Пређи на главни садржај

VEČNI PUT U TRANZICIJU


Toliko smo već potrošili reči na priču o tranziciji. Zapravo, više od pola veka mi se nalazimo u permanentnoj tranziciji. Malo smo gledali na Istok (SSSR) – to beše u početku (nakon Drugog svetskog rata), potom smo se malo ugledali na Zapad (na SAD do 1960-ih godina) – onda smo išli između Istoka i Zapada nekim svojim (trećim) putem (nesvrstani) i favorizovali socijalizam sa ljudskim likom – iako smo staljinistički scenario nekoliko puta ponavljali i kod kuće (počev od 1948. i rezolucije Informbiroa, kasnije nakon studentskih protesta i perioda stabilizacije tokom 1970-ih), da bi ušli u jednu labavu federaciju 1980-ih, sa nekoliko centara moći (od kojih su najznačajniji bili oni u Beogradu i Zagrebu). Ali, nikad dosta avantura, tako se krajem 1980-ih, kada je ceo svet ulazio u eru globalizacije (u Nemačkoj je pao Belinskih zid, SSSR se raspadao), Jugoslavija pocepala u građanskom ratu (1991 – 1996), a Srbiji nije bio dovoljan jedan rat te je započela još jedan na Kosovu (1998) – zapravo, taj na Kosovu je potajno tinjao još od 1981. godine – što je na kraju izazvalo i NATO intervenciju (1999). Tako su na ovim prostorima zemlje ušle u period tranzicije – što otprilike označava miran prelazak iz socijalizma (sa ljudskim likom) u neoliberalni kapitalizam. Koliko je taj tranzicioni period bio miran svedoče i tajkunske privatizacije koje su ubrzale proces deindustrijalizacije i izazvale masovnu nezaposlednost stanovništva. Osiromašivanje zemlje je započelo u ratu – građanski rat je bio samo izgovor za novu klasnu podelu i novu akumulaciju kapitala (ona je nastala kako kao proizvod ratnog profiterstva tako i kao posledica krijumčarenja nafte i cigareta u periodu sankcija) – da bi se nastavilo u periodu tranzicije kada veliki broj stanovništva ostaje bez posla, kako usled raspada brojnih preduzeća tako i usled procesa njihove reorganizacije i uvođenja neoliberalnih metoda rada (divlja privatizacija, javno-privatna partnerstva, organizacija rada na osnovu podugovarača i lizing kompanija i sl.). U početku, građanski rat je bio sastavni deo antifašističke borbe, a cilj mu je bio i totalna promena društvenog sistema: prelazak (tranzicija) iz kapitalizma u socijalizam. Uzor za tako nešto se pronalazio u SSSR-u, a pokretač tog procesa (kao i u Sovjetskom savezu) je bila Komunistička partija Jugoslavije (KPJ). Komunistička partija Jugoslavije (KPJ) je bila organizovana na principu saveza između radnika i seljaka, a glavni politički neprijatelj su bili predstavnici visoke buržoazije (industrijalci, bankari, veleposednici itd.) kao i ultra nacionalisti: monarhisti (četnici) i fašisti (ustaše). To je razlog zašto se antifašistička borba u bivšoj Jugoslaviji odvijala na više frontova: kako protiv narodnog okupatara (Nemaca i Italijana) tako i protiv domaćih izdajnika – pri čemu izdajnik ne znači samo fašistički kvinsling (Nedić, Ljotić, Pavelić i dr.) nego i oni koji izdaju socijalističku ideju (četnici Draže Mihajlovića). Sa druge strane, koncept jugoslovenoskog socijalizma nije nužno podrazumevao pretvaranje seljaka u industrijske radnike, budući da su na selu postojale zadruge, a lica zaposlena u njima su imala status sličan stalnom fabričkom radniku (obavezno zdravstveno, socijalno i penziono osiguranje). Ipak, život u selu se razlikovao od grada – ne samo u ekonomskom, nego i u kulturnom i ideološkom smislu (negovala se tradicionalna i narodna kultura), ali su dopirali i uticaji urbanog stila života (šlager muzika, kasnije, džez i rokenrol, pop i disko itd.). Ali, generalno život seljaka se nije puno razlikova od života radnika. Filozofija jugoslovenskog socijalizma je bila u tome da se težilo masovnom zapošljavanju, a stalno zaposlenje je bio jedan od izvora lojalnosti političkom sistemu. Kriza sistema se javlja tokom 1970-ih godina – što je generalno uslovljeno krizom u svetu (ukidanje zlatnog standarda 1971. godine, zagarantovanog