je ubzo ova reč postala nekakav „simbol otpora sistemu“ u stutudenskih i građanskih krugovima, tokom nedavnih protesta koji ulaze evo i u peti mesec. Postavlja se pitanje kako to da je jedna jezička greška – ako je uopšte reč o grešći, jer ljudi svašta pišu po zidu, a može se pretpostaviti da je ovo ipak bilo namenjeno đacima novosadske gimnaziji, koji su tih dana bili u obustavi nastave – mogla da izazove toliko različitih interpretacija, putem interneta su kružile fore ne ovu temu, a ova reč ubrzo je postala...