Пређи на главни садржај

O GLUPOSTIMA KOJE NAM SE SVAKODNEVNO DEŠAVAJU


Nešto razmišljam kako danas, posle jednog Karanovića, otužno zvuči ona režija na Kosovu (demonstracije na čelu sa studentima), i generalno, koliko je to samo potrošena priča još u doba kada je Karanović od toga pravio čuda (Miris poljskog cveca; 1977, Za sad bez dobrog naslova; 1988). Ali one koji ostaju na vlasti i kojima je cilj da ostanu na vlasti (svojevrstan makijavelizam današnjice) jako malo zanima forma i njena zaostalost, ako ona i dalje radi u praksi (što bi rekao naš dragi Džejms) i daje razultate. Naravno, njih ne zanima ni to, verovatno, što rezultati jedino njima idu u prilog (jednoj političkoj i ekonomskoj kliki) i što su svi drugi samo nemi posmatrači jednog spektakla, čiji kraj odavno poznaju, ali su isuviše umorni da se uzbuđuju, pa čak i reaguju nešto bučnije. Taktika odvraćanja, taktika hladnog rata, nije li to opet ista stvar na koju danas igra Zapad, Putin i Amerika, sve već vidjeno. Kao i tv režija, takva nam je i politika danas, politika odvraćanja, kako je to svojevremeno nazvao Bodrijar - jedino je pitanje zašto mi i dalje u tome učestvujemo. Verovatno zato što smo preplašeni i usamljeni, jer ne vidimo ni cilj ni način na koji da se organizujemo u nešto veće od usamljenih pojedinaca, prema kojoj se država odnosi sa kranjim prezirom - nema šta i zaslužili smo, nije to vredno žaljenja. Ne samo da živimo nemoć vlastitih elita - elita koje izgledaju kao da su ispale iz nekih poznatih, starih filmova koje smo redovno gledali u krugu porodice i čiji kraj već napamet znamo - nego živimo i vlastitu nesposubnost da zamislimo svet drugačiji i bolji od gomile košmara koja nas redovno spopada putem medija, politike, društvene stvarnosti itd. Pritom, trpio jedno belo nasilje - nevidljivo nasilje, nasilje nultog stepena - koje moderni psiholozi nazivaju stresom. A onda se lečimo opet sličnim metodama koje samo otklanjaju posledice, ali ne i uzroke naše bede. I tako u krug, dok se do kraja fizički i psihički ne potrošimo, i dok ne postanemo verno kuče velikog brata i njegovih medijskih poltrona, ravnodušni na patnju koja se dešava nama i drugima. I onda se pitamo šta ovi kreteni, političari, rade oko nas, kao neki glumci iz starih filmova, koje više i ne gledamo jer nam se smučila i sama porodična atmosfera pretvorena u jedan kliše više. Čemu se čudimo? Zašto se to nama i dalje dogadja? Događa će se, sve češće i sve više. Jasno je da oni ne mogu više da nam naude osim da nas odvrate, ali zašto stalno nasedamo na istu foru? I dokle tako? Jer ovi su definitivno budale i uprastiće planetu našim pristankom. A to je neoprostivo, pred kojim god ekranom da ovo čitamo!

Коментари

Популарни постови са овог блога

O POJMU ISKUPLJENJA

Reč iskupljenje često ima moralnu konotaciju. Međutim, ako pogledamo u rečnik tu ćemo pronaći raznovrsna značenja: spasiti se, odbraniti se, izbaviti se, osloboditi se, opravdati se, popraviti, okajati, ublažiti, dobiti oprost, fig. oprati se...I samo površnim pogledom možemo zaključiti da ovde moralna konotacije nije dominantna. Moralna konotacija je naročito povezana sa religijom i to posebno hrišćansvom, a gde ovu reč srećemo u smislu okajati grehe ili dobiti oprost. Ali u kom smislu iskupljenje i oslobađanje, odnosno, izbavljenje idu skupa? Čak rano hrišćansko tumačenje ove reči polazi od predstave oslobađanja i izbavljenja. Ovde se oslobađanje tumači kao vid „slobode od okova“ i to u smislu oslobađanja od ropstva. Dakle, čak veza između slobode i ropstva, još u ovom ranom hrišćanskom tumačenju ostaje dosta jaka, iako se u sledećem koraku oslobađanje povezuje sa spasenjem. To znači da osloboditi se (okova) istovremeno znači i spasenje (duše). Gnosticizam takođe povezuje ove dve reč

ZA KRAJ "NOVE GODINE"

Nove godine su obično vreme za sređivanje računa. Naša očekivanja, aspiracije i nade sada postaju predmet propitivanja, a često se pitamo ima li smisla „terati po svom“ i dalje, ili treba nešto menjati u svom životu. Politička situacija u svetu nije nam išla naročito na ruku: rat u Ukrajini se nastavlja nesmanjenom žestinom, novo ratište je otvoreno i u pojasu Gaze i to sa brojnim civilnim žrtvama (uglavnom žene i deca), ali šlag na tortu su definitivno bili izbori u Srbiji od 17. decembra. Rezultat izbora je poražavajući u svakom smislu, ispostavilo se da je SNS osvojio većinu na republičkom nivou, a ima mogućnost, ukoliko grupa građana okupljena oko lekara Nestorovića da svoj pristanak, da osvoji većinu i na beogradskim izborima. Ipak, opozicija „Srbija protiv nasilja“ nije se zadovoljila takvom situacijom, oni smatraju da su izbori „pokradeni“ zbog čega su stupili u štrajk, a neki od aktivista i u štrajk glađu (Tepić, Aleksić i dr.). Opozicija je prvobitno ustala protiv beogradskih

"KRVAVI OTKUP" ILI O POJMU ISKUPLJENJA V

Ranije je bilo reči o pojmu iskupljenja – izbavljenja. Pokušaćemo sada da ovaj pojam povežemo sa vesternom. Ranije smo govori o tome kako je vestern prošao kroz tri razvojne faze, a koje su donekle povezane i sa tranasformacijom Holivuda, od studijskog snimanja i malih, nezavisnih agencija, do ukrupljavanja kapitali i izmeštanja studija širom sveta. Ove faze smo posmatralia kao klasični, novi i postmoderni Holivud. Istu podelu je moguće načiniti i sa vesternom. Svaka od ovih faza u razvoju vesterna ima i svoje karakteristike. Klasični vestern predstavlja Divlji zapad kao mesto izgradnje buduće parcijalne zajednice. Kažemo parcijalne zajednice zato što se ona uglavnom zasniva na ljudima koji su povezani hrišćanskim vrednostima protestantske provinijencije, a koji su po prirodi bele kože i anglosaksonskog porekla. Sve drugo je iz ove zajednice isključeno – to je razlog zašto je nazivamo parcijalnom zajednicom. Divlji zapad se ovde percipira i kao preteča Amerike, države koja u svojim kor