Пређи на главни садржај

AKTIVIZAM PESIMISTIČKE PERSPEKTIVE


U današnje vreme ceo svet se pretvorio u jedan veliki talas aktivizma. Svi bi da budu aktivisti, iako znanično ne postoji više ni jedan veliki politički pokret (osim možda onog na desnici, a i pitanje je šta je jedan takav pokret koji unapred uključuje nekakvu identitetsku politiku). U doba ere „kraja ideologije“ ili ere dominacije jedne ideologija (neoliberalnog kapitalizma), aktivizam se pojavljuje kao svojevrstan paradoks: svi se bave aktivizmom i svi imaju pomalo grižu savesti zbog aktivizma (bilo da se njime bave suviše, bilo da se njime bave u nedovoljnoj meri). Nikad dosta aktivizma i nikad više potrebe za njim – u kratkim crtama moglo bi se sumirati trenutno stanje stvari na terenu. I ne čudi, s obzirom da živimo u svetu u kom je havarija redovno stanje (vanredno stanje je zapravo redovna pojava), politički aktivizam se pojavljuje na svakom mestu na kom je potrebno stvoriti privid da se stvari vraćaju u normalu. Problem aktivizma jeste u tome što se njime permanentno leče društvene posledica, ali se ne rešavaju i stvarni uzroci problema. To znači da se aktivizam pojavljuje uvek kao rezervna strategija u kriznim situacijama, strategija koja ne može mnogo da utiče na postojeće stanje stvari, osim da popravi izvesne negativne posledice. Na stranu sa tim što je aktivizam postao i novi način disciplinovanja u jednom vaninstitucionalnom prostoru – u kom se takođe kadriraju lica prema svojim aktivnostima i zaslugama – aktivizam je jedno stanje totalne posvećenosti negativnim posledicama tehnologizacije i globalizacije planete. U jednom svetu u kom je aktivnost u sasvim drugom planu – tehnologija je toliko uznapredovala da nam omogućava da se poslom bavimo i od kuće, gde se lični kontakti neprestano zamenjuju tehničkim posrednicima – aktivizam je potpuno obesmiljen budući da više nije povezan ni sa kakvom političkom grupacijom. U doba manjinskih pokreta 1960-ih, još uvek je postojalo užareno jezgro grada koji je mladima, borcima za ljudska prava (feminizam i pokret Afroamerikanaca) i prava manjina (LGBT-u), kao i pacifizmu i ekološkom pokretu, omogućavao infrastrukturu i politička sredstava za političku borbu. Ono što danas gradu nedostaje jeste upravo taj urbani prostor koji bi mogao postati pokretač političke borbe. Nije reč ovde samo o tome da nedostaje aktivističkih organizacija – kojih možda ima i previše, ili previše sličnih – radi se o tome da nedostaje istinski prostor političke borbe. Istina, u eri privatizacije javnog prostora borba za grad postaje jedan od primarnih načina da se građani suprotstave politici neoliberalnog kapitalizma – ali je problem što je i ovde u pitanju kriza koja odgovara na krizu i samim tim leči posledice – umesto da brigu za grad prikaže kao jedan od primarnih poličkih problema. Jedan od razloga je i taj što ljudi danas provode mnogo više vremena ispred ekrana, čak i onda kada posećuju urbane spektakle, tako da više ne postoji osećaj ličnog učestvovanja u stvarima koje izgledaju da se uvek drugima dešavaju: takav je osećaj kada se neki politički događaj snima mobilnim telefonom ili video-kamerom, kada se od njega pravi film, budući da on na taj način učestvuje kao i niz drugih događaja nastalih na isti način, kojih je ionako prepun youtube. Na taj način se iskustva arhiviraju i od njih stvaraju modeli, koji deluju unutar drugih modela na raznim internet arhivama (internet portali, blogovi, sajtovi itd.). Upravo zbog masovnog prisusta ekrana – koji više ne šalje samo jednu određenu poruku (što je u jednom periodu bila funkcija televizije) – vlast postaje gotovo nezainteresovana za performativne učinke politike i sve više pribegava represivnim sistemskim rešenjima, odnosno, strategiji odvraćanja (pravljenje medijske