Пређи на главни садржај

Slučaj "Saut park"


Gledam Saut park i razmišljam: ima li smisla gubiti vreme na te crtane filmove? Da li oni nama govore nešto novo? Da li pokušavaju da objasne bilo šta? Ili je samo reč o opravdavanju nasilja prema nama samima, u bilo kom obliku da se pojavljuje? Kritika rečnika političke korektnosti, ili preciznije, njegova parodija, o čemu se ovde radi? To su pitanja koja me opsedaju ovih dana? Istina, postoji tu neka kritika potrošačkog društva, ali ko već danas o tome nije pisao? Postoji i izvesna kritika provincijalne sredine, ali i globalizacije, tako da nije jasno do kraja da li je reč o stvarnoj kritici, ili se ipak radi o nekom obliku antiglobalizma, opravdavanju mologradjanstine itd. Ili je stvar u tome da se napravi medijski kolaž, da se ljudi dobro zabave, a da svako uzme od onog što mu se svidja? To je generalno trend danas, ali tako rade uglavnom oni koji plediraju na veliku popularnost, Saut park je daleko od nekakve popularnosti, on se i dalje služi skandalom da bi objasnio svoje postojanje u svetu, a to ne ide uvek lako, ali često i nije na strani emancipatorskih potencijala, šta god to značilo danas. Da, u pitanju je jedna prilično problematična pozicija, u početku Saut park zaista jeste bio jedan šamar političkoj korektnosti, ali i šamar vlasti koja je proizvodila političku korektnost, ali sada, sa stanovišta dolaska Trampa na vlast stvari se iznova menjaju, jer danas svi pomalo imamo osećaj da smo stanovnici Saut parka, pri čemu to nije nikakva metafora, a i ne postoji neki prostor za bekstvo, nego se Saut park percipira kao jedina realnost, a to je ako mene pitate jedan ozbiljan društveni poremećaj. Jer bez obzira o čemu da se radi, ali autori Saut parka ipak njega doživljavaju kao parodiju na postojeću stvarnost, zapravo on nije jedina i prava istina nego pomoćno sredstvo koje nama pomaže da bolje razumemo stvarnost oko sebe, jer suština psihičkog zdravlja i jeste u tome da ono pravi razliku između realnosti i fikcije, a bojim se da smo se mi danas poprilično zaglibili u fikciju Saut parka i da to doživljavamo kao jedinu stvarnost, a to jeste ozbiljan društveni poremećaj. Nisam siguran koliko su autori Saut parka svesni takve situacije, ali i na stranu sa tim to govori o prilično suženom prostoru (naše svesti ili čega već) u kom trenutno boravimo. I to nije uopšte slučajno. Na neki način svi smo naterani da živimo Saut park kao jedinu životnu alternativu, kao što i rijaliti šou živimo kao jedinu stvarnost i tu se stvari neće puno menjati. Stoga je Saut park smešan, kao i rijaliti šou, sve do trenutka dok ne shvatimo da smo i sami učesnici istih, i da je to naša jedina stvarnost, što znači da ne postoji mogućnost bekstva, jer smo konačno uhvaćeni u zamku sistema. A dobro nas je i pripremio, ali ko je imao uši da čuje ili oči da vidi? Svi smo mi Edipi, kako to kaže Helderlin, imamo jedno oko više i to nas sprečava da vidimo stvari dok se one i ne dese, a posle je kasno. Dobro, neki ni danas to ne vide, ali to nas ne oslobadja odgovornosti, niti nas vodi izvan Saut parka, jer tamo gde je Kartman (tj. oni koji ne vide) uvek će biti Karla i Stenlija (onih koji imaju jedno oko više). Mada iskreno, ja najviše nade polažem u Batersa, iako je dobio ime po istoimenom Hickokovom negativcu iz Psiha, iako poseduje sve njegove negativne osobine (porodično nasilje, sklonost manipulaciji od strane drugih), on je jedini lik u filmu koji ima dovoljno široku imaginaciju da može da zamisli i neki bolji svet izvan Saut parka, kako to ne bi davalo nadu?

Коментари

Популарни постови са овог блога

SUMA SUMARUM STUDENTSKOG POKRETA

Možda je došlo vreme da sumiramo utiske o studentskim protestima. Izvesno je da je prošlo 5 meseci od pobune studenata, a mi još uvek nemomo ni naznaku nekakvog političkog projekta. Ako se setimo, studentski protesti su i počinjali sa pričom da političke stranke nemaju tapiju na politiku ali se od tada nije pojavila nikakva politička alternava u Srbiji. Poslednji događaji su pokazali da studenti nisu bili nezavisni od političke ili kulturne elite iz opozicionih krugova, budući da poteze koje su studenti u poslednje vreme povlačili bili su blago rečeno fiasko. Nesumljivo da je ključan datum po tom pitanju bio 15. mart. Tada smo svedočili da se studentski protest raspao i to je moglo da se prati u direktnom prenosu. Nakon toga su studenti samo tražili izgovore da produže agoniju, ali je bilo evidetno da studenti nisu dorasli zadatku koji su im neki namenili, a to je promena aktuelne vlasti. Najgore od svega je to što studenti nisu hteli da prihvate istinu, negu su tvroglavo terali po s...

ZAŠTO NE PODRŽAVAM STUDENTSKE PROTESTE

Studentski protesti su ušli u Novu godinu sa starim zahtevima. Instini za volju, moram priznati da mi nisu najjasniji studentski zahtevi. Posebno je nejasan prvi zahtev koji se odnosi na to da je potrebno da svi odgovorni za pad nadstrešnice u Novom Sadu budu kažnjeni. Među opozicijom, istina u manjini (Narodna stranka), se pojavilo mišljenje da je istraga povodom pada nadsrešnice vođena na brzinu, i da ima ozbiljnih propusta, a što ukazuje na to da bi optužnica na sudu mogla „biti oborena“ iz tehničkih razloga. Jedan od razloga za to je i pritisak koji su studenti i celokupna javnost vršili na tužilaštvo, zbog čega je istražni postupak trajao kraće nego obično. Osim toga, druga stvar koja se pominje povodom ovog slučaja jeste problem korupcije, ali treba reći da za korupciju nije uopšte nadležno tužilaštvo koje je vodilo istragu, nego je za to potrebno da se pokrene posebni postupak – za to su nadležni sudovi posebne nadležnosti (privredni, prekšajni, upravni itd.) – koji takođe treba...

ĆACI DOKLE ĆACI

Čini se da je jedan termin skorijeg datuma izvor brojnih sporenja i diskusija. Reč je o terminu ćaci. Izvorno, termin je nastao kao neka vrsta uličnog grafita, ispisan na zidu jedne novosadske gimnazije: Ćaci idite u škole. Napisan je na ćirilici. Teško je pogoditi na koga se ovo odnosi, ukoliko nije reč o ličnom imenu, i najverovatnije da je reč o jezičkog gresci, što ukazuje da je poruku možda napisao neko ko se ne služi najbolje ćiriličnim pismom. Ono što je frapantno jeste da je ubzo ova reč postala nekakav „simbol otpora sistemu“ u stutudenskih i građanskih krugovima, tokom nedavnih protesta koji ulaze evo i u peti mesec. Postavlja se pitanje kako to da je jedna jezička greška – ako je uopšte reč o grešći, jer ljudi svašta pišu po zidu, a može se pretpostaviti da je ovo ipak bilo namenjeno đacima novosadske gimnaziji, koji su tih dana bili u obustavi nastave – mogla da izazove toliko različitih interpretacija, putem interneta su kružile fore ne ovu temu, a ova reč ubrzo je postala...