bretonvudskim sporazumom i naftna kriza 1973.) – automatizacija proizvodnje je stvarala višak zaposlednih – deo njih se odlivao u inostranstvo (u vidu gastarbajtera u Zapadnoj Nemačkoj, izvođači radova u afričkim zemljama i dr.) – dok se i državni dug naglo uvećao usled svih tih ekonomskih promena, a što je počelo da se oseća tek početkom 1980-ih godina. U bivšoj Jugoslaviji su postojale dve vrste elita: ekonomsko-političke (uglavnom se radilo o tehnokratama koji su dolazili iz sfere prirodnih i tehničkih nauka) i kulturne elite (oni su spadali u domen humanistike). Iako se život političkih funkcionera nije u mnogome razlikovao od običnog radnika, ipak je postojala vidna razlika u ekonomskom standardu. U tom periodu je bilo karakteristično za zemlje Zapada, a naročito Skandinaviju, da politički funkcioneri i direktori privrednih preduzeća uspostavljaju prisan odnos sa radničkom klasom, nivelišući tako klasne razlike (ručavanje u radničkim kantinama, organizacija radničkih svečanosti, radničkih ekskurzija, kolektivnih letovanja i dr.). Kao socijalistička zemlja bivša Jugoslavija se takođe trudila da prikrije klasne razlike koje su nužno postojale između političko-ekonomske elite (političkih i privrednih funkcionera) i radničke klase. Za razliku od političko-ekonomske elite i njenog koketiranja sa radničkom klasom, kulturne elite su gradile distancu kako prema političkim funkcionerima tako i prema radničkoj klasi. To je kulturnoj eliti omogućavalo da zauzme jedan kritičan stav prema jugoslovenskom socijalizmu, bilo da je ta kritika dolazila iz pozorišta (BITEF i Atelje 212), od žurnalistike (ekipa oko Mihiza i NIN-a), od filma (Crni talas), sa univerziteta (Praksisovci i Korčulanska letnja škola) i dr. Tokom 1970-ih godina toj kritičkoj tradiciji će se pridodati studentske organizacije i kontrakultura (pank i novi talas). Tako se stvara jedan kritički blok koji će činiti opoziciju Miloševićevom režimu tokom 1990-ih godina. Sa druge strane, opoziciju socijalizmu u bivšoj Jugoslaviji činiće i ultra nacionalistički pokreti (četnički i ustački pokret) koji će jačati sa usponom desnice u zapadnoj Evropi tokom 1980-ih godina. Nekoliko događaja je uticalo na to da leve ideje, tokom 1970-ih, budu ozbiljno osporavane. Događaj koji je poprilično uzburkao javnost u zapadnoj Evropi bilo je objavljivanje u Francuskoj Solzenicinove knjige Arhipelag Gulag (1973) – knjige koja govori o užasnim zločinima SSSR-a tokom Staljinove vladavine. Nedugo zatim, crveni kmeri su u Kambodži osvojili vlast nasilnim putem i takođe sprovodili užasna zlodela nad seljačkim stanovništvom tokom perioda svoje vlasti (1975 – 1979). Kao kruna svega toga bila je konzervativna revolucija u Iranu (1979), koja je bila podržani i od strane nekih levih struja, a koja je završila u verskom fundamentalizmu (uvođenju islama i šerijatskog prava). To je doprinelo tome da desnica značajno ojača tokom 1980-ih godina u zemljama zapadne Evrope – u Francuskoj su se pojavili i novi filozofi kao zagornici nove desnice – a pored osporavanja leve ideje i užasnih zločina koji su vršeni u ime komunizma, izražena je bila i ksenofobija usled sve većeg prisustva radnika stranog porekla (gastarbajtera, ljudi bez papira, azilanata, imigranata i dr.). Ako se tome doda i dominacija neoliberalizma kao ekonomskog koncepta (princip deregulacije, javno-privatna partnerstva, lizing kompanije, rad putem podizvođača i dr.) – to su sve momenti koji su značajno uticali na transformaciju fordičkog u postfordističkog radnika (fleksibilnost, mobilnost i prekarijarnost) – onda je više nego očigledno zašto je desnica iz dana u dan jačala u periodu uspona neoliberalnog kapitalizma, budući da su kapitalisti radije zapošljavali jeftinu radnu snagu koju su činili radnici stranog porekla nego matične radnike, koji su imali razne beneficije i uživali zaštitu sindikata. Osim toga, automatizacija proizvodnje i nove tehnologije radnika za trakom (fordizam) sve više pretvaraju u radnika koji nadgleda proces proizvodnje i opslužuje mašine (tojotizam). Na taj način se stvaraju uslovi za dominaciju jednog planetarnog kapitalizma, koji se seli sa teritorije na teritoriju u potrazi za sve jeftinijim uslovima proizvodnje (jeftinom radnom snagom i prirodnim resursima, liberalnim ekološkim i socijalnim zakonodavstvom itd.), a što se danas naziva globalizacijom. Globalizacija kao novi svetski poredak se uspostavlja padom Berlinskog zida i propadanjem SSSR-a, a što je nomadskom kapitalu ostavilo ogroman prostor za ekploataciju jeftinog rada i prirodnih resursa, uz liberalne ekološke standarde i to paralelno sa ukidanjem socijalne države i uvođenjem divljeg kapitalizma u sferi prevrede. To je sve ono što danas nazivamo tranzicijom – a što treba da nam donese benefite kapitalizma – a nakon 2008. godine i velike ekonomske krize, pokazalo se da procesima globalizacije uglavnom upravlja krupan finansijski kapital, koji kontrolišu međunarodne finansijske institucije (banke i osiguravajuća društva) koji, poput skakavaca, isisavaju radnu snagu i prirodne resurse neke zemlje da bi joj za uzvrat ostavili ogromno zaduženje i nenadoknadiv gubitak u BDP-u. Upravljanje krizama i večni dug su dva mehanizma kojim se služi krupan kapital i međunarodne finansijske institucije da bi upravljale procesima globalizacije – procesima koji ponovo uvode dužničko ropstvo, bilo da se ovaj dug plaća radnom snagom, ulaganjem u nove tehnologije ili čak doniranjem organa. To je tranzicija kojoj nikako da vidimo kraj, jer kraj tranzicije i ne postoji, naročito ne za one narode koji se nalaze na periferiji kapitala, budući da je njihova beda obrnuto proporcijalna povećanju svetskog viška vrednosti u centru kapitala, a kojim raspolaže veoma obraničen broj ljudi. Naš ulazak u tranziciju je bio pomalo iznuđen – upravo zbog situacije koja je vladala 1990-ih godina, a što je bilo doba građanskog rata i međunarodne blokade (iako takvim životom danas živi pola Azije, Afrike i Latinske Amerike) – a što je značajno uticalo na uverenje da je moguć miran građanski život koji su tada vodili ljudi zapadne Evrope. Naravno, i tada smo zaboravljali jednu činjenicu, a to su bili teroristički napadi, koji su jednom za svagda izmenili izgled gradova zapadne Evrope (oni su od tog vremena postali nešto poput rijaliti-šoua, a kamere se nalaze gotovo svuda). Tako se naša fantazma o nekom lepom Zapadu iz ere gastarbajtera – gde se mnogo radi, ali je svako plaćen za svoj rad – odjednom počela pretvarati u pravu noćnu moru, a gde ne samo da život više nije bio siguran, nego je i rad poprimio karakteristike neoliberalnog kapitalizma – iako je još uvek postojao ostatak socijalne države (koji verovatno zahvaljuju tome što je kod njih životni standard mnogo veći nego u nas, a opet i za to postoje opravdani razlozi, budući da oni eksploatišu mnogo veći deo planete nego što mi možemo i da zamislimo). Tako nam se kapitalizam vratio u tranziciji – ne kao tranzicija ka – već kao jedan večni put u tranziciju gde se ni izbliza ne nazire nekakav kraj. Jer kraj tranzicije za nas verovatno znači i kraj kapitalizma, a to zapravo znači početak jednog boljeg i drugačijeg sveta. Jer kapitalizam sigurno nije više ono prema čemu želimo tranzitirati. To više svakako nije ni Rusija – jer u Rusiji vladaju ista pravila kao i u zapadnom svetu, samo što tamo još manjka i slobode – na uštrb povampirenih staljinističkih tajnih struktura koje veruju da je kapitalizam moguć samo pod Staljinovom čvrstom rukom i to verovatno onoliko dugo dok im zapadne finansijske institucije (banke u Engleskoj i Švajcarskoj) čuvaju viške vrednosti kapitala koji oni izvlače nasiljem. To nešto verovatno je sa druge strane kapitalizma, a to nešto je verovatno ono što svako od nas priželjkuje. To nešto – sa druge strane kapitalizma – možda nas na kraju i oslobodi tranzicije. Jer tamo gde idemo tranzicija više nije neophodna.