konfuzije, konstrukcija teorije zavere, naknadna nasumična kažnjavanja, produkcija lažnih vesti i dr.). Iako ima veliki dobprinos u širenju vesti i pokretanju inicijative, internet veoma malo ili gotovo ništa ne doprinosi organizaciji pokreta, a njegova fleksibilnost u osnovi ostaje na spontanosti, a odziv – koji u početku može biti i masovan – ubrzo gubi na mobilnosti i urušava se sam od sebe. Sa druge strane, neformalni aktivizam putem mreža dopire samo do ograničenog broja korisnika – bilo da su u pitanju društvene mreže, bilo da se radi o sajtovima i blogovima – budući da su pokretači uglavnom ideološki motivisani i često isključivi po brojnim društvenim pitanjima. Internet aktivizam vodi nekom prividu demokratičnosti – organizovana anarhija bi možda bio prikladniji naziv – koji često puca u prazno ili čak promašuje celu metu. Priroda interneta je takva da je prilično teško obraditi veliki broj vesti – kao i analiza političkih situacija – na koja su ljudi stalno upućeni, tako da i zbog same prirode okruženja pratioci ovih grupa često ostaju usamljeni individualci, ideološke pristalice, kao i slučajni posmatrači. Ponekad se stvari zahuktaju na internet forumima, ali i tu stvar retko kad napreduje više od puke razmene mišljenja. Osim toga, tu tek postaje jasno da ljudi koji se lično poznaju imaju i bolji oblik komunikacije, nego oni koji se javljaju povremeno, neki čak i sa lažnih profila. Na kraju sve to vodi nekom obliku pesimizma, bilo da aktivisti odustaju od svojih ideja i povlače se u ilegalu, bilo da spontanost pokreta na kraju obesmišljava i samu mogućnost političke borbe. To je razlog zašto savremeni aktivizam u osnovi proizvodi jedan duboki pesimizam. Pesimističke perspektive proizilaze i kao posledica borbe mlađih i starijih grupa međusobno – čini se da svaka aktivistička organizacija neprestano započinje iz početka, kao da pre nje niko nije postojao i da istovremeno pretentuje da bude lider u području aktivističkog delovanja – tako i zbog činjenice da se mnoge od ovih grupa ponašaju kao da su samozadovoljne stanjem u društvu – a svoj aktivizam shvataju kao alternativan oblik bitisanja u jednoj primitivnoj i zaostaloj sredini – u kojoj su oni svetionik alternativnog stila života. Na kraju se sve to svodi na jedan projekat identitetskih politika – koji prilično dobro egzistira unutar zatvorenih i ilozovanih zajednica – same zajednice možda imaju otvoren i libertarijanski pristup, ali često nedostaje jedna življa interakcija među ljudima, kao i neposredna razmena ideja, što je ključno kada su u pitanju alternativni oblici organizovanja – unutar jednog demokratskog i fleksibilnog političkog miljea, u kojem svako može da izrazi vlastiti stav bez obzira što on neće imati nikakvog uticaja na celinu kao takvu. Zapravo, reč je o jednom aktivizmu koji ostaje čvrsto ukorenjen u jednoj demokratskoj komunikativnoj zajednici – pretpostavke ove zajednice su slične onome što zatičemo na društvenim mrežama – a i sama ova zajednica je zamišljena kao platforma za pristup raznovrsnim ideološkim grupama, kao i njihovoj međusobnoj komunikaciji – sličnu ulogu imaju i internet mreže, portali, forumi i sl. Zahvaljujući jednom, pre svega virtuelnom načinu organizovanja, ovaj aktivizam postoji samo na principu spontanih susreta – slično prijateljskom okupljanju, samo što su veze između prijatelja mnogo stabilnije, nego ovi susreti – koji ne daju nikakvu garanciju da je moguć i nekakav oblik čvršće organizacije. A upravo to je ono što nedostaje savremenom aktivizmu, što on često ne dopire ni do kakve šire baze ljudi sa kojom bi mogao uspostaviti komunikaciju – pa samim tim preispitati vlastite, ali i tuđe, stavove i perspektive – nego ostaje na nekom frilenserskom obliku organizacije, rezervisanom za studente humanistike i aktiviste po pozivu.

Коментари

Популарни постови са овог блога

O POJMU ISKUPLJENJA

Reč iskupljenje često ima moralnu konotaciju. Međutim, ako pogledamo u rečnik tu ćemo pronaći raznovrsna značenja: spasiti se, odbraniti se, izbaviti se, osloboditi se, opravdati se, popraviti, okajati, ublažiti, dobiti oprost, fig. oprati se...I samo površnim pogledom možemo zaključiti da ovde moralna konotacije nije dominantna. Moralna konotacija je naročito povezana sa religijom i to posebno hrišćansvom, a gde ovu reč srećemo u smislu okajati grehe ili dobiti oprost. Ali u kom smislu iskupljenje i oslobađanje, odnosno, izbavljenje idu skupa? Čak rano hrišćansko tumačenje ove reči polazi od predstave oslobađanja i izbavljenja. Ovde se oslobađanje tumači kao vid „slobode od okova“ i to u smislu oslobađanja od ropstva. Dakle, čak veza između slobode i ropstva, još u ovom ranom hrišćanskom tumačenju ostaje dosta jaka, iako se u sledećem koraku oslobađanje povezuje sa spasenjem. To znači da osloboditi se (okova) istovremeno znači i spasenje (duše). Gnosticizam takođe povezuje ove dve reč

ZA KRAJ "NOVE GODINE"

Nove godine su obično vreme za sređivanje računa. Naša očekivanja, aspiracije i nade sada postaju predmet propitivanja, a često se pitamo ima li smisla „terati po svom“ i dalje, ili treba nešto menjati u svom životu. Politička situacija u svetu nije nam išla naročito na ruku: rat u Ukrajini se nastavlja nesmanjenom žestinom, novo ratište je otvoreno i u pojasu Gaze i to sa brojnim civilnim žrtvama (uglavnom žene i deca), ali šlag na tortu su definitivno bili izbori u Srbiji od 17. decembra. Rezultat izbora je poražavajući u svakom smislu, ispostavilo se da je SNS osvojio većinu na republičkom nivou, a ima mogućnost, ukoliko grupa građana okupljena oko lekara Nestorovića da svoj pristanak, da osvoji većinu i na beogradskim izborima. Ipak, opozicija „Srbija protiv nasilja“ nije se zadovoljila takvom situacijom, oni smatraju da su izbori „pokradeni“ zbog čega su stupili u štrajk, a neki od aktivista i u štrajk glađu (Tepić, Aleksić i dr.). Opozicija je prvobitno ustala protiv beogradskih

"KRVAVI OTKUP" ILI O POJMU ISKUPLJENJA V

Ranije je bilo reči o pojmu iskupljenja – izbavljenja. Pokušaćemo sada da ovaj pojam povežemo sa vesternom. Ranije smo govori o tome kako je vestern prošao kroz tri razvojne faze, a koje su donekle povezane i sa tranasformacijom Holivuda, od studijskog snimanja i malih, nezavisnih agencija, do ukrupljavanja kapitali i izmeštanja studija širom sveta. Ove faze smo posmatralia kao klasični, novi i postmoderni Holivud. Istu podelu je moguće načiniti i sa vesternom. Svaka od ovih faza u razvoju vesterna ima i svoje karakteristike. Klasični vestern predstavlja Divlji zapad kao mesto izgradnje buduće parcijalne zajednice. Kažemo parcijalne zajednice zato što se ona uglavnom zasniva na ljudima koji su povezani hrišćanskim vrednostima protestantske provinijencije, a koji su po prirodi bele kože i anglosaksonskog porekla. Sve drugo je iz ove zajednice isključeno – to je razlog zašto je nazivamo parcijalnom zajednicom. Divlji zapad se ovde percipira i kao preteča Amerike, države koja u svojim kor