Uobičajena je predstava da se akademizam doživljava kao ideološki proizvod desnice. Akademizam ovako shvaćem može se definisati kao klišeizirana ili krajnje šablonizirana forma znanja. Tu se znanje zatvara u propoznatljivu formu, a što često ima za posledicu konzervativizam nauke. Na taj način znanje služi održavanju postojećeg, umesto da ga menja. Naravno, teško je danas govoriti o nekom akademizmu forme, zatvaranju znanja u discipline i oblasti – što je u mnogome bila odlika nauke tokom XIX veka i to počev od perioda stvaranja Humboltovog univerziteta – ali se zasigurno može sporiti jedan akademizam sadržaja koji nas, postmoderne ljude, proganja u eri parodije modela. O kakvom akademizmu sadržaja je ovde reč?
Akademizam je zapravo uvek bio forma znanja kontrolisana od strane vlasti. U jednom periodu znanje zaista postaje prepreka vlasti – u doba apsolutističke suverenosti – i jedini način da se ono obuzda bilo je da se stavi u kontrolisane okvire. Tako su prvenstveno nastale kraljevske akademije koje su imale za cilj izvesnu kanonizaciju znanja u okviru suverenog tela apsolutizma, ali kasnije i u okviru kapitalističke mašine i to kao deo narodnog nasleđa i produkcije nacionalne ideologije. Neoliberalizam je akademizam oslobodio nacionalnih okvira – znanje postaje nazavisno od državnih interesa – ali je istovremeno proizveo jedan prostora parodije u kom modeli neprestano konkurišu jedni drugima. Znanje je tako postalo deo tržišta, a budući da je na taj način inkorporirano u telo kapitala postalo je zavisno ne samo od fleksibilnosti tržišnih šema nego i od nestalnosti institucionalnih okvira.
Ipak, ono što je bila funkcija akademizma u doba aspolutizma zadržalo se i u neoliberalizmu, a radi se o znanju koje treba da odredi status drugih znanja – što je jedna par ekselans policijska funkcija nauke. Taj normativni momenat znanja je ono što je u poretku nauke napravilo rez od znanja koje samo tumači pojave (hermenautička vizura znanja) do znanja kao naučnog istraživanja (znanja koje interveniše u stvarnost). Ono što epistemu klasičnog doba – u Fukoovim Rečima i stvarima – odvaja od episteme renesanse jeste upravo ta normativna fukcija znanja koju je ono zadobilo u doba apsolutizma. A upravo tu pronalazimo akademizam kao jednu par ekselans policijsku funkciju. Ali, kakve veze imaju levica i akademizam?
Da bi se shvatilo ovo pitanje potrebno je napraviti još jednu malu digresiju. Naime, neopohodno je u nauci razlikovati dve strane: policijsku i političku instancu znanja. Policijska instanca se tiče statusa znanja i načina na koji se on određuje, dok politička instanca – ona čini samu bit znanja – predstavlja znanje u njegovim proizvodnim okvirima. Znanje nije nezavisno od jedne proizvodnje – bez nje nema nikakve nauke – unutar koje se uobličuje naučna delatnost kao takva. Naravno, status znanja se određuje u odnosu na to da li je ova delatnost kontrolisana od strane vlasti (akademizam) ili se slobodno razmenjuje u međusobnoj komunikaciji. Retko da mi danas možemo govoriti o istinski slobodnoj naučnoj delatnosti, budući da je naučna proizvodnja često posredovana institutima i univezitetima, sve samim državnim institucijama koje, u krajnoj instanci, određuju domen naučne funkcije.
Ali, u doba interneta i novih tehnologija ne zavšava se tu stvar. Naučna delatnost je samo odskočna daska za učešće u jednom mnogo širem diskurzivnom polju u kom nauka komunicira sa dnevnom politikom i gde televizija, štampa, multimedijalna umetnost, internet, film itd. povratno kritikuju nauku. Na taj način se formira niz tema koje čine vidljivim jedan diskurzivan prostor u kom se modeli takmiče međusobno. Iako broj modela i vrste tema nisu unapred određeni, ovaj prostor je utoliko isključiv da retko kada se otvaraju nove teme ili u obzir dolaze novi modeli. I to se tako ponavlja u beskonačno. Tu svako postaje reprezentant vlastite medijske slike ili modela kojeg predstavlja i to se odvija u beskonačno, kao jedan užasno naporan i prilično šabloniziran rijaliti šou.
To je razlog zašto se u doba neoliberalizma znanja sve više izmeštaju iz državnih institucija – naročito znanja koja imaju za podlogu političku funkciju – i postaju deo alternativnog polja: bilo da je reč o kontrakutluri, NGO-u, umetničkim i religijskim komunama itd. Tu se javljaju problemi i za samu levicu. Budući da je godinama isključena iz državnog diskursa, levica se postavlja u jedno alternativno polje, ali i u jedan medijski prostor koji deli sa televizijom, štampom, filmom itd. Upravo tu se javljaju problemi da i sama levica preuzme formu koja vlada u drugim medijima: bilo da je u pitanju forma akademskog časopisa ili angažovanog filma. Ne samo da levica nije u stanju da konkuriše mejnstrim medijima (prosto, niti poseduje dovoljno novca, niti može da odgovori datim temama, koje se, upravo zbog svoje jeftinoće, eksplatišu svakodnevno) – nego ona time dovodi sebe u opasnost da postane slična tabloidima ili da se marginalizuje. Ono što predstavlja stvarnu opoziciju mejnstrim medijumu – nije veća ili bolja medijska zastupljenost – naprotiv jeste jedna prepoznatljiva konceptualna proizvodnja koja će ići u korak sa stvarnošću koju opisuje. Sve dok levica ne izgradi jedan prepoznatljivi i kritički stil – koji neće samo podilaziti stvarnosti niti raspravljati dnevno-političke teme – levica neće biti u stanju da se profiliše u neki bitniji faktor, na društveno-političkoj razini, od onog koji danas predstavlja: a to je prilično bedna i minorna pojava na svim ovim našim prostorima.
Budući da je polje znanja zapravo polje u kom se biju političke bitke, levica će morati prvenstveno da se dokaže i na tom polju – ali ne tako što prepisuje i kopira domaće akademske časopise ili poznate svetske trendove – nego i time što će stvoriti istinsku konceptualnu proizvodnju – jer bez nje – nema ni revolucije. Sve dok toga levica ne postane svesna, ona će na ovim prostorima ostajati samo minorna pojavi i pre ili kasnije će biti osuđena na neuspeh. A može li se na gori način ispuniti Maovo zaveštanje: „Iz poraza u poraz do konačne pobede!“
Коментари
Постави коментар