Коментари

Популарни постови са овог блога

O POJMU ISKUPLJENJA

Reč iskupljenje često ima moralnu konotaciju. Međutim, ako pogledamo u rečnik tu ćemo pronaći raznovrsna značenja: spasiti se, odbraniti se, izbaviti se, osloboditi se, opravdati se, popraviti, okajati, ublažiti, dobiti oprost, fig. oprati se...I samo površnim pogledom možemo zaključiti da ovde moralna konotacije nije dominantna. Moralna konotacija je naročito povezana sa religijom i to posebno hrišćansvom, a gde ovu reč srećemo u smislu okajati grehe ili dobiti oprost. Ali u kom smislu iskupljenje i oslobađanje, odnosno, izbavljenje idu skupa? Čak rano hrišćansko tumačenje ove reči polazi od predstave oslobađanja i izbavljenja. Ovde se oslobađanje tumači kao vid „slobode od okova“ i to u smislu oslobađanja od ropstva. Dakle, čak veza između slobode i ropstva, još u ovom ranom hrišćanskom tumačenju ostaje dosta jaka, iako se u sledećem koraku oslobađanje povezuje sa spasenjem. To znači da osloboditi se (okova) istovremeno znači i spasenje (duše). Gnosticizam takođe povezuje ove dve reč

ZA KRAJ "NOVE GODINE"

Nove godine su obično vreme za sređivanje računa. Naša očekivanja, aspiracije i nade sada postaju predmet propitivanja, a često se pitamo ima li smisla „terati po svom“ i dalje, ili treba nešto menjati u svom životu. Politička situacija u svetu nije nam išla naročito na ruku: rat u Ukrajini se nastavlja nesmanjenom žestinom, novo ratište je otvoreno i u pojasu Gaze i to sa brojnim civilnim žrtvama (uglavnom žene i deca), ali šlag na tortu su definitivno bili izbori u Srbiji od 17. decembra. Rezultat izbora je poražavajući u svakom smislu, ispostavilo se da je SNS osvojio većinu na republičkom nivou, a ima mogućnost, ukoliko grupa građana okupljena oko lekara Nestorovića da svoj pristanak, da osvoji većinu i na beogradskim izborima. Ipak, opozicija „Srbija protiv nasilja“ nije se zadovoljila takvom situacijom, oni smatraju da su izbori „pokradeni“ zbog čega su stupili u štrajk, a neki od aktivista i u štrajk glađu (Tepić, Aleksić i dr.). Opozicija je prvobitno ustala protiv beogradskih

"KRVAVI OTKUP" ILI O POJMU ISKUPLJENJA V

Ranije je bilo reči o pojmu iskupljenja – izbavljenja. Pokušaćemo sada da ovaj pojam povežemo sa vesternom. Ranije smo govori o tome kako je vestern prošao kroz tri razvojne faze, a koje su donekle povezane i sa tranasformacijom Holivuda, od studijskog snimanja i malih, nezavisnih agencija, do ukrupljavanja kapitali i izmeštanja studija širom sveta. Ove faze smo posmatralia kao klasični, novi i postmoderni Holivud. Istu podelu je moguće načiniti i sa vesternom. Svaka od ovih faza u razvoju vesterna ima i svoje karakteristike. Klasični vestern predstavlja Divlji zapad kao mesto izgradnje buduće parcijalne zajednice. Kažemo parcijalne zajednice zato što se ona uglavnom zasniva na ljudima koji su povezani hrišćanskim vrednostima protestantske provinijencije, a koji su po prirodi bele kože i anglosaksonskog porekla. Sve drugo je iz ove zajednice isključeno – to je razlog zašto je nazivamo parcijalnom zajednicom. Divlji zapad se ovde percipira i kao preteča Amerike, države koja u svojim